تست روانشناختی نئو، یک ابزار بسیار مناسب برای شناخت قبل از ازدواج

تست-روانشناختی-نئو

در مشاوره‌های قبل از ازدواج معمولا از برخی آزمون‌های روانشناختی برای شناخت تناسب طرفین با یکدیگر استفاده می‌شود. یکی از این آزمون‌ها، تست روانشناختی نئو است.

موسسه خانواده سلامت بنیان – دکتر علی شیخ‌الاسلامی، روانشناس و مشاور پیش از ازدواج؛ یکی از کارهایی که قبل از ازدواج برای سنجش میزان مناسب بودن زن و مرد برای یکدیگر انجام می‌شود، انجام آزمون‌های روانشناختی است. یکی از این آزمون‌ها، تست روانشناختی نئو است که ویژگی‌های شخصیتی دو طرف را می‌سنجد. سپس مشاور به تفسیر تست‌های هر دو نفر و مقایسه آنها با یکدیگر می‌پردازد و نتیجه می‌گیرد که دو طرف از نظر شخصیتی مناسب یکدیگر هستند یا خیر. در ادامه به توضیح ابعاد مختلف این تست می‌پردازیم.  

معمولا در مرحله شناخت قبل از ازدواج، افراد فکر می‌کنند که باید جنبه‌های پنهان شخصیت طرف مقابل را بیشتر مورد بررسی قرار دهند و به همین دلیل، بیشتر به دنبال چیزهایی می‌گردند که عیان نیست. در حالی که اگر موارد آشکار را به دقت مورد بررسی قرار دهند، می‌توانند خیلی از مسایل را به راحتی واکاوی کنند.  

یکی از مهمترین مسایل تاثیرگذار در زندگی مشترک، «شخصیت» دو نفر است. شخصیت، مجموعه صفات پایدار رفتاری فرد است. این صفات، دارای ثبات هستند، به‌طوری‌که، معمولا شخصیت افراد به راحتی تغییر نمی‌کند. شاید در کل عمر فرد، شخصیت او تنها 10 درصد تغییر کند.   

به همین دلیل، در شناخت قبل از ازدواج باید به ابعاد شخصیتی که پایداری بیشتری دارند توجه کنیم.

ابعاد شخصیتی را می‌توان با استفاده از تست روانشناختی نئو سنجید. این تست، 5 فاکتور اصلی و 30 صفت شخصیت را مورد بررسی قرار می‌دهد.  

ابتدا باید خودمان را بشناسیم، سپس سراغ شناخت طرف مقابل برویم

نکته مهم: شاخص ما برای سنجش این موضوع که مناسب همدیگر هستیم یا نه، شخصیت خودمان است. یعنی ما ابتدا باید شخصیت خودمان را به خوبی بشناسیم، سپس سراغ شناخت شخصیت طرف مقابل برویم و در مرحله بعد، مقایسه بین شخصیت خودمان و او را انجام دهیم.  

در اینجا باید بسنجیم که در چه مواردی شخصیت ما به هم شباهت و در چه مواردی با هم تفاوت دارد. باید ببینیم که تفاوت‌های موجود، چقدر برای من و طرف مقابل، قابل تحمل است. هر چقدر میزان تحمل تفاوت‌ها بیشتر و انعطاف‌پذیری در مواجهه با تفاوت‌ها بیشتر باشد، کمک می‌کند که افراد دایره انتخاب‌های وسیع‌تری داشته باشند.

.jpg - تست روانشناختی نئو، یک ابزار بسیار مناسب برای شناخت قبل از ازدواج

برای این که ببینیم طرف مقابل ما تحمل تفاوت‌ها را دارد یا خیر، می‌توانیم به دایره دوستان او توجه کنیم. آدم‌هایی که دوستان متفاوتی با خودشان دارند، اما با آنها صمیمی هستند، تحمل بیشتری در مقابل تفاوت‌ها دارند. برعکس، کسانی که دوستان نزدیک‌شان کاملا شبیه به خودشان هستند و سبک زندگی و باورهای متفاوتی ندارند، تحمل تفاوت‌ها در آنها کمتر است.

5 بعد اصلی شخصیت در تست روانشناختی نئو

در ادامه به ذکر ابعاد شخصیتی در تست روانشناختی نئو می‌پردازیم. 5 بعد اصلی شخصیت که در این تست مورد بررسی قرار می‌گیرد به شرح زیر است:

  1. عصبیت: اضطراب/ خشم و کینه/ افسردگی/ احساس تقصیر/ تکانشوری/ آسیب‌پذیری از استرس
  2. برون‌گرایی: صمیمیت/ جمع‌گرایی/ قاطعیت/ فعالیت/ هیجان‌خواهی/ عواطف مثبت
  3. باز بودن: تخیل/ زیبایی‌شناسی/ احساسات/ علائق/ نظرات/ ارزش‌ها
  4. توافق: اعتماد/ سادگی/ همدردی/ تبعیت/ تواضع/ درک دیگران
  5. وجدانی بودن: شایستگی/ نظم/ وظیفه‌شناسی/ تلاش برای موفقیت/ نظم باطنی/ انعطاف‌پذیری

در ادامه ابعاد شخصیتی تست روانشناختی نئو را به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عصبیت

این بعد شخصیتی شامل فاکتورهایی مانند اضطراب، خشم و کینه، افسردگی، استرس و عجولانه واکنش نشان دادن می‌شود و پس از این که زن و مرد، تست خود را انجام دادند، مفسر می‌سنجد که آیا آنها از نظر این فاکتور شخصیتی با یکدیگر تناسب دارند یا خیر.

درون‌گرایی/ برون‌گرایی

این بعد شخصیتی به موضوعاتی می‌پردازد مانند گرم گرفتن با دیگران، معاشرتی بودن و این که فرد بیشتر با چه گروه‌هایی رفت‌وآمد می‌کند، چقدر وارد بحث و گفتگو می‌شود و ابراز وجود می‌کند، چقدر پر انرژی و فعال است یا این که کارهای روتینی را انجام می‌دهد و انرژی زیادی برای انجام کارهای دیگر ندارد، چقدر هیجانی است یا این که دنبال آرامش و سکون است، چقدر احساسات مثبت خود را نسبت به دیگران بروز می‌دهد یا این که این احساسات را مخفی می‌کند.

به خاطر داشته باشید فردی که دو فاکتور «ابراز احساسات مثبت» و «هیجان‌خواهی» در او بالاست، جذابیت زیادی دارد. به همین دلیل، اگر مثلا من هیجان‌خواه نباشم و احساسات مثبت خود را بروز ندهم، اما طرف مقابل این ویژگی‌ها را داشته باشد، جذابیت او به مرور زمان می‌تواند باعث آزار من شود. اما اگر خودم هم این ویژگی‌ها را داشته باشم، می‌توانم جذابیت او را هم بپذیرم.

انعطاف‌پذیری

یکی دیگر از ابعاد شخصیتی که در تست روانشناختی نئو مورد بررسی قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری است که فاکتورهای مختلفی دارد.

در زمینه انعطاف‌پذیری، میزان واقع‌گرایی و تخیلات فرد اهمیت دارد. بعضی از افراد به شدت رویایی هستند و تخیلات قوی دارند. اما برخی دیگر، همه چیز را کاملا واقعی و ملموس می‌بینند. بعضی هم در میانه این طیف هستند. ما باید بسنجیم که خودمان و طرف مقابل‌مان در کجا قرار داریم.

باید ببینیم چقدر می‌شود احساسات را از روی چهره طرف فهمید و احساسات مثبت و منفی او چقدر نماد بیرونی دارد. وقتی احساسات کسی در چهره او کاملا مشخص باشد، خیلی راحت‌تر می‌توان با او ارتباط برقرار کرد.

در بعد انعطاف‌پذیری، علایق و سرگرمی‌های فرد و سبک زیبایی‌پسندی او نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد.  

 

تست روانشناختی نئو را در این لینک انجام دهید 

 

فاکتور دیگر انعطاف‌پذیری، بایدها و نبایدهایی است که فرد در ذهن خود دارد. هر چقدر این بایدها و نبایدها کمتر باشد، انعطاف‌پذیری افزایش پیدا می‌کند و بالعکس. در واقع، انتظارات رفتاری که از طرف مقابل داریم براساس این بایدها و نبایدها و خط قرمزهای ذهنی است. باید ببینیم که آیا خود ما و طرف مقابل می‌توانیم این بایدها و نبایدها و خط قرمزها را محترم بشمریم یا خیر. مساله بعدی، انعطاف‌پذیری در ارزش‌ها، مسایل اخلاقی و میزان تعصبات است. افراد باز کسانی هستند که می‌توانند تفاوت‌های ارزشی را بپذیرند، اما افراد بسته و متعصب معمولا این تفاوت‌ها را قبول نمی‌کنند.

توافق یا سازگاری اجتماعی

تست روانشناختی نئو ارزیابی می‌کند که افراد چقدر سازگاری اجتماعی دارند و از این نظر مناسب هم هستند یا خیر.

یکی از فاکتورهای این بعد، میزان اعتماد فرد به دیگران است. آدم‌هایی که اعتماد پایینی به دیگران دارند، معمولا خیلی شکاک و بد دل می‌شوند.

مساله دیگر، رک بودن و سادگی است. بعضی از آدم‌ها خیلی با سیاست رفتار می‌کنند، اما برخی دیگر، ساده و بی شیله پیله هستند. میزان رو بودن خودمان و طرف مقابل اهمیت دارد. اگر من آدم رویی باشم اما طرف مقابل با سیاست رفتار کند، دچار چالش خواهیم شد.   

فاکتور دیگر این است که ارزیابی کنیم فرد چقدر حرف‌شنوی دارد؟ آیا لجباز است و فقط روی خواسته‌های خودش پافشاری می‌کند یا این که می‌تواند از خواسته‌های دیگران هم تبعیت کند؟ افرادی که از جمع‌ها گریزان هستند، معمولا تبعیت پایینی دارند. این افراد باید لیدر جمع باشند، در غیر این صورت نمی‌توانند در جمع حضور داشته باشند.

روانشناختی نئو - تست روانشناختی نئو، یک ابزار بسیار مناسب برای شناخت قبل از ازدواج

موضوع مهم دیگری که در تست روانشناختی نئو سنجیده می‌شود، خودخواهی و دیگرخواهی است. بعضی از آدم‌ها خودشان را فدای دیگران می‌کنند، اما بعضی از آدم‌ها به هیچ وجه از خودشان نمی‌گذرند. باید بسنجیم که در موقعیت‌های مختلف، فرد چقدر حاضر است برای دیگران ارزش و اهمیت قائل باشد و کاری برای آنها انجام دهد.

نکته دیگری که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، غرور است. آدم‌های مغرور معمولا زودرنج و حساس هستند و از هر چیزی زود ناراحت می‌شوند، اما آدم‌های متواضع، معمولا زودرنج نیستند. اگر دو طرف از این نظر متفاوت باشند، رابطه آنها می‌تواند آزاردهنده باشد.

فاکتور بعدی تجربه‌گرایی است. بعضی از آدم‌ها تا خودشان چیزی را تجربه نکنند، قبول نخواهند کرد. اما بعضی از آدم‌ها می‌توانند خودشان را جای دیگران بگذارند و از تجربه‌های آنها استفاده  کنند. این نکته مهم است که آیا من و طرف مقابل می‌توانیم خودمان را به جای دیگری بگذاریم و از زاویه دید او مساله را ببینیم یا خیر.  

وجدانی بودن  

آخرین بعد شخصیتی که در تست روانشناختی نئو ارزیابی می‌شود، فاکتور وجدانی بودن است. این فاکتور، کفایت کلی فرد را می‌سنجد و این که می‌توان روی او حساب باز کرد یا خیر. آدم‌های وجدانی معمولا آدم‌های با کفایتی هستند و می‌شود روی آنها حساب کرد. این آدم‌ها معمولا منظم هستند و نمی‌توانند با آدم‌هایی که خیلی بی نظم هستند، کنار بیایند.

وظیفه‌شناسی و مسئولیت‌پذیری هم در اینجا قابل سنجش است. این که وقتی کاری را به کسی می‌سپریم تا چه حد می‌تواند آن کار را به درستی انجام دهد. کسی که وجدانی بودن او پایین باشد، معمولا مسئولیت‌پذیری پایینی دارد. اگر یک فرد با مسئولیت‌پذیری بالا در کنار یک فرد با مسئولیت‌پذیری پایین قرار بگیرد، به مرور تمام وظایف زندگی روی دوش کسی می‌افتد که مسئولیت‌پذیری بیشتری دارد.

نکته دیگر، تلاش فرد برای موفقیت است. بعضی از آدم‌ها خیلی بلندپرواز هستند، اما برخی دیگر از وضع موجود رضایت دارند. این افراد با هم دچار مشکل می‌شوند.    

مساله بعدی کنترل خویشتن است. بعضی از آدم‌ها حواس‌شان به موقعیت هست و ملاحظه‌گر هستند. مثلا جلوی دیگران عصبی نمی‌شوند، اما ممکن است در خلوت پرخاش کنند. اما بعضی دیگر از آدم‌ها اصلا برای‌شان مهم نیست که کجا هستند و ممکن است در هر جایی، هر برخوردی را انجام دهند. از این نظر باید شباهت زیادی بین آدم‌ها وجود داشته باشد، وگرنه چالش ایجاد خواهد شد.    

احتیاط در تصمیم‌گیری موضوع دیگری است که در اینجا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. آدم‌هایی که بیش از حد در تصمیم‌گیری احتیاط می‌کنند معمولا دیر تصمیم‌ می‌گیرند. بعضی از آدم‌ها هم به قدری ریسک‌پذیری بالایی دارند که به سرعت تصمیم می‌گیرند و آن را اجرا می‌کنند. این دو نفر کنار هم دچار چالش خواهند شد.

 

مطالب مرتبط: 

خانم ها و آقایان لطفا ازدواج نکنید  

در انتخاب همسر باید به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟ 

یک نظر

  • مریم گفت:

    فکر میکنم اگر تست Neo جهت شناخت اختلالات روانشناسی برای همه کسانی که میخواهند ازدواج کنند الزامی شود آمار طلاق پایینتر می آید

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *