داروهایی که ممکن است شما را به افسردگی ناشی از دارو مبتلا کنند

افسردگی-ناشی-از-دارو

پژوهش‌ها در رابطه با افسردگی ناشی از دارو نشان می‌دهند که بیش از ۲۰۰ نوع داروی پزشکی، در بعضی افراد افسردگی ایجاد کرده‌اند، ولی فقط چند نوع از این داروها به میزان زیاد باعث افسردگی شده‌اند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- بعضی از داروهای تجویزی می‌توانند باعث افسردگی شوند. بیشترین کسانی که به این افسردگی مبتلا می‌شوند احتمالا افرادی هستند که برای افسردگی، آمادگی ارثی دارند، زیرا این بیماری در خانواده آنها و نیز کسانی که قبلا یک دوره افسردگی را تجربه کرده‌اند، رایج است.

افراد پیر نیز در معرض خطر افسردگی ناشی از دارو قرار دارند، زیرا بدن آنها به داروها واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که وقتی ریشه بیماری، داروهای تجویزی است، معمولا افسردگی چند روز یا چند هفته بعد از شروع مصرف دارو، آغاز می‌شود.

درمان افسردگی ناشی از دارو چگونه صورت می‌گیرد؟

در اغلب موارد، پزشکان خیلی ساده و با قطع کردن مصرف دارو این بیماری را درمان می‌کنند. در بعضی موارد، بعد از تغییر دارو، افسردگی ممکن است ادامه پیدا کند. در این صورت احتمالا پزشک، افسردگی را به‌عنوان یک بیماری مجزا تحت درمان قرار دهد.

مصرف بیش از 200 دارو ممکن است منجر به افسردگی شود

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۲۰۰ نوع داروی پزشکی، در بعضی افراد افسردگی ایجاد کرده‌اند، ولی فقط چند نوع از این داروها به میزان زیاد باعث افسردگی شده‌اند، از جمله بعضی داروهای مربوط به فشار خون بالا و بیماری پارکینسون.

تاثیر داروهای فشار خون در افسردگی ناشی از دارو

داروهای فشار خون بالا، مانند رزرپین، متیل دو پا، گو آنتیدین، پروپرانولول و كلونيدين  از عوامل عمده افسردگی در برخی افراد هستند. به نظر می‌رسد که رزرپین و متیل دو پا بیشتر از همه در زمینه افسردگی ناشی از دارو نقش داشته باشند. دست‌کم ۱۵ درصد کسانی که رزپین مصرف می‌کنند به افسردگی مبتلا می‌شوند، هر چند که بسیاری از این اشخاص سابقه افسردگی داشته‌اند.

داروهایی که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می‌شوند، از جمله ال- دو پا، تقریبا یک پنجم افرادی که از آن استفاده می‌کنند را در معرض تغییرات روانی و ذهنی قرار می‌دهند. این تغییرات روانی می‌تواند شامل افسردگی خفیف باشد.

داروهای مربوط به بیماری‌های مفاصل و تشنج

در رابطه با افسردگی ناشی از دارو می‌توان بعضی داروهای ضد التهابی غیراستروییدی (NSAIDها)، داروهای کورتیکواسترویید، استروئیدهای آنابولیک، قرص‌های ضد بارداری، داروهای ضد تشنج و داروهای پایین‌آورنده کلسترول را نام برد. NSAID ها برای تسکین درد در آرتروز مفاصل، روماتیسم، و سایر بیماریهای مفاصل تجویز می‌شود.

 

(با آزمون افسردگی بک، شدت افسردگی خود را بسنجید. برای دریافت این تست، اینجا کلیک کنید)

 

ممکن است داروهای ضد تشنج نیز، که برای درمان حمله ها تجویز می‌شوند، به افسردگی منجر شوند. نوعی از این داروهای ضد تشنج، فنوباربیتال، بیشتر از همه احتمال دارد که باعث افسردگی شود، به‌ویژه در کسانی که سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال‌های خلقی دارند.

در زمینه افسردگی ناشی از دارو می‌توان به داروهای کورتیکواستروئید نیز اشاره کرد. این داروها برای درمان بیماری آدیسون، حساسیت‌ها، ناراحتی‌های رماتیسمی و التهاب، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تغییرات روانی، از جمله افسردگی، تقریبا در ۵ درصد کسانی که این داروها را مصرف می‌کنند روی می‌دهد.

قرص‌های ضد بارداری چه تاثیری در افسردگی ناشی از دارو دارند؟

قرص‌های ضد بارداری که حاوی هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون هستند، برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شوند و می‌توانند در دسته داروهای مرتبط با افسردگی ناشی از دارو قرار بگیرند.

در مورد رابطه قرص‌های ضد بارداری و افسردگی اختلاف‌نظر وجود دارد. بیشتر پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که قرص‌های ضد بارداری می‌توانند افسردگی ایجاد کنند، اما بعضی مطالعات خلاف این مساله را تأیید کرده است.

به‌طور کلی، پژوهشگران معتقدند زنانی که قبلا به افسردگی مبتلا بوده‌اند، چنانچه از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنند، بیشتر از همه احتمال ابتلا به افسردگی را خواهند داشت.   

داروهای مربوط به کم خونی و سرطان سینه  

استروئیدهای آنابولیک نیز می‌توانند افسردگی ناشی از دارو ایجاد کنند. استروئیدهای آنابوليک گاهی برای درمان برخی انواع کم خونی و سرطان سینه پیشرفته تجویز می‌شوند. برخی ورزشکاران، برای افزایش نیروی عضلانی و استقامت خود، از آنها استفاده می‌کنند یا به‌طور نامناسب آنها را مصرف می‌کنند، هر چند که این نوع استفاده غیر معقول در ورزش‌های رقابتی غیرقانونی است.

بعضی مطالعات نشان داده است، داروهایی که کلسترول خون را پایین می‌آورند ممکن است افسردگی ایجاد کنند، هر چند که نتایج مطالعات دیگر غیر از این است کلسترول یک ماده چربی است که در بعضی غذاها یافت می‌شود.  

مطالب مرتبط: 

آیا افسردگی ارثی است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *