چقدر اضافه وزن در بارداری مجاز است؟ مشکلات چاقی در این دوران برای مادر و جنین

وزن بارداری 600x350 - چقدر اضافه وزن در بارداری مجاز است؟ مشکلات چاقی در این دوران برای مادر و جنین

اضافه وزن در بارداری تا حدی طبیعی است، اما اگر بیشتر از حد نرمال باشد هم برای مادر و هم برای جنین مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – تصور برخی از زنان این است که هنگام بارداری باید هر چقدر دلشان می‌خواهد بخورند و خود را رها کنند و هیچ محدودیتی برای اضافه وزن در این دوران ندارند. این در حالی است که اضافه وزن زیاد در دوران بارداری می‌تواند مشکلاتی را هم برای مادر و هم برای جنین ایجاد کند. برخی از زنان نیز در حالی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند وارد دوران بارداری می‌شوند که این مساله، هم برای خودشان و هم برای نوزادشان خطرساز خواهد بود.  

برای اندازه‌گیری وزن معمولا از BMI که شاخص توده بدنی است، استفاده می‌شود. البته، استفاده از این شاخص برای تعیین سلامتی افراد براساس وزن، مشکل‌ساز است، زیرا نمی‌تواند توده عضلانی و سایر عواملی که روی سلامتی تاثیرگذار هستند را در نظر بگیرد. با این حال، هنوز بسیاری از پزشکان از این شاخص برای تعیین این که وزن زنان در ابتدای بارداری در حد نرمال است یا خیر، استفاده می‌کنند.

در مجموع، بهتر است با پزشک‌تان در مورد وزن و سایر شاخص‌های سلامتی خود مشورت کنید تا دید دقیق‌تری از سلامت خود و چگونگی پیش رفتن بارداری داشته باشید.

چقدر اضافه وزن در بارداری مجاز است؟

این که وزن شما در دوران بارداری چقدر اضافه شود، بستگی به این دارد که بارداری خود را با چه وزنی آغاز می‌کنید. مقادیر توصیه شده در ادامه آمده است.

  • اگر BMI شما کمتر از 18.5 است، باید بین 12 کیلوگرم تا 18 کیلوگرم وزن اضافه کنید.
  • اگر BMI شما بین 18.5 تا 24.9 است، باید بین 11 کیلوگرم تا 15 کیلوگرم وزن اضافه کنید.
  • اگر BMI شما بین 25 تا 29.9 است، باید بین 6 تا 11 کیلوگرم وزن اضافه کنید.
  • اگر BMI شما 30 یا بالاتر است، باید بین 5 تا 9 کیلوگرم وزن اضافه کنید.

البته، به این نکته توجه داشته باشید که اگر چند قلو باردار باشید، این مقادیر متفاوت خواهد بود.

وزن در بارداری - چقدر اضافه وزن در بارداری مجاز است؟ مشکلات چاقی در این دوران برای مادر و جنین

خطراتی که اضافه وزن در بارداری برای مادر ایجاد کند  

اضافه وزن یا چاقی در دوران بارداری می‌تواند مادر را مستعد خطرات خاصی کند. در ادامه به این موارد اشاره شده است.  

  1. دیابت بارداری

دیابت بارداری معمولا ویژه همین دوران است، اما زنانی که دچار این بیماری می‌شوند، معمولا در معرض خطر بیشتری برای زایمان و همچنین، ابتلا به دیابت در آینده قرار دارند. این احتمال وجود دارد که فرزند آنها هم مبتلا به دیابت شود.

  1. مسمومیت بارداری Preeclampsia

این بیماری با فشار خون بالا شروع می‌شود و می‌تواند منجر به نارسایی کلیه و کبد، تشنج، سکته و حتی زایمان زودرس شود.

  1. وقفه تنفسی در خواب Sleep apnea

این عارضه باعث می‌شود برای مدت‌های کوتاهی در هنگام خواب، نفس خود را قطع کنید. به همین دلیل، بارها و بارها در طی شب بیدار می‌شوید و احساس خستگی خواهید کرد.

اضافه وزن مادر در بارداری چه خطراتی برای نوزاد دارد؟

زمانی که مادر در دوران بارداری، دچار اضافه وزن یا چاقی است، خطراتی نیز برای نوزاد وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.  

  1. سقط جنین
  2. زایمان زودرس که منجر به بروز نقایصی در نوزاد خواهد شد
  3. ماکروزومی. وضعیتی که در آن، نوزاد بزرگ‌تر از حد طبیعی متولد می‌شود. این مساله احتمال نیاز به سزارین و خطر چاق شدن کودک در مراحل بعدی زندگی را افزایش می‌دهد

بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز این عوارض برای مادر و نوزاد، کاهش وزن قبل از بارداری است. شما حتی اگر کاهش اندکی در وزن خود داشته باشید، باز هم می‌توانید خطر عوارض بارداری را تا حد زیادی کاهش دهید.

آیا پایین آوردن وزن در دوران بارداری امکان‌پذیر است؟  

سوالی که برای بسیاری از زنان ایجاد می‌شود، این است که آیا در دوران بارداری باید وزن خود را کاهش دهند یا خیر.  

نظرات مختلفی در این رابطه وجود دارد، اما توصیه‌ای که از گذشته وجود داشته، این است که هنگام بارداری، وزن کم نکنید. جنین در حال رشد، به کالری نیاز دارد تا بتواند ذخایر چربی بدن خود را افزایش دهد.   

به‌طور کلی، پزشک شما براساس وزن اولیه و علائم مربوط به سلامتی می‌تواند تعیین کند که آیا باید در طول بارداری وزن خود را کاهش دهید یا خیر و این که از چه راهکاری برای این منظور استفاده کنید. پزشک شما می‌تواند کمک کند که یک برنامه‌ریزی فردی برای پشت سر گذاشتن بارداری سالم داشته باشید.   

چگونه در دوران بارداری، وزن خود را سالم نگه داریم؟

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید که وزن سالمی در دوران بارداری دارید.  

اگر یک برنامه ورزشی منظم ندارید، وقت آن است که چنین برنامه‌ای برای خودتان آماده کنید.

شما در دوران بارداری باید روزی 30 دقیقه با شدت متوسط ورزش کنید. این ورزش می‌تواند شامل پیاده‌روی سریع، شنا، دویدن یا وزنه‌برداری باشد. اکثر ورزش‌ها در سه ماه اول خوب هستند، اما وقتی شکم‌تان بزرگ شد، سراغ ورزش‌هایی مثل اسکی و دوچرخه‌سواری که خطر افتادن در آنها وجود دارد، نروید. اگر تازه ورزش را آغاز کرده‌اید، با تمرینات آسان‌تر شروع کنید، اما اگر از قبل ورزشکار بوده‌اید، می‌توانید سطح تمرینات خود را حفظ کنید.

سالم بارداری - چقدر اضافه وزن در بارداری مجاز است؟ مشکلات چاقی در این دوران برای مادر و جنین

همچنین، با پزشک متخصص زنان یا متخصص تغذیه در مورد میزان کالری‌هایی که باید به‌طور منظم مصرف کنید، مشورت نمایید.

شما نباید در طول روز کمتر از 1700 کالری مصرف کنید. در طول سه‌ماهه دوم و سه‌ماهه سوم بارداری روزانه به حدود 300 کالری بیشتر از حد معمول نیاز دارید تا به افزایش وزن سالم بارداری کمک کنید. برای آشنایی با سالم‌ترین غذاهایی که برای دریافت این کالری‌های اضافی باید مصرف کنید، بهتر است از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

یک رژیم غذایی مفید در دوران بارداری حاوی غذاهای غنی از اسید فولیک، کلسیم و آهن است.

برگرفته از سایت womenshealthmag.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *