چگونه می‌توانیم بازی‌های اینترنتی بچه‌ها را مدیریت کنیم؟

بازی های اینترنتی

این روزها در کمتر خانه‌ای است که چالش مدت زمان زیاد بازی‌های اینترنتی بین والدین و بچه‌ها وجود نداشته باشد. با این حال، این مشکل با استفاده از راهکارهای ساده‌ای قابل حل است.

موسسه خانواده سلامت بنیان- سمیرا فرزان، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و مشاوره کودک؛ یکی از مشکلاتی که این روزها والدین با بچه‌های خود دارند، استفاده بیش از حد آنها از کامپیوتر و بازی‌های اینترنتی است. به‌طوری که در بسیاری از خانه‌ها این موضوع تبدیل به یکی از چالش‌های مهم بچه‌ها و پدر و مادرها شده است. با این حال، این موضوع، چیزی نیست که نتوان آن را مدیریت کرد و با استفاده از برخی راهکارها هم بچه‌های می‌توانند بازی‌شان را داشته باشند هم به درس و مشق‌شان برسند و چالش‌ها کمتر شود.

در ادامه، چند توصیه برای مدیریت چالش بازی‌های اینترنتی، ایکس باکس و موارد از این دست را می‌خوانید:

  1. در مورد ساعت و شرایط بازی‌های اینترنتی مانند زمان و مدت آن صحبت کنید. با او قرار بگذارید و حتی می‌توانید توافقی را با هم امضا کنید. تعیین ۱ و نیم ساعت در روزهای هفته و ۳ ساعت در روزهای تعطیل، مدت زمان تقریبا خوبی است.

تخطی از این قرار، پیامد دارد که  به آن پیامد منطقی می‌گویند و با تنبیه تفاوت اساسی دارد‌‌‌. پیامد منطقی را شما و کودک تعیین می‌کنید و نکته این است که باید حتما با تخلف و نقض قانون مرتبط باشد. برای مثال، “می خواهی هردفعه که بیش از یک و نیم ساعت بازی کردی، فردا به همون اندازه از وقتت کم بشه؟”  یا “اگر خودت نمی تونی بازی رو متوقف کنی، من بیام خاموش کنم”. دو سه پیامد پیشنهاد می‌شود و او یکی را انتخاب می‌کند. چون خودش انتخاب کرده متعهد می‌شود.

۲. نه تنها مدیریت بازی‌های اینترنتی، بلکه مدیریت تمام بازی‌ها و مشکلات رفتاری کودکان بدون رعایت اصل “محکم و مهربان” با شکست مواجه می‌شوند.

۳. در مورد پایبندی به قوانین در خانه همه اعضا باید مشارکت کنند.

۴‌. به یاد داشته باشید که بازی‌ها اینترنتی فواید متعددی هم دارند و می‌توانید در مورد آنها با فرزندتان صحبت کنید. در کنار اینها به معایب آنها هم اشاره کنید. استفاده از مقاله‌های علمی و تخصصی و گوگل موجب جلب اعتماد او می‌شود‌.

۵. هرگز جنگ قدرت راه نیندازید! به او بگویید مسئول مدیریت کارهایش است. اما مترصد باشید بدون درگیری، محکم و آرام در شرایط جدید به او مفهوم قانون و تعهد را بفهمانید.

۶. یکی از بهترین راه‌های کاهش مدت بازی‌های اینترنتی مشارکت در جمع و فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی است.

۷. به کودک بگویید برای تنظیم وقت از ساعت زنگ‌دار استفاده کند. به این ترتیب که، ساعت پنج تا ده دقیقه قبل از پایان وقت زنگ بزند، تا او آماده بشود.

۸. اگر کودک تمایل به انجام بازی‌های اینترنتی خشن دارد، او را‌منع نکنید و نزاع به راه نیندازید، ولی شرط بگذارید. مثلا بگویید “پیش ما بازی نکن”، یا “به بچه‌های دیگر پیشنهاد نکن”. وضع دو، سه قانون محدود کننده که خودش کودک هم می‌پذیرد بهتر از جنگ قدرت است.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که گاهی در مورد نقش خشونت‌آمیز بازی‌های اینترنتی اغراق می‌شود. اگر کودک رفتارهای خشن نشان داد، آنگاه به او بگویید که ممکن است علتش نوع بازی‌های او باشد و سپس محدودیت اعمال کنید.  

۹. صادقانه از کودک بخواهید که خودش هم همکاری‌کند. به او بگویید همکاری او به طور جدی مشکل را کاهش داده یا حل می‌کند.

 

مطالب مرتبط: 

معرفی چند بازی جالب برای سرگرمی بچه ها در آپارتمان ها 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *