کتاب «تئوری انتخاب» و نظریه‌ای که به توضیح چرایی و چگونگی رفتار انسان می‌پردازد

کتاب-تئوری-انتخاب

کتاب تئوری انتخاب به این موضوع می پردازد که ما روی رفتار و احساسات خود کنترل داریم و باید مسئولیت زندگی مان را قبول کنیم. 

موسسه خانواده سلامت بنیان- برخی از افراد معتقدند که عوامل بیرونی، کنترل زندگی آنها را به دست گرفته‌اند و خودشان اختیار ناچیزی در زندگی دارند. اما به عقیده برخی دیگر، همه چیز به درون ما و انتخاب‌های‌مان بستگی دارد. ویلیام گلاسر، نویسنده کتاب تئوری انتخاب جزو کسانی بود که اعتقاد داشت همه چیز از درون خود ما نشأت می‌گیرد و بر این اساس، تئوری انتخاب را مطرح کرد.

کتاب تئوری انتخاب به چرایی و چگونگی رفتار انسان می‌پردازد. این تئوری توضیح می‌دهد که رفتار انسان‌ها به دلیل 5 نیاز مهم «بقا»، «عشق و احساس تعلق خاطر»، «قدرت»، «آزادی» و «تفریح»، اتفاق می‌افتد.

تاکید تئوری انتخاب بر این است که انسان بر احساسات و رفتار خود کنترل دارد. بنابراین، اگر به این تئوری معتقد باشیم، مسئولیت زندگی خود را به صورت تمام و کمال قبول می‌کنیم.

 

(کتاب «شغل مناسب شما»؛ راهنمایی برای انتخاب شغل براساس شخصیت و روحیات شما)

 

در بخشی از کتاب تئوری انتخاب آمده است:

«چرا برخی از ما چیزی را انتخاب می‌کنیم که مایه درد و رنج ماست؟ بهترین انتخاب ممکن، ضرورتا انتخاب مفید و سودمند نیست. ولی در زمانی که ما به انتخاب دست می‌زنیم مفید و خوب به نظر می‌رسد.

یک مرد جوان در پارک بزرگ کاکتوس مشغول قدم زدن بود، ناگهان تمام لباس‌هایش را در آورده و  وسط کاکتوس‌ها می‌پرد و غلت می‌زند، افرادی که اطراف بودند او را با زحمت بیرون می‌آورند و از او می‌پرسند: چرا این کار را کردی؟

و او پاسخ می‌دهد که :«در آن لحظه به نظرم کار خوبی می‌آمد».

همه ما انتخاب‌های این چنینی داریم که در لحظه به نظرمان کار درستی می‌آمده است. زمانی‌که از ترس تنهایی با کسی ارتباط داشتیم که ما را به بیراهه کشانده، وقتی موقع درماندگی از کسی درخواست کمک کردیم که صلاح ما را نمی‌خواسته، وقتی برای نگه داشتن فردی تلاش کردیم که روح و شخصیت‌مان را پایمال کرده، همه ما احتمالا در میان کاکتوس‌ها غلت زده‌ایم».

گفتنی است که ویلیام گلاسر، نویسنده کتاب تئوری انتخاب، یک روان‌پزشک مشهور آمریکایی بود. روش او مخالف روش رایج روانپزشکانی بود که به جای تمرکز بر طبقه‌بندی سندرم‌های روانی، به سرعت اقدام به تجویز دارو برای بیمار می‌کردند. از میان سایر کتاب‌های او که در ایران ترجمه و منتشر شده‌اند، می‌توان به «ازدواج بدون شکست»، «تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان»، «مدرسه کیفی» و «عشق چیست»، اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *