6 نکته مهم که به شناخت قبل از ازدواج کمک می‌کند

قبل از ازدواج1 600x350 - 6 نکته مهم که به شناخت قبل از ازدواج کمک می‌کند

ارزیابی مسایلی مانند عمق باورهای افراد، مدل اقتصادی، سبک ارتباطات، رفتار خانوادگی، خواسته‌ها در زمینه سکس و شیوه تصمیم‌گیری آنها در شناخت قبل از ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد.

موسسه خانواده سلامت بنیان – دکتر علی شیخ‌الاسلامی، روانشناس و سکس تراپیست؛ مهمترین مساله‌ای که می‌تواند منجر به شکل‌گیری یک زندگی زناشویی موفق شود، این است که شناخت قبل از ازدواج به درستی اتفاق بیافتد. در واقع، طرفین باید ابتدا به درستی خودشان را بشناسند، سپس طرف مقابل را تجزیه و تحلیل کنند و در نهایت، به این نتیجه برسند که می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی مشترک خوبی داشته باشند یا خیر.
در ادامه به ذکر نکاتی درباره عمق باورها و نگرش‌های افراد، مدل اقتصادی، سبک ارتباطات، رفتار خانوادگی و فرهنگی، خواسته‌ها در زمینه سکس و شیوه تصمیم‌گیری آنها می‌پردازیم که می‌تواند نقش مهمی در انتخاب همسر داشته باشد.

عمق باورها و نگرش‌ها

یکی از نکاتی که در شناخت قبل از ازدواج باید به آن توجه داشته باشیم، عمق باورها و عقاید فرد است. باورها، نگرش‌ها و عقاید فرد، پایدارترین اجزای شناختی او هستند و در عمق ذهن جا گرفته‌اند و خیلی سخت تغییر پیدا می‌کنند. به همین دلیل، باید باورهای هم را به شکل بسیار دقیق بسنجیم.
چرایی یک باور اهمیت بیشتری نسبت به خود آن باور دارد. یعنی باید بدانیم که چرا فرد یک باور به‌خصوص را انتخاب کرده است. اگر من ندانم چرا یک باور را دارم، نشان می‌دهد که باورم سطحی است. هر چقدر باورم عمق پیدا کند، چرایی آن قوی‌تر می‌شود و دلایل متقن‌تری برای باورم دارم. بنابراین، تغییر باور برایم سخت‌تر خواهد بود. در مقابل، کسانی که دلیل خاصی برای باورهایشان ندارند به سرعت باورهای خود را تغییر می‌دهند.
زن و مردی که در دو سطح متفاوت از باور قرار دارند، زندگی در کنار هم برایشان سخت خواهد بود. مثلا از خانمی که چادر سر می‌کند سوال می‌کنیم که چرا این پوشش را انتخاب کرده است. وقتی او پاسخ می‌دهد که از ترس پدرس چادر سر کرده، نشان می‌دهد که هیچ دلیل محکمی برای حجاب ندارد و اگر بعد از ازدواج، این ترس از بین برود، ممکن است به راحتی بی حجاب شود. اما کسی که برای حجاب فلسفه عمیق‌تری دارد به ندرت با تاثیرپذیری از دیگران یا تغییر فضا، باور او عوض می‌شود.
البته، باورها فقط محدود به عقاید مذهبی نمی‌شوند و باورهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، تربیتی و خرافی را نیز دربرمی‌گیرد.
نکته مهم در ازدواج این است که تفاوت باورها و تحمل آنها اهمیت دارد.

مدل مدیریت اقتصادی

یکی دیگر از مسایلی که در شناخت قبل از ازدواج باید به آن توجه کنیم، سبک و مدل مدیریت اقتصادی فرد است که بخشی از آن مربوط به باورهای اقتصادی و بخش دیگر، مربوط به رفتارهای اقتصادی او می‌شود.
ما باید بدانیم طرف مقابل چه نگاهی به پول دارد. بعضی از آدم‌ها پول را به‌عنوان ابزار قدرت می‌بینند، بعضی‌ها از پول برای رفاه و لذت استفاده می‌کنند، بعضی دیگر هم پول را به‌عنوان ابزاری برای استقلال در نظر می‌گیرند. این تفاوت باورها می‌تواند چالش ایجاد کند.

قبل از ازدواج - 6 نکته مهم که به شناخت قبل از ازدواج کمک می‌کند

مثلا اگر باور من این باشد که پول می‌تواند برای من استقلال ایجاد کند، اما طرف مقابل به پول به‌عنوان ابزار قدرت نگاه کند، ما در مسایل مالی دچار چالش خواهیم شد. چون او برای این که قدرت خود را حفظ کند، سعی می‌کند مرا از پول دور نگه دارد. اما من چون می‌خواهم مستقل شوم و پول به دست بیاورم، با این موضوع دچار مشکل می‌شوم.
نکته بعدی در شناخت قبل از ازدواج مدل پول درآوردن و پول خرج کردن است. بعضی‌ها مسایل دینی مثل حلال و حرام برای‌شان مهم است، بعضی‌ها برای‌شان اهمیت دارد که پول به شکل اخلاقی به دست آمده باشد، بعضی‌ها هم هر کاری را بابت پول درآوردن انجام نمی‌دهند. اگر زن و مرد در این زمینه تفاوت داشته باشند دچار مشکل می‌شوند.
در زمینه پول خرج کردن هم این تفاوت‌ها اهمیت دارد و باید ببینیم هر کدام از ما چگونه پول خود را خرج می‌کنیم. باید ببینیم آیا فقط دنبال این هستیم که پول را کامل پس‌انداز کنیم یا این که دوست داریم پول‌مان را خرج کنیم. در واقع، ملاک‌های حساب‌گری آدم‌ها خیلی مهم است و باید ببینیم که چه چیزهایی را در حساب‌گری خود مدنظر قرار می‌دهند.
آیا وقتی می‌خواهند خرید کنند به زیبایی کالا و کیفیت آنها اهمیت می‌دهند یا این که قیمت برای‌شان مهم است. باید خودمان و طرف مقابل را در این زمینه بسنجیم و ببینم هر کدام چقدر تفاوت داریم و چقدر می‌توانیم این تفاوت‌ها را تحمل کنیم. مثلا یک نفر اعتقاد دارد که باید خرید روزانه خود را حتما از بازار روز انجام دهد، اما دیگری معتقد است که اجناس بازار روز خوب نیست و باید از جای دیگری و با قیمت بالاتر خرید کند. این دو نفر اگر زیر یک سقف بروند، دائم در زمینه خرج کردن پول دچار چالش خواهند بود.
حتی سبک پس‌انداز کردن هم اهمیت دارد. بعضی‌ها دوست دارند‌ پول‌شان را در بانک بگذارند، اما برخی دیگر می‌خواهند با پول‌شان سرمایه‌گذاری کنند و مثلا طلا یا سهام بخرند. اگر دو نفر در این زمینه به تفاهم نرسند، دائم با هم چالش خواهند داشت.
در واقع، میزان دارایی فعلی ما مهم نیست، بلکه نگاه و سبک اقتصادی ما اهمیت دارد. یک نفر ممکن است خیلی پولدار باشد، اما همه پولش را با ولخرجی از دست بدهد. یک نفر دیگر هم امکان دارد پول زیادی نداشته باشد، اما با یک تفکر درست پول خود را افزایش دهد. 
برخی از افراد هم هستند که وضعیت مالی بسیار خوبی دارند اما حاضر نیستند پول خود را خرج کنند.

سبک ارتباطی

مساله دیگر در شناخت قبل از ازدواج سبک ارتباطی فرد است و این که فرد با والدین، خواهر و برادر، فامیل، دوستان، همکاران و غیره چه نوع ارتباطاتی دارد.
باید بدانیم که طرف مقابل با همه به یک شکل رفتار می‌کند یا این که ارتباط با افراد مختلف در ذهن او دسته‌بندی دارد. مثلا اگر با پدر و مادرش خیلی صمیمی است، اما ارتباطات محدودی با دیگران دارد، نشان می‌دهد که این خانواده بسته است. گاهی هم فرد با خانواده خیلی سخت‌گیرانه رفتار می‌کند اما با دوستان خیلی خوب است. این آدم‌ها وجهه بیرونی برای‌شان اهمیت زیادی دارد، اما وجهه درونی برای‌شان مهم نیست.
نکته دیگری که در ارتباطات اهمیت دارد، میزان مداخله‌ای است که فرد در مسایل دیگران می‌کند و این که اجازه می‌دهد دیگران در مسایل زندگی او دخالت کنند یا خیر.
اگر برای دیگران مشکلی پیش بیاید، از خودش می‌گذرد تا مشکل آنها را حل کند یا این که اصلا آنها را رها می‌کند و فقط خودش اهمیت دارد.

 

همسر - 6 نکته مهم که به شناخت قبل از ازدواج کمک می‌کند


وقتی با سبک فرد آشنا شدیم، اگر برایمان قابل تحمل نبود باید فاصله بگیریم، چون در صورت ازدواج به مشکل برمی‌خوریم.
یکی از مسایل مهم در شناخت قبل از ازدواج اطلاع پیدا کردن درباره میزان رازداری فرد است و این که فرد چه مسایلی را با پدر و مادرش خودش در میان می‌گذارد. بعضی از افراد به‌گونه‌ای هستند که پدر و مادر از تمام مسایل آنها خبر دارند، اما بعضی از افراد اجازه نمی‌دهند کسی درباره آنها چیز زیادی بداند. هر یک از اینها نشان می‌دهد که در زندگی مشترک او نیز همین اتفاقات می‌افتد.
شناختن سبک ارتباطات فرد به ما کمک می‌کند میزان دخالتی که خانواده یا اطرافیان او در زندگی ما خواهند داشت، مشخص شود.

مدل تصمیم‌گیری

مساله بعدی در شناخت قبل از ازدواج سبک تصمیم‌گیری فرد است. بعضی از آدم‌ها با همه مشورت می‌کنند، سپس به تصمیم می‌رسند. بعضی‌ها بدون مشورت کردن، تصمیم خود را می‌گیرند. بعضی‌ها هم با همه مشورت می‌کنند اما در نهایت، این خودشان هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند و به هیچ مشورتی گوش نمی‌دهند.
باید بسنجیم که سبک تصمیم‌گیری طرف مقابل چگونه است و آیا مسایلش را به تنهایی حل می‌کند یا این که از مشورت دیگران هم استفاده می‌کند.
باید ببینیم فرد در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی مثل دانشگاه رفتن، سرکار رفتن و غیره، چقدر در تصمیم‌گیری‌های خود نظرات دیگران را لحاظ می‌کند.

سبک رفتار خانوادگی و فرهنگی

در شناخت قبل از ازدواج مدل رفتار خانوادگی و فرهنگی نیز اهمیت دارد. باید ببینیم در مناسبت‌ها و شرایط مختلف چه رسم‌ها و برنامه‌هایی دارند و در مراسم‌هایشان چگونه برخورد می‌شود.
این مساله نشان می‌دهد که در زندگی مشترک نیز چه نوع سبک ارتباطی با خانواده و فامیل خواهیم داشت.

انتظارات و خواسته‌های جنسی

موضوع دیگری که باید در شناخت قبل از ازدواج مورد بررسی باید قرار گیرد، انتظارات و خواسته‌های فرد در رابطه جنسی است. باید بپرسیم که فرد می‌خواهد در طول یک هفته یا یک ماه چه تعداد رابطه جنسی داشته باشد. سپس ببینیم که آیا خودمان تمایل داریم آن تعداد رابطه جنسی را برقرار کنیم یا خیر.
هر چقدر فرد بیشتر به مسایل جنسی فکر کند، نشان می‌دهد که تمایل بیشتری به رابطه جنسی دارد و بالعکس. بر این اساس، فرد می‌تواند بفهمد که چند بار رابطه جنسی برای او قابل قبول است.
ما می‌توانیم مشخص کنیم که خودمان نیاز به چه تعداد سکس در هفته داریم و از طرف مقابل هم بپرسیم که او چه نیازی دارد و سپس بسنجیم که آیا میزان تمایلات ما با یکدیگر تناسب دارد یا خیر.
نکته بعدی، شکل رابطه جنسی است، یعنی من چه تصوری از رابطه دارم و چه چیزی می‌خواهم و طرف مقابل دوست دارد چه کاری برای او انجام دهم و چه چیزی در ذهنش دارد.
گفتگو درباره این مساله به ما کمک می‌کند که بدانیم از نظر جنسی با یکدیگر تناسب خواهیم داشت یا خیر.

مطالب مرتبط: 

تست روانشناختی نئو، یک ابزار بسیار مناسب برای شناخت قبل از ازدواج 

درون گرایی و برون گرایی چه تاثیری در انتخاب همسر دارد؟

حرف هایی که در 4 جلسه اول آشنایی برای ازدواج باید به هم بزنیم 

‫2 نظر

  • مارال گفت:

    آگاهی از اختلالات روانی احتمالی و تعهد از مهمترین فاکتورهای است که نباید فراموش شود

  • مارال گفت:

    آگاهی از اختلالات روانی احتمالی طرف مقابل و تعهد به زندگی از مهمترین فاکتورها است

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *