تفاوت بیماری افسردگی با غم و اندوه طبیعی چیست؟

اختلال-افسردگی

افسردگی می‌تواند در روان افراد، نشانه‌های مختلفی را از خود بروز دهد، اما در هر کس، میزان و ابعاد این نشانه‌ها با دیگری متفاوت است. 

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – زینب عچرشی، افسردگی، رایج‌ترین اختلال روانی است که اخیرا به شدت رو به افزایش نهاده است. این بیماری را «سرماخوردگی بیماری‌های روانی» نیز می‌نامند.

تفاوت افسردگی با غم و اندوه  

تقریبا همه، حداقل به‌صورت خفیف هم که شده، احساس افسردگی را تجربه کرده‌اند. احساس دمغی، بی‌حوصلگی، غمگینی، ناامیدی، دلسردی و ناخشنودی، همگی از تجربیات این بیماری رایج هستند. این حالت را «افسردگی بهنجار» می‌گویند. 

این مشکل می‌تواند در روان افراد، نشانه‌های مختلفی را از خود بروز دهد، اما در هر کس، میزان و ابعاد این نشانه‌ها با دیگری متفاوت است. این اختلال، پاسخ طبیعی آدمی به فشارهای زندگی است و تنها زمانی نابهنجار تلقی می‌شود که یا با واقعه‌ای که رخ داده، متناسب نباشد یا فراتر از حد معمول ادامه پیدا کند. 

.jpg - تفاوت بیماری افسردگی با غم و اندوه طبیعی چیست؟

همه انسان‌ها در دوره‌هایی از زندگی‌شان، افسردگی را تجربه می‌کنند. این احساسات، به‌خاطر اتفاقات ناگوار، مانند از دست دادن شغل، دعوا با یک دوست، گرفتن نمره بد در آزمون و غیره پدید می‌آید و فرد پس از چند روز یا چند هفته به زندگی طبیعی برمی‌گردد. در این حالت؛ می گوییم فرد دچار خلق‌و‌خوی افسرده شده است. این خلق‌وخو، مانند شادی، ترس، امید، خشم و غیره، یکی از واکنش‌های طبیعی انسان در برابر رویدادهای زندگی است. اما هنگامی که این خلق‌وخوی افسرده ادامه پیدا کند به اختلال افسردگی می‌انجامد. 

طبق برخی از برآوردها میزان شیوع اختلال افسردگی اساسی به حدود 13 درصد می‌رسد. این اختلال در زنان، 2 برابر بیشتر از مردان است.  

 

(با آزمون افسردگی بک، شدت افسردگی خود را بسنجید. برای دریافت این تست، اینجا کلیک کنید)

 

روش‌های درمان این بیماری 

بهترین روش‌های درمان این مشکل عبارتند از:

  • روان‌درمانی
  • درمان شناختی – رفتاری
  • روانکاوی
  • دارودرمانی

ارتباطی که افسردگی با سایر بیماری‌ها دارد 

برخی از بیماری‌ها می‌توانند در ابتلا به افسردگی تاثیرگذار باشند. در ادامه به برخی از این بیماری‌ها اشاره می‌شود.

  • سکته قلبی

علایم افسردگی در بیماران پس از بروز سکته قلبی MI بسیار شیوع دارد و در 35 تا 50 درصد از این بیماران گزارش شده است.

روش‌های درمانی متعددی برای درمان افسردگی پس از MI به کار گرفته شده است که شامل مواردی مانند بازتوانی قلبی، حمایت اجتماعی، درمان شناختی- رفتاری و درمان دارویی می‌شود.

  • سکته مغزی 

شدت سکته مغزی PSD و ناتوانی پس از آن، عوامل اصلی پیش‌بینی‌کننده افسردگی پس از سکته مغزی هستند.

  • دیابت  

یکی از بیماری‌هایی که می‌تواند فرد مبتلا را دچار افسردگی کند، دیابت است. پژوهش‌های مختلفی در این زمینه انجام گرفته که نشان می‌دهد حدود 40 درصد از بیماران مبتلا به دیابت، افسردگی متوسط تا شدید را تجربه می‌کنند.

آمار افسردگی در ایران چگونه است؟ 

مطالعه ملی بیماری‌ها و آسیب‌ها در ایران نشان می‌دهد که افسردگی سومین مشکل سلامتی کشور است. براساس یافته‌های این مطالعات، شیوع این بیماری در جمعیت‌های مختلف ایرانی از 5.69 تا 73 درصد متغیر است.

.jpg - تفاوت بیماری افسردگی با غم و اندوه طبیعی چیست؟

 

نتایج تحقیقات حاکی از آن است که افسردگی در زنان و دختران بیشتر از مردان شیوع دارد و در زنان حدود 1.7 برابر بیشتر از مردان است. همچنین، شیوع این بیماری در جمعیت روستایی و شهرهای کوچک به نسبت شهرهای بزرگ بیشتر است. افراد بیوه بیشترین میزان و بعد از آن، به ترتیب افراد مطلقه و متاهل بیشترین درصد و افراد مجرد کمترین درصد افسردگی را دارند. 

با توجه به یافته‌های مطالعات و شیوع بالای افسردگی و بار قابل توجهی که این بیماری به فرد، نظام سلامت و جامعه تحمیل می‌کند، اتخاذ روش های مناسب جهت شناسایی عوامل خطر، پیشگیری، درمان و مدیریت این بیماری ضروری به نظر می‌رسد.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *