کودک و نوجوان

آیا کودکان هم تمایلات جنسی دارند؟

بنابر پژوهش های انجام شده حدود ۱۰ درصد از کودکان زیر ۱۲ سال می‌ توانند ارضای جنسی (ارگاسم) داشته باشند. اما رفتار جنسی آنان با قصد ارضاء جنسی صورت نمی گیرد، زیرا کودکان هنوز در مرحله ارتباط دادن رفتار جنسی و ارضای جنسی نیستند و این چیزیست که کودکان طی سال های بعد می‌ آموزند و در سنین بلوغ واقعیت می‌ یابد.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، یکی از مسایلی که در کشور ما جزو تابوهای فرهنگی محسوب می‌ شود و هنوز آموزش جدی و رسمی توسط خانواده ‌ها و مدارس در این رابطه وجود ندارد تربیت جنسی کودکان است. به گونه ای که علیرغم اهمیت بسیار زیاد این موضوع هنوز بسیاری از خانواده ‌ها آگاهی چندانی در این رابطه ندارند و بسیاری از آن‌ها نمی دانند منظور از تربیت جنسی کودکان چیست و چه اقداماتی در این راستا باید انجام گیرد. به همین دلیل، در سلسله گزارش هایی به موضوع تربیت جنسی کودکان در سنین مختلف می‌ پردازیم.

اگر این را بپذیریم که برای بسیاری از بزرگسالان رابطه جنسی تداعی کننده چیزی جز آمیزش جنسی و ارضاء شدن نیست، بدین ترتیب قابل درک خواهد بود که این دسته از بزرگسالان تصوری از وجود نیازهای جنسی در کودکان نداشته باشند. سال‌ها وجود احساسات جنسی در کودکان انکار می‌شد و این امر البته منطقی به نظر می‌رسد، چرا که رفتارهایی از قبیل هم آغوشی و ارضا شدن در بچه ‌ها مشاهده نمی شود. در نتیجه اینطور تصور می‌گردید که بچه ‌ها فاقد احساسات جنسی هستند.

اما اگر نگاه وسیعتری به تمایل جنسی داشته باشیم، در آنصورت مسائل جنسی حیطه وسیعتری را در بر می‌گیرد. به طور مثال، نگاه کردن به بدن یکدیگر و لمس آن، نگاه کردن به آلت تناسلی و لمس آن، یا دکتر بازی و بوسیدن همدیگر. همه این رفتار ‌ها می‌ توانند احساسات و هیجاناتی در دستگاه جنسی ایجاد کنند.

کودکان می‌ توانند همه ی این رفتار ‌ها را داشته باشند و دچار هیجانات ناشی از این رفتار‌ها نیز بشوند. تمایلات جنسی دارای دو وجه جسمانی و عاطفی است که هر کدام به ترتیب دارای کارکرد های مختلفی می‌باشند. از جمله همآغوشی و ارضای جنسی و یا ایجاد ارتباط و آرامش.

بنابر پژوهش های انجام شده حدود ۱۰ درصد از کودکان زیر ۱۲ سال می‌ توانند ارضای جنسی (ارگاسم) داشته باشند. اما رفتار جنسی آنان با قصد ارضاء جنسی صورت نمی گیرد، زیرا کودکان هنوز در مرحله ارتباط دادن رفتار جنسی و ارضای جنسی نیستند و این چیزیست که کودکان طی سال های بعد می‌ آموزند و در سنین بلوغ واقعیت می‌ یابد.

به علاوه، هم آغوشی و آمیزش میان کودکان در فرهنگ ما یک رفتار طبیعی کودک محسوب نمی شود. کودکان رابطه آمیزشی و جنسی را مختص بزرگسالان می‌ دانند نه خود. برای بسیاری از کودکان وجود رابطه جنسی میان بزرگسالان عجیب به نظر می‌ رسد.

تمایلات جنسی در کودکان به میزان زیادی معطوف به اکتشاف تن خودشان است و احساساتی که به این کشف مربوط می‌ شود. با گذر سالیان، تمایل جنسی شکل نوعی وسیله ارتباطی به خود می‌ گیرد. این تمایل در ابتدا به ویژه متوجه لمس کردن و اکتشاف تن خود است و در ادامه به کشف و لمس بدن دیگری می‌ انجامد.

در مرحله بعدی نیازهای جنسی با احساسات ویژه ای در می‌ آمیزد که به ظهور عشق می‌ انجامد و به این ترتیب چیزی به تدریج اما بطور قطع شکل می‌گیرد که ما آن را کشش های جسمانی می‌ نامیم. تمایلات جنسی در کودکان نباید با تمایلات جنسی بزرگسالان مقایسه شوند، چرا که تمایلات جنسی کودکان دارای جنبه های دیگری نیز هست و عملکرد‌ها و اشکال بروز آن متفاوت از بزرگسالان می‌باشد. چهار مثال زیر گواه این ادعاست.

– “وقتی پسر ۴ ماهه ام را نظافت می‌ کنم، گاهی اوقات او نعوظ می‌ کند. ولی چون اغلب بعد از آن ادرار می‌ کند، من همیشه فکر می‌ کردم که نعوظ او به علت داشتن ادرار است”. بسیاری از والدین با این نظر موافقند که آلت تناسلی پسر بچه ‌ها در زمان نوزادی نیز می‌ تواند شق شود. آیا این به تمایل جنسی مربوط است؟

در مورد نعوظ نوزادان، پژوهشگران امور زیستی و جنسی نظرات متفاوتی دارند. برخی بر این باورند که شق شدن آلت تناسلی پسر بچه ها، نشانه ای از احساسات جنسی آنان می‌باشد که حس خوشایند و لذت بخشی برای کودک به همراه دارد و برخی معتقدند که نعوظ نوزادان پسر به علت فشار به مثانه است و نه ایجاد احساس جنسی. چرا که، به نظر این گروه، کودکان تقریبا همیشه پس از نعوظ ادرار می‌ کنند.

– “وقتی تن دختر هشت ساله ام را می‌ خارانم، بسیار لذت می‌ برد. در زمان نوزادی هم از ماساژ بدن اش بسیار لذت می‌ برد” . تماس با پوست بدن کودکان از ایام نوزادی و حتی تا سنین بزرگسالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای کودکان نیز احساسی کاملا ویژه و لذت بخش به همراه دارد. به علاوه، این نوازش و تماس با بدن کودک نشان دهنده علاقمندی والدین به مراقبت از فرزندان می‌ باشد و بدین ترتیب کودکان احساس امنیت و آرامش می‌ کنند. همچنین کودکان یاد می‌ گیرند که برای جسم خود ارزش قائل شوند و همزمان در می‌ یابند که دیگران برای جسم آن‌ها ارزش قائل اند. به نظر می‌رسد که ارزش دادن به جسم کودک، در رشد و تکامل سالم جنسی و احساسی او نقش موثری ایفا می‌ کند.

– “بازی مورد علاقه دختر سه ساله ام و دوست (دختر) همبازی اش این است که لباس های خود را کامل از تن در آورند و همدیگر را خوب تماشا کنند.” برای کودکان بین ۳ تا ۴ ساله نگاه کردن به بدن یکدیگر بازی جالبی است . این جذابیت از کنجکاوی برای دیدن اعضاء و اندامی است که از دید عموم پنهان نگاه داشته می‌شود. برای اغلب کودکان این بازی هیجان انگیز است و احساسات خاصی در آنان ایجاد می‌ کند که ما از آن با نام احساسات جنسی یاد می‌کنیم، احساساتی که با هیجانات ناشی از بازی های دیگری همچون قایم باشک، گرگم به هوا … متفاوت است.

– “دختر ۵ ساله ام عادت دارد که شب موقع خوابیدن بالشی را محکم بین پاهایش بفشارد.” هنگامی که بچه ‌ها هنوز بسیار کوچک هستند، کشف می‌ کنند که لمس کردن، مالیدن، و نوازش کردن آلت تناسلی شان احساس جالبی به همراه دارد، احساسی که از لمس دیگر اعضاء بدست نمی آید و این برای کودک کشف بزرگی محسوب می‌شود. عملی که احساس خوبی به همراه دارد، طبیعی است که تکرار شود، به ویژه اگر بچه ناراحت یا خسته باشد. این رفتار‌ها مربوط است به فرآیند کشف تن خود و احساسات مربوط به آن.

– “در کلاس پسر ۹ ساله ام، اغلب شاگردان با هم رفاقتی از نوع عاشقانه دارند”. احساس علاقه ای ویژه، نوعی عشق کودکانه در محیط مدارس ابتدایی میان کودکان شکل می‌گیرد که اغلب از سوی ما جدی گرفته نمی شود. در حالی که این روابط برای خود کودکان بسیار جدی است. برای آن‌ها عاشق شدن و دوست صمیمی داشتن از همان اهمیتی برخوردار است که برای بزرگسالان، اما طریق مواجهه کودکان با این احساسات، با آنچه بزرگسالان می‌کنند قابل مقایسه نیست.

هنگامی که کودکان به هم علاقمند می‌ شوند، مانند بزرگسالان در پی ایجاد رابطه جسمانی از نوع هم آغوشی و یا بوسیدن یکدیگر نیستند. محتوای احساسات کودکان در این مورد منطبق با شرایط سنی شان است. اگر یک کودک ۴ ساله بگوید که عاشق شده است، منظور او داشتن یک رابطه دوستانه ویژه با یک فرد مشخص است. او این احساس ویژه را با رفتارهای مشخصی مثل میل بازی با فرد مورد نظر و یا دادن نقاشی و وسایل بازی خود به او نشان می‌دهد.

اگر یک کودک ۷ ساله بگویدکه عاشق شده است، ممکن است از این احساس دچار خجالت گردد و می‌تواند این احساس را از یک دوستی معمولی تمیز دهد. و هنگامی که یک کودک ۱۰ ساله عاشق می‌ شود، کاملا از نیاز اش به داشتن رابطه ای عمیق تر و نزدیک تر آگاه است و یک تماس زودگذر، هیجان بزرگی در او ایجاد می‌ کند.

کودکان نیز مانند بزرگسالان همان کلمه “عاشق شدن” را بکار می‌ برند، اما در حقیقت این کلمه برای آنان از محتوی دیگری برخوردار است ولی کاملا با اهمیت و جدی است. آیا عاشق شدن در کودکان به تمایلات جنسی شان مربوط می‌ شود؟ یقینا. مشروط به آنکه معنای وسیعتری را از تمایلات جنسی” در نظر داشته باشیم.

منبع:

– کتاب “تمایلات جنسی کودکان و نوجوانان”، نوشته ساندرین فان در دوف، ترجمه گیل آوا.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا