زنان به این 11 دلیل دچار درد موقع سکس می‌شوند

درد-سکس

بسیاری از زنان موقع سکس دچار درد می‌شوند، به‌طوری‌که این درد لذت جنسی را از آنها می‌گیرد. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد این مشکل شود.

موسسه خانواده سلامت بنیان – سکس قرار است احساس شگفت‌انگیزی به شما منتقل کند و شما را به اوج لذت برساند، اما بیایید واقع‌بین باشیم. بسیاری از اوقات، این اتفاق نمی‌افتد و حتی گاهی، پس از لذت جنسی، زنان دچار مشکلاتی می‌شوند که آن لذت را برایشان تلخ می‌کند. یکی از مشکلاتی که بسیاری از زنان تجربه می‌کنند، ‌درد موقع سکس است. این مشکل به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و برای حل آن باید به پزشک مراجعه کنید. با این وجود، بد نیست قبل از مراجعه به پزشک، اطلاعاتی درباره دلایل احتمالی ایجاد این مشکل داشته باشید.  

در ادامه به دلایلی که ممکن است منجر به ایجاد درد موقع سکس در زنان شود، اشاره شده است.

  1. استفاده از پوزیشن جنسی نامناسب

اگر از پوزیشن‌هایی استفاده می‌کنید که باعث نفوذ عمیق آلت تناسلی در بدن می‌شوند، ممکن است درد موقع سکس را تجربه کنید. در این شرایط، بهتر است پوزیشنی را انتخاب کنید که در آن، کنترل بیشتری بر میزان عمق نفوذ داشته باشید.

  1. خشکی واژن

استفاده از برخی قرص‌های جلوگیری از بارداری و همچنین، داروهای دیگر می‌تواند باعث خشکی واژن شود. خشکی واژن ممکن است به دلیل یائسگی نیز ایجاد شود.

در چنین شرایطی، ممکن است موقع سکس دچار درد شوید. برای حل این مشکل، بهتر است از ژل‌ها و روغن‌های موجود برای برطرف شدن خشکی واژن استفاده کنید. اگر این کار جواب نداد، سراغ پزشک خود بروید تا داروهای مورد نیاز برای شما را تجویز کند.

موقع سکس - زنان به این 11 دلیل دچار درد موقع سکس می‌شوند

  1. داشتن کیست تخمدان یا لگن

بسیاری از زنان در دوره‌هایی از زندگی خود، کیست تخمدان را تجربه می‌کنند. این کیست‌ها که بیشتر در طول تخمک‌گذاری ایجاد می‌شوند، اغلب بی‌ضرر هستند و پس از چند ماه بدون درمان، ناپدید می‌شوند.  

اگر این کیست‌ها بعد از یائسگی ایجاد شوند باید درباره آنها با پزشک خود مشورت کنید.

کیست لگن کمی متفاوت است و می‌تواند از بافت ناشی از جراحی‌های قبلی یا عفونتی که در آن مایع در ناحیه لگن جمع می‌شود، ایجاد شود. در چنین شرایطی، رابطه جنسی می‌تواند درد در سایر نواحی لگن را ایجاد کند.

در این موارد، پزشک شما یک سونوگرافی برای تشخیص مشکل انجام می‌دهد، سپس ممکن است برای برداشتن کیست‌ها به لاپاراسکوپی نیاز داشته باشید.

  1. پریود

اگر در دوران پریود خود رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است حین رابطه دچار انقباض عضلات رحم و فشار بر دهانه رحم شوید و درد زیادی را تجربه کنید.

در این مواقع، مصرف ایبوپروفن قبل از رابطه جنسی یا استفاده از یک پد گرم‌کننده بعد از آن، می‌تواند به کاهش دردهای قاعدگی در طول و بعد از آن کمک کند.

البته، توصیه می‌شوید در دوره پریود رابطه جنسی نداشته باشید.

  1. عفونت یا بیماری‌های التهابی

عفونت واژن از باکتری‌هایی که معمولا در واژن شما یافت می‌شوند یا از یک بیماری مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک، می‌تواند از واژن به رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها سرایت کند.

این عفونت باعث ایجاد درد در ناحیه واژن و لگن می‌شود و رابطه جنسی می‌تواند این درد را بدتر کند.

همچنین، یک بیماری التهابی لگن می‌تواند باعث درد موقع سکس شود.

اگر پزشک تشخیص دهد که مشکل در اثر عفونت ایجاد شده، فقط به یک دور آنتی‌بیوتیک تجویزی نیاز دارید. اما اگر مشکل مربوط به بیماری التهابی در ناحیه لگن باشد، احتما متخصص زنان، داروهای ضد درد یا کاهش چسبندگی برای شما تجویز می‌کند.

رابطه جنسی - زنان به این 11 دلیل دچار درد موقع سکس می‌شوند

  1. اضطراب و ناراحتی

درد موقع سکس ممکن است به دلایل عاطفی رخ دهد. برای مقابله با احساسات منفی یا عوامل استرس‌زا در زمینه سکس، بهتر است راهنمایی‌های لازم را از یک متخصص روانشناسی و سکس تراپیست دریافت کنید.  

  1. داشتن فیبروم

بین 20 تا 70 درصد از زنانی که در سن تولید مثل قرار دارند، به فیبروم مبتلا می‌شوند. فیبروم‌ها که تومورهای خوش‌خیم (غیر سرطانی) رحم هستند، ممکن است در حین سکس بسته به اندازه و محل آنها در رحم، درد ایجاد کنند. آنها همچنین می توانند باعث گرفتگی عضلات شوند.  

برای حل این مشکل لازم است به پزشک خود مراجعه کنید.

  1. داشتن اندومتریوز

اندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که پوشش داخلی رحم، خارج از رحم رشد کند. درد لگن موقع سکس ، یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری است. اندومتریوز بین 2 تا 10 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا بین 6 تا 10 سال طول می‌کشد تا تشخیص داده شود.  

در این شرایط، پزشک معالج بسته به تشخیص خود، داروها یا حتی جراحی لازم را پیشنهاد می‌دهد.

  1. ابتلا به بیماری کلامیدیا

یکی از علائم بیماری مقاربتی کلامیدیا، درد زیر شکم و مقاربت دردناک است.

بیماری کلامیدیا اغلب در طی آزمایش‌های پاپ اسمیر سالانه معمولی مورد تشخیص قرار می‌گیرد. بنابراین مهم است که این چک‌آپ سالانه را انجام دهید.

اگر آزمایش‌ها نشان داد که به این بیماری مبتلا هستید، فورا با یک متخصص زنان و زنان وقت بگیرید و دوره درمانی خود را آغاز کنید.

برای جلوگیری از این مشکل و محافظت از خود در مقابل بیماری‌های مقاربتی، موقع سکس از کاندوم استفاده کنید.

هنگام سکس 1 - زنان به این 11 دلیل دچار درد موقع سکس می‌شوند

  1. افتادگی رحم

کف لگن شما کارهای زیادی انجام می‌دهد تا همه چیز را در جایی که باید باشد نگه دارد. اگر افتادگی رخ دهد، کف لگن و رباط‌های آن کشیده می‌شوند و دیگر نمی‌توانند از رحم حمایت کنند. این مساله می‌تواند باعث حرکت رحم به داخل کانال واژن شود و درد موقع سکس را ایجاد کند.

اغلب اوقات فیزیوتراپی کف لگن برای تقویت آن بسیار مفید است. در موارد افتادگی، برخی از زنان ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشند تا اندام لگن را به محل صحیح خود بازگردانند.

  1. عفونت ادراری

اگر عفونت ادراری داشته باشید، احتمال زیادی دارد که درد موقع سکس را تجربه کنید.

در این شرایط، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا داروهای لازم را تجویز کند.

همچنین، توصیه شود در این شرایط، مقدار زیادی آب بنوشید و از مصرف الکل خودداری کنید.

برگرفته از سایت womenshealthmag.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *