می‌خواهید از فرزندتان سوءاستفاده جنسی نشود؟ این کتاب‌ها را بخوانید

کتاب-درباره-سوءاستفاده-جنسی-از-کودک

همه بچه‌ها در خطر سوءاستفاده جنسی قرار دارند، اما این والدین هستند که با آگاهی‌ درباره این مساله و انتقال آن به فرزندان‌شان می‌توانند جلوی این اتفاق را بگیرند.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – این روزها بسیاری از والدین نگران هستند که نکند فرزندشان مورد سوءاستفاده جنسی قرار بگیرد و این مساله، سلامت روحی و روانی و آینده او را از بین ببرد. از طرف دیگر، از آن‌جایی که معمولا در نسل‌های گذشته اهمیت زیادی به تربیت جنسی کودکان داده نمی‌شد، بسیاری از والدین بلد نیستند که چه زمانی، چه آموزش‌هایی را و چگونه در اختیار کودک قرار دهند. با این حال، خوشبختانه کتاب‌های زیادی منتشر شده که به والدین یاد می‌دهد چگونه درباره این مسائل با کودک خود صحبت کنند که بیشترین تاثیر را داشته باشد. در ادامه، با 5 کتاب مفید در این زمینه آشنا می‌شوید.

  1. کتاب بدن تو مال خودته

این کتاب را روانشناسی به نام «کورنیلیا اسپل من» نوشته، ترجمه آن را جواد کریمی انجام داده و ناشر آن نیز انتشارات نردبان است.

کتاب بدن تو مال خودته به موضوع آموزش خودمراقبتی به کودکان 5 تا 7 سال می‌پردازد.

نویسنده در این کتاب به زبانی ساده توضیح داده که چگونه باید به کودک یاد داد که بدن او مال خودش است و می‌تواند اجازه ندهد که کسی او را بغل کند یا ببوسد.

badan t male khodete - می‌خواهید از فرزندتان سوءاستفاده جنسی نشود؟ این کتاب‌ها را بخوانید

این کتاب هم برای والدین مفید است، هم برای خود کودک، چون مقدمه آن که برای والدین نوشته شده، راهنمای مفیدی برای توضیح لمس درست و نادرست است. از طرف دیگر، کودکان نیز می‌توانند با متن روان و تصاویر ساده کتاب ارتباط برقرار کنند و یاد بگیرند که احساسات آنها مهم است و خودشان باید تصمیم بگیرند که دیگران می‌توانند آنها را در آغوش بگیرند یا خیر.

وقتی بچه‌ها در سنین خیلی پایین متوجه می‌شوند که بدن‌شان متعلق به خودشان است و کسی نمی‌تواند به اجازه به آنها دست بزند، در مقابل سوءاستفاده جنسی احتمالی، احساس ناتوانی نخواهند داشت و می‌توانند از خود محافظت کنند.

  1. کتاب لمس خوب، لمس بد

بسیاری از والدین دوست دارند در مورد آزارهای جنسی احتمالی به بچه‌ها هشدار بدهند، اما نمی‌دانند این کار را چگونه انجام دهند که اثر آن مثبت باشد. این کتاب به این والدین که می‌ترسند با ارائه اطلاعات غلط یا به‌کارگیری روشی نادرست برای این کار، فرزندشان را بترسانند، کمک خواهد کرد.

لمس خوب لمس بد scaled - می‌خواهید از فرزندتان سوءاستفاده جنسی نشود؟ این کتاب‌ها را بخوانید

این کتاب توسط «سندی کلون» نوشته شده و جواد کریمی آن را به فارسی ترجمه کرده است. ناشر آن نیز انتشارات نردبان است.

پشت جلد کتاب لمس خوب، لمس بد آمده است: «در این کتاب با روش‌هایی برای جلوگیری از سوءاستفاده جنسی از کودکان آشنا می‌شویم. این مهارت با فعال کردن سیستم هشدار درونی کودک به او می‌آموزد که اگر در شرایطی غیرعادی قرار گرفت، به احساس خود اعتماد کند و کمک بخواهد».

  1. کتاب رازهایی که نباید مخفی کرد

کتاب داستانی رازهایی که نباید مخفی کرد، نوشته «جینین ساندرز»، ترجمه جواد کریمی و کاری دیگر از انتشارات نردبان است.

خواندن این کتاب برای کودکان 9 سال به بالا توصیه می‌شود.

رازهایی که نباید مخفی کرد - می‌خواهید از فرزندتان سوءاستفاده جنسی نشود؟ این کتاب‌ها را بخوانید

داستان این کتاب درباره یک شوالیه کوچک است که به همراه مادرش زندگی می­‌کند. مادر برای یک شوالیه بزرگ کار می‌­کند و زمانی­‌که او مشغول کار است، شوالیه کوچک و شوالیه بزرگ مشغول بازی هستند. اما داستان از جایی تغییر می‌­کند که شوالیه بزرگ شروع به دست زدن به ‌بخش‌های خصوصی شوالیه کوچک می­‌کند و به او می­‌گوید باید این راز بین دو شوالیه همیشه مخفی بماند و گرنه مادر شوالیه کارش را از دست می‌­دهد. شوالیه کوچک از آن‌جا که می­‌داند بعضی رازها را نباید مخفی نگه داشت، بالاخره پس از تلاش زیاد و جمع کردن شجاعتش، راز را به مادر می­‌گوید و با برملا کردن این راز، بالاخره از رنجی که می‌­کشد، نجات پیدا می­‌کند.

  1. مجموعه 5 جلدی تربیت جنسی

این مجموعه که توسط انتشارات طنین مانا چاپ شده، شامل کتاب‌های «دنیای احساسات من»، «بدن تو گنج است»، «رازهای تو چه رنگی است»، «درسا بوس نمی ده»، و یک دفتر نقاشی برای کودکان گروه سنی الف تا ج است.

کتاب دنیای احساسات، به آموزش احساساتی مانند خشم، ترس، آرامش، خوشحالی و غیره به کودک می‌پردازد. این کتاب، کودک را با حریم خصوصی خود آشنا می‌کند و به او یاد می‌دهد که حق انتخاب دارد.

کتاب بدن تو گنج است، هم مرزهای جسمی و جنسی را به کودک آموزش می‌دهد، هم توصیه‌های خوبی برای والدین دارد.

جنسی - می‌خواهید از فرزندتان سوءاستفاده جنسی نشود؟ این کتاب‌ها را بخوانید

کودکان با خواندن کتاب رازهای تو چه رنگی است، یاد می‌گیرند که باید از حریم خصوصی و بدن‌شان محافظت کنند. آنها همچنین، شجاعت جلوگیری از سوءاستفاده جنسی را پیدا می‌کنند.  

کتاب «درسا بوس نمی‌ده» درباره آموزش روابط با دیگران است. در این کتاب کودک حریم خصوصی خود را می‌شناسد و یاد می‌گیرد که درباره اجازه دادن به دیگران برای ورود به این حریم، حق انتخاب دارد.

  1. کتاب تربیت جنسی کودکان (صفر تا 9 سال راهنمای والدین به زبان ساده)

این کتاب را فاران حسامی نوشته و انتشارات دانژه آن را چاپ کرده است.

در این کتاب که شامل 6 فصل می‌شود به مسائلی مانند اهمیت تربیت جنسی، زمان و چگونگی آن، هویت و الگویابی جنسی، راه‌های پیشگیری از سوءاستفاده جنسی ، مبانی رشد ذهنی – جنسی کودک و غیره پرداخته شده است.  

جنسی کودکان - می‌خواهید از فرزندتان سوءاستفاده جنسی نشود؟ این کتاب‌ها را بخوانید

خواندن این کتاب به تمام کسانی که با بچه‌ها سر و کار دارند، از جمله والدین، مربیان مهد کودک و معلمان دبستان توصیه می‌شود.

 

مطالب مرتبط: 

 بهترین زمان برای صحبت کردن با بچه ها درباره سوءاستفاده جنسی 

روش های مناسب برای جواب دادن به سوال جنسی کودک 

سوالات متداولی که مادران درباره تربیت جنسی کودکان دارند 

‫2 نظر

  • م م گفت:

    پس بچه ها برا چی میرن مدرسه؟ فقط برا درس خوندن؟ معلما باید پرورش هم بدن، این چیزا رو باید مدارس به بچه ها آموزش بدن، متاسفانه معلما فقط درس میدن، به تربیت بچه ها اصلا اهمیت نمیدن،، آموزش وپرورش یعنی چی؟ هم باید آموزش بدن، هم باید پرورش و تربیت کنن،

  • مارال گفت:

    باید به همه بچه ها در مدارس آموزش داده شود

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *