بهترین سنی که می‌توانیم بچه‌ها را به مهدکودک بفرستیم؛ نکاتی که در انتخاب مهد حتما باید مدنظر داشته باشید

مهدکودک

مهدکودک رفتن برای بچه‌ها اگر در سن درستی اتفاق بیافتد و مهد خوبی برای‌شان انتخاب شود، قطعا فواید زیادی به همراه خواهد داشت.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان- سمانه شیرلو، روانشناس؛ این سوال برای بسیاری از والدین پیش می‌آید که آیا مهدکودک رفتن برای کودکان ضروری است؟ پاسخ این است که قطعا خیر. اما به مهد فرستادن کودک‌مان در زمان مناسب و انتخاب مهد خوب، فواید بسیاری دارد.

بهترین سنی که می‌توان بچه‌ها را به مهدکودک فرستاد

کودک زیر 3 سال به مراقبت و توجه دائمی مادر نیاز دارد و در حالتی که مادر می­تواند تا 3 سالگی کودک، کنار او باشد، بهتر است کودک به مهد فرستاده نشود. اما اگر مادر به دلایلی نمی‌تواند مراقب کودک زیر 3 ساله‌اش باشد، بهتر است یک آشنا مانند مادربزرگ در کنار کودک بماند. در غیر این صورت، می‌توان سراغ مهدکودک رفت.

از آن‌جایی که مهدکودک فرستادن بچه‌ها، یکی از گزینه‌های جایگزین مادر است، لازم است که حتما برای انتخاب مهد مناسب، زمان بگذارید.

نکاتی که در انتخاب مهدکودک باید مدنظر قرار دهید

نکات مهمی که در انتخاب مهد تاثیرگذار هستند، عبارتند از:

  • کیفیت بالای رعایت نکات بهداشتی و تغذیه‌ای
  • کیفیت بالای سلامت روان
  • تجربه و تحصیلات مرتبط مربیان
  • وجود برنامه آموزشی و مراقبتی متناسب با سن کودک

چرا سن 5 سالگی به بعد برای مهد رفتن دیر است؟

زمانی  که کودکان زیر 2 سال به مهدکودک می‌روند در معرض آسیب‌های دلبستگی قرار می‌گیرند و ترس از جدا شدن مادر منجر به شکل‌گیری اضطراب در آنها می‌شود. به همین دلیل، بهترین سن فرستادن کودک به مهد 3 تا 5 سال است تا کودک از فواید مهد استفاده کند. پس از سن 5 سال نیز برای مهد رفتن دیر است، چون بعد از این سن، شروع سن پیش دبستانی و دبستان است. از طرف دیگر، هر چقدر که کودک دیرتر به مهد برود، مقاومت نسبت به مهد رفتن و لجبازی او بیشتر خواهد بود.

.jpg - بهترین سنی که می‌توانیم بچه‌ها را به مهدکودک بفرستیم؛ نکاتی که در انتخاب مهد حتما باید مدنظر داشته باشید

نکته دیگری که در این زمینه اهمیت دارد، آماده‌سازی کودک برای فرستادن او به مهد است. شما حتما باید قبلا از این که فرزندتان را به مهدکودک ببرید، با او درباره مکان مهد و کارهایی که در آنجا انجام می‌شود، گفتگو کنید.

مهد رفتن چه فوایدی برای کودکان دارد؟

در زمینه معایب و فواید مهدکودک، عوامل متعددی دخیل هستند، مانند نسبت تعداد مراقبان به کودکان، تعویض کمتر مراقبان و… . هرچه مراقبان، توجه بیشتری به نیازهای کودکان داشته باشند، فعالیت‌های متنوع و گسترده‌ای اجرا شود و هر چه مهد، با کیفیت‌تر باشد، کودک به دلیل ارتباط با همسالان، روابط اجتماعی بالاتری خواهد داشت و در دبستان از نظر اجتماعی و جرات‌ورزی، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

فوایدی که رفتن به مهد برای کودکان دارد به شرح زیر است:

  • کسب استقلال
  • یادگیری مهارت‌های ابتدایی مانند شمارش، زبان دوم و شعرهایی با مضامین آموزشی
  • انجام کارهای گروهی و یاد گرفتن همکاری
  • پرورش مهارت‌های ذهنی و جسمی
  • تقویت مهارت‌های گفتاری، شنیداری و دیداری
  • آماده شدن برای رفتن به مدرسه

.jpg - بهترین سنی که می‌توانیم بچه‌ها را به مهدکودک بفرستیم؛ نکاتی که در انتخاب مهد حتما باید مدنظر داشته باشید

معایبی که ممکن است در انتظار بچه‌هایی باشد که به مهد می‌روند

حتما این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر مهدکودک، بی کیفیت باشد نه تنها فایده‌ای برای کودک ندارد، اما بلکه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. اما حتی اگر مهد با کیفیت باشد و فواید در جایگاه خود حفظ شوند، ممکن است کودک از نظر عاطفی آسیب ببیند، زیرا در مواقعی، کودک نیاز به آغوش و محبت و توجه خاص والدینش دارد.

در این جهت، توصیه ما به والدین این است که در زمان‌هایی که کنار فرزندشان هستند توجه و محبت بیشتری را معطوف کودک بگردانند تا زمان‌هایی که در کنار او نیستند جبران شود و آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد.

در پایان می‌توان گفت اگر کودک‌مان را در زمان مناسب به مهد مناسب و به میزان مناسب، یعنی کمتر از 10 ساعت در هفته بفرستیم، فواید زیادی که در بالا به آنها اشاره شد برای کودک فراهم می‌شود.

 

مطالب مرتبط: 

بهترین زمان برای انجام تست هوش کودکان و استعدادیابی چه زمانی است؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *