نگاهی به کتاب “مطلق در ذهن ایرانی”

Iraninan Mind 1 768x542 - نگاهی به کتاب "مطلق در ذهن ایرانی"

به عقیده نویسنده این کتاب تحلیل روانشناختی سازوکارهای جامعه تقریبا از همان اصولی پیروی می کند که تحلیل روانشناختی روان انسان. لذا برای افرادی که روان درمانگران فرد هستند، درک لایه های عمق جامعه و انگیزه های عمیق تنه جامعه کار سختی نیست.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، کتاب های روانشناسی که سعی می کنند زبان علمی را با زبان عامه مردم تلفیق کنند و زبانی قابل فهم برای افراد غیر متخصص نیز داشته باشند جزو کتاب هایی هستند که مورد استقبال بسیاری از اهالی دانش و اندیشه قرار می گیرند. البته، باید حساب این نوع کتاب ها را از کتاب های به اصطلاح زردی که در حوزه روانشناسی منتشر می شود جدا کرد.

یکی از این کتاب ها که مفاهیم روانشناسی و فلسفه را با زبانی نسبتا ساده در اختیار علاقمندان قرار داده کتاب “مطلق در ذهن ایرانی” است. این کتاب که دکتر آذردخت مفیدی تألیف آن را برعهده داشته در سال 1393 منتشر شده است. این کتاب مجموعه مقالاتی است که طی سال ها در روزنامه های کشور به چاپ رسیده و هدف آن بررسی جامعه و ارکان و اجزای آن در فضای روانشناختی بوده است.

مطلق در ذهن ایرانی تلاش دارد رفتارهای غالبی که بین ایرانیان فراوانی زیادی دارد را براساس مفاهیم روانشناختی مورد کندوکاو و تجزیه و تحلیل قرار دهد. به عقیده نویسنده این کتاب تحلیل روانشناختی سازوکارهای جامعه تقریبا از همان اصولی پیروی می کند که تحلیل روانشناختی روان انسان. لذا برای افرادی که روان درمانگران فرد هستند، درک لایه های عمق جامعه و انگیزه های عمیق تنه جامعه کار سختی نیست.

در بخشی از این کتاب آمده است: “آنچه در خانواده های ایرانی به خصوص طبقه متوسط به بالا روان آسیب شناسی عمیق در کودکان تولید می کند کمبود محبت نیست بلکه فقدان احترام است. همین کودکان وقتی بزرگ می شوند و به سنین جوانی می رسند در عشق های تند و تیز و نامحترم تخریب می شوند و تخریب می کنند. عشق با نبود احترام به نفرت تبدیل می شود. به نام مهر با اعمال سادیستیک و تملک جویانه و کنترل های شدید به مرزهای روانی یکدیگر تجاوز می کنند و باعث نابودی رابطه می شود. به آمار طلاق و از هم گسیختگی روابط زن و مرد در این جامعه نگاه  کنید. در سطوح اجتماعی فقدان احترام و بی مرزی و تجاوز به مرزهای یکدیگر در هر پدیده اجتماعی دیده می شود. از ترافیک گرفته تا روابط حاکم بر ادارات و ارگان ها. تا حتی یک دیالوگ ساده بین فروشنده و خریدار در مغازه. احترامی دیده نمی شود. احترام سامان دادن به مهر در یک من بالغ است که از دوران کودکی باید آموخته شود”.

به جز کتاب مطلق در ذهن ایرانی از دکتر آذردخت مفیدی کتاب های دیگری با نام های “من در فضای روانشناختی”، “بلوغ دوم، بلوغ روانی” و “تحلیل روانکاوانه عشق” به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *