دیابت بارداری، مشکلات آن برای مادر و جنین و راه‌های کنترل آن

درمان-دیابت-بارداری

وقتی دیابت بارداری به خوبی کنترل نشود، می‌تواند مشکلاتی هم برای زن باردار و هم برای جنین او به دنبال داشته باشد.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان- دیابت بارداری نوعی دیابت است که برای اولین بار در خانم بارداری که قبل از بارداری دیابت نداشته است، دیده می‌شود. این نوع دیابت معمولا در اواسط بارداری ظاهر می‌‌شود و پزشکان، اغلب آن را بین هفته‌های 24 تا 28 بارداری آزمایش می‌کنند.

در اغلب موارد می‌توان دیابت بارداری را با خوردن غذاهای سالم و ورزش منظم کنترل کرد. گاهی اوقات نیز زنی که به این بیماری مبتلا می‌شود، باید انسولین مصرف کند.

مشکلات دیابت بارداری برای مادر و جنین

وقتی دیابت بارداری به خوبی کنترل نشود، می‌تواند مشکلاتی هم برای زن باردار و هم برای جنین او به دنبال داشته باشد. در ادامه، به برخی از عوارض این بیماری اشاره شده است.  

  1. به دنیا آمدن یک کودک فوق‌العاده بزرگ

اگر دیابت مادر به خوبی کنترل نشود، قند خون جنین افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط، جنین بیش از حد سیر شده و بسیار بزرگ می‌شود. وقتی جنین بزرگ باشد حین زایمان، هم برای خود او و هم برای مادر، مشکل ایجاد خواهد شد. برای مثال، ممکن است مادر نیاز به سزارین داشته باشد و امکان دارد نوزاد نیز با آسیب عصبی به دلیل فشار روی شانه در هنگام زایمان به دنیا بیاید.

  1. سزارین

زنی که دیابت دارد و این بیماری به خوبی کنترل نشده است، احتمال بیشتری دارد که برای زایمان، نیاز به سزارین داشته باشد. زمانی که نوزاد از طریق سزارین به دنیا می‌آید، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا زن پس از زایمان بهبود پیدا کند.

  1. فشار خون بالا (پره اکلامپسی)

هنگامی که یک زن باردار، دارای فشار خون بالا، وجود پروتئین در ادرار و تورم در انگشتان دست و پا باشد که از بین نمی‌رود، ممکن است به پره اکلامپسی مبتلا شود. این یک مشکل جدی است که نیاز به نظارت دقیق و مدیریت توسط پزشک دارد.

فشار خون بالا می‌تواند هم به زن و هم به جنین او آسیب برساند. این مشکل می‌تواند منجر به تولد زودهنگام نوزاد و حتی تشنج و سکته مغزی مادر در حین زایمان شود.

گفتنی است، زنان مبتلا به دیابت بارداری، بیشتر از زنانی که دیابت ندارند، فشار خون بالا را تجربه می‌کنند.

  1. قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

افراد مبتلا به دیابت که انسولین یا سایر داروهای دیابت مصرف می‌کنند، ممکن است قند خونشان در دوران بارداری بسیار پایین باشد. قند خون پایین اگر به سرعت درمان نشود، می‌تواند بسیار جدی و حتی کشنده باشد. اگر زنان به دقت مراقب قند خون خود باشند و قند خون پایین را به موقع درمان کنند، می‌توانند از افت شدید آن جلوگیری کنند.  

اگر دیابت یک زن در دوران بارداری به خوبی کنترل نشده باشد، نوزاد او می‌تواند خیلی سریع پس از تولد، دچار قند خون پایین شود. قند خون نوزاد باید چند ساعت پس از زایمان کنترل شود.

gestational diabetes causes - دیابت بارداری، مشکلات آن برای مادر و جنین و راه‌های کنترل آن

راهکارهایی ساده برای کنترل دیابت بارداری

زنانی که مبتلا به دیابت بارداری هستند، می‌توانند با استفاده از راهکارهایی ساده، قند خون خود را کنترل کنند. در ادامه، به نکاتی اشاره شده که در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود.

  1. غذاهای سالم بخورید

در دوران بارداری لازم است غذاهای سالم بخورید.‌ یک متخصص تغذیه می‌تواند برای ایجاد یک برنامه غذایی سالم به شما کمک کند. متخصص تغذیه همچنین، می‌تواند نحوه کنترل قند خون در دوران بارداری را به شما آموزش دهد.

  1. به طور منظم ورزش کنید

یکی دیگر از راه‌های کنترل قند خون، ورزش است. ورزش حتی می‌تواند به تعادل مصرف غذا کمک کند. البته، لازم است قبل از ورزش حتما با پزشک خود مشورت کنید و پس از آن، ورزش‌های مورد تایید پزشک را به صورت منظم انجام دهید.

بهتر است حداقل 5 روز در هفته و حداقل 30 دقیقه، فعالیت بدنی با شدت متوسط داشته باشید. این فعالیت می‌تواند شامل پیاده‌روی سریع، شنا یا بازی فعال با کودکان باشد.

  1. قند خون خود را کنترل کنید

از آنجایی که بارداری باعث می‌شود نیاز بدن به انرژی تغییر کند، سطح قند خون می‌تواند خیلی سریع دچار تغییر شود. به همین دلیل، لازم است به‌صورت مرتب، قند خون خود را چک کنید.

  1. در صورت نیاز، انسولین مصرف کنید

گاهی اوقات یک زن مبتلا به دیابت بارداری باید انسولین مصرف کند. اگر انسولین توسط پزشک شما تجویز شده است، آن را طبق دستور مصرف کنید تا به کنترل قند خون کمک نمایید.

  1. بعد از بارداری آزمایش دیابت بدهید

بهتر است 6 تا 12 هفته پس از تولد نوزاد، و سپس هر یک تا 3 سال یک‌بار آزمایش دیابت بدهید. برای اکثر زنان مبتلا به این بیماری، دیابت بلافاصله پس از زایمان از بین می‌رود، اما اگر از بین نرود، دیابت نوع 2 نامیده می‌شود. حتی اگر دیابت بعد از تولد نوزاد برطرف شود، نیمی از زنانی که دیابت بارداری داشتند، دیرتر به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند.

برای زنی که دیابت بارداری داشته است، مهم است که پس از بارداری به ورزش و رژیم غذایی سالم ادامه دهد تا از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند یا ابتلا به این بیماری را به تاخیر بیاندازد.

برگرفته از سایت cdc.gov

 

مطالب مرتبط

چند دستورالعمل ساده و کاربردی برای این که دیابت نگیرید 

مصرف سیگار چه ارتباطی با قند خون دارد؟

چقدر اضافه وزن در دوران بارداری مجاز است؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *