7 روش ساده که می‌تواند سگ سیاه افسردگی را از شما دور کند

رهایی-از-افسردگی

کمی تغییر در زندگی روزمره می‌تواند افسردگی را از شما دور کند و شادی و نشاط را مهمان زندگی‌تان‌کند. فقط کافی است که بخواهید.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – گفته می‌شود که افسردگی شایع‌ترین بیماری روحی و روانی در دنیاست و میلیون‌ها نفر با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. افسردگی جزو آن دسته از بیماری‌هایی است که معمولا دیگران زیاد آن را جدی نمی‌گیرند و فرد افسرده را سرزنش می‌کنند. چرا که معتقدند خود او می‌تواند‌ و باید، به راحتی از این حال گرفته بیرون بیاید و شاد و سرزنده شود. غافل از این که افسردگی، بسیاری از اوقات حتی توان تلاش کردن برای بهتر شدن را از فرد می‌گیرد.

افسردگی به دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند، از شرایط اجتماعی و محیطی گرفته، تا دلایل خانوادگی، ژنتیک، ویژگی‌های شخصیتی و غیره. اما بخش مهمی از افسردگی به عدم تعادل مواد شیمیایی موجود در مغز مربوط می‌شود.

با آزمون افسردگی بک، شدت افسردگی خود را بسنجید. برای دریافت این تست اینجا کلیک کنید

در این شرایط، برخی از داروهای ضد افسردگی می‌توانند به کمک فرد بیایند و او را از حال و هوای گرفته بیرون بیاورند. استفاده از این داروها، در کنار فوایدش، دارای مضراتی هم هست. از این گذشته، بعضی از افراد در مقابل استفاده از دارو، گارد دارند و زیر بار این کار نمی‌روند. در چنین شرایطی و البته، در زمانی که هنوز افسردگی به حالت شدید خود نرسیده، استفاده از یک‌سری راهکارهای بسیار ساده و البته روزمره، کمک می‌کند که تعادل مواد شیمیایی در مغز برقرار شود و علائم این بیماری کاهش پیدا کرد یا حتی برطرف شود.

در ادامه به برخی از این راهکارهای ساده اشاره شده است.

  1. آزمایش کم‌کاری تیروئید

یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند باعث بروز افسردگی شود، کم‌کاری تیروئید است. به همین دلیل، شما قبل از این که به خودتان برچسب داشتن بیماری روحی و روانی بزنید، بهتر است آزمایش تیروئید بدهید.

کم‌کاری تیروئید جدا از افسردگی، نشانه‌های دیگری هم دارد، مانند کندی ضربان قلب، درد یا گرفتگی مفصل یا ماهیچه، خشکی یا زرد شدن پوست، شکنندگی ناخن‌ها، یبوست، ریزش مو، قاعدگی دردناک و نامنظم و غیره.

اگر کم‌کاری تیروئید داشته باشید، با استفاده از دارو، سطوح هورمون‌های شما به حالت عادی برمی‌گردد و از افسردگی نجات پیدا می‌کنید.

  1. ویتامین‌های معجزه‌گر

شاید خواندن این نکته که مصرف ویتامین‌ها تاثیر زیادی در بهتر شدن حس و حال شما دارد، برای‌تان تکراری باشد. با این حال، اگر همین نکته به ظاهر تکراری را رعایت کنید، حال و هوای‌تان از این رو به آن رو می‌شود.

یکی از ویتامین‌های مهمی که می‌تواند شما را از افسردگی نجات دهد، ویتامین D است. این ویتامین در برخی مواد غذایی مانند ماهی، میگو، شیر، زرده تخم‌مرغ و غیره یافت می‌شود. استفاده از مکمل‌ها و نور خورشید نیز می‌تواند ویتامین D مورد نیاز بدن شما را تامین کند. جالب است بدانید که کف دست بیشترین جذب ویتامین D از طریق خورشید را دارد.  

.jpg - 7 روش ساده که می‌تواند سگ سیاه افسردگی را از شما دور کند

یکی دیگر از ویتامین‌های مهم، ویتامین E است. این ویتامین را هم می‌توانید از طریق مکمل‌ها و هم از طریق مواد غذایی مانند بادام، فندق، تخم آفتابگردان، کیوی، کلم بروکلی، زیتون و غیره دریافت کنید. البته، یادتان باشد که زیاده‌روی در مصرف این ویتامین و به‌طور کلی، تمام ویتامین‌ها ممکن است مشکلاتی برای سلامتی شما ایجاد کند.

مصرف ویتامین‌های گروه B نیز تاثیر زیادی در کاهش افسردگی دارد. بهترین منابع دریافت این ویتامین، مرغ، غذاهای دریایی، سبزیجات برگ سبز و موز است. مکمل‌ها نیز در این زمینه به کمک شما می‌آیند.

  1. خداحافظی با قند و شکر و فست‌فود

مصرف قند و شکر فرآوری شده باعث شدیدتر شدن علائم افسردگی می‌شود. در واقع، اگر شما فرد افسرده و مضطربی باشید، مصرف این مواد، علائم این بیماری را دو برابر خواهد کرد. اگر تمایل به خوردن شیرینی‌جات داشتید، بهتر است از قندهای طبیعی، مانند عسل، خرما و میوه‌ها استفاده کنید.

البته، شکلات تلخ به‌عنوان یک ماده غذایی ضد افسردگی شناخته می‌شود و می‌تواند خلق‌وخوی شما را بهتر کند.

high sugar foods - 7 روش ساده که می‌تواند سگ سیاه افسردگی را از شما دور کند

مصرف فست‌فود نیز خطر ابتلا به افسردگی یا تشدید آن را به میزان قابل توجهی بالا می‌برد. تحقیقات متعدد نشان داده‌اند کسانی که از غذاهای فرآوری شده دارای قند افزوده، چربی و نمک زیاد استفاده می‌کنند، در مقایسه با کسانی که کمتر سراغ این غذاها می‌روند یا از آنها اجتناب می‌کنند، دچار افسردگی و اضطراب بیشتری می‌شوند.

  1. آب شفابخش

کم آبی بدن، انرژی تولید شده در مغز را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد افسردگی می‌شود، چون 85 درصد از بافت مغز از آب تشکیل شده است.

و افسردگی - 7 روش ساده که می‌تواند سگ سیاه افسردگی را از شما دور کند

همچنین، وقتی سلول‌های بدن احساس کم آبی می‌کنند، این مساله را تهدیدی برای سلامتی‌ می‌دانند و با ارسال پیام‌هایی به مغز باعث بروز اضطراب در فرد می‌شوند.

به همین دلیل، نوشیدن مقدار مناسب آب به ویژه در ماه‌های گرم سال، می‌تواند افسردگی را از شما دور کند.

  1. سبزیجات و میوه‌های خوش عطر و طعم

داشتن یک رژیم غذایی حاوی سبزیجات و میوه زیاد می‌تواند نقش زیادی در کاهش افسردگی داشته باشد.

.jpg - 7 روش ساده که می‌تواند سگ سیاه افسردگی را از شما دور کند

سعی کنید در رژیم روزانه خود از سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی، کاهو، کرفس، مرزه نعنا، سبزی خوردن و غیره استفاده کنید. این سبزیجات دارای آب فراوان و مقدار زیادی فولات هستند و باعث افزایش دوپامین، یا همان هورمون شادی می‌شوند.

  1. رنگ‌‌های شادی‌آور

اگر احساس افسردگی می‌کنید، یک دفتر رنگ‌آمیزی بزرگسالان بگیرید و روزی 10 تا 20 دقیقه به رنگ‌آمیزی بپردازید. این حرکت مانند مدیتیشن عمل می‌کند و تاثیر زیادی روی کاهش استرس و بهبود تمرکز شما دارد.

آمیزی - 7 روش ساده که می‌تواند سگ سیاه افسردگی را از شما دور کند

وقتی در این کار، استمرار داشته باشید، به مرور مشاهده می‌کنید که افکار منفی شما کمتر می‌شود و احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

  1. دست به قلم شدن

تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که اگر به صورت روزانه، تمام افکار و احساسات منفی خود را روی یک کاغذ بنویسید و سپس آن را پاره کنید و دور بیندازید، به مرور احساس افسردگی و استرس در شما کاهش پیدا خواهد کرد.

روزانه - 7 روش ساده که می‌تواند سگ سیاه افسردگی را از شما دور کند

البته، یادتان باشد که این کار را هر روز انجام دهید و از طرفی، همه نوشته‌های‌تان را حتما دور بریزید و دفترچه خاطرات درست نکنید. به این ترتیب، ذهن شما آرام‌تر و منظم‌تر خواهد شد.

8. ورزش کردن 

شاید این نکته هم تکراری باشد که ورزش کردن چقدر می‌تواند به سلامت روح و روان کمک کند. با این وجود، هر چه از تاثیر ورزش در کاهش افسردگی بگوییم، باز هم کم گفته‌ایم.

ورزش کردن باعث ترشح هورمون‌های شادی‌آور مانند اندورفین، دوپامین و سروتونین می‌شود و به این ترتیب، حال شما را بهتر می‌کند.

.jpg - 7 روش ساده که می‌تواند سگ سیاه افسردگی را از شما دور کند

انواع مختلف ورزش از تمرینات قدرتی گرفته تا ورزش‌های هوازی مانند یوگا و ایروبیک، می‌تواند در کاهش افسردگی شما نقش داشته باشد. حتی پیاده‌روی و دویدن هم در این زمینه موثر است. البته، یادتان باشد که باید پیاده‌روی را حداقل نیم ساعت در روز و به‌گونه‌ای انجام دهید که ضربان قلب شما بالا برود و عرق کنید. در این صورت، تاثیر بیشتری خواهد داشت. از طرف دیگر، بهتر است هر روز در یک مسیر متفاوت پیاده‌روی کنید و سراغ مسیرهای تکراری نروید.

نکات مهم  

در پایان ذکر این نکته ضروری است که باید این اقدامات را به صورت منظم انجام دهید و آنها را تبدیل به بخشی از سبک زندگی خود نمایید تا نتیجه لازم را دریافت کنید. اگر این استمرار وجود نداشته باشد، نه تنها نتیجه نمی‌گیرید، بلکه دلسرد خواهید شد و این فکر اشتباه به سرتان می‌زند که هیچ راهی برای بهتر شدن حس و حال شما وجود ندارد.

نکته مهم بعدی این است که وجود عوامل دیگری مانند برخی از اختلالات شخصیتی، مصرف برخی از داروها، شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و خانوادگی می‌توانند در بروز افسردگی نقش داشته باشند. در چنین شرایطی، توصیه می‌شود حتما به روانشناس مراجعه کنید و افکار و احساسات خود را با او در میان بگذارید.  

مطالب مرتبط

چرا زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند؟

تفاوت افسردگی با غم و اندوه طبیعی چیست؟

افسردگی پس از زایمان سراغ کدام زنان می آید و چگونه درمان می شود؟

 

یک نظر

  • مارال گفت:

    اگه افسردگی ارثی باشه چیکار باید کرد؟

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *