درون‌گرایی و برون‌گرایی چه تاثیری بر انتخاب همسر و ازدواج دارد؟

درون‌گرایی

تفاوت‌های شخصیتی یکی از مهمترین مسایلی هستند که زن و مرد در مرحله انتخاب همسر باید به آن توجه داشته باشند. در این زمینه، میزان درون‌گرایی و برون‌گرایی طرفین بسیار اهمیت دارد. دکتر مریم ملکان؛ روانشناس و مشاور خانواده در این یادداشت، درباره تفاوت‌ شخصیت‌های درون‌گرا و برون‌گرا و اما و اگرهای ازدواج آنها با یکدیگر صحبت کرده است. 

ساده‌ترین تعریفی که از درون‌گرایی می‌شنویم و عموم مردم این تعریف را برای درون‌گرایی در نظر می‌گیرند این است که یک فرد درون‌گرا ساکت، آرام و منزوی است. حتی گاهی از لفظ «گوشه‌گیر» برای توصیف یک فرد درون‌گرا استفاده می‌کنند. همچنین، زیاد می‌شنویم که می‌گویند یک آدم درون‌گرا روابط عمومی ضعیفی دارد و‌ نمی‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر، درون‌گرایی در ذهن بسیاری از ما یک تعریف منفی دارد و با کلمات و عبارات منفی درباره آن صحبت می‌کنیم.

حتی خیلی دیده شده که مثلا اگر کودکی در یک مهمانی کمتر از بقیه صحبت می‌کند و آرام‌تر است پدر و مادر او از  دیگران عذرخواهی می‌کنند که فرزندشان درون‌گراست! شما اگر یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید با صفحات زیادی مواجه می‌شوید که تیتر زده‌اند «درمان درون‌گرایی» یا «حل مشکل درون‌گرایی» و در مطالب خود می‌خواهند این مشکل را برطرف کنند. اما درون‌گرایی مشکلی نیست که به دنبال حل کردن آن باشیم.

طیف درون‌گرایی و برون‌گرایی

درون‌گرایی طیفی از شخصیت است. شخصیت افراد طیفی دارد که یک سر آن درون‌گرایی مطلق و سر دیگر آن برون‌گرایی مطلق است. البته، عملا کسی وجود ندارد که به صورت مطلق درون‌گرا یا برون‌گرا باشد و قطعا همه افراد هر دو ویژگی شخصیتی را دارا هستند.

تفاوت‌های درون‌گراها و برون‌گراها

درون گرایی به این معناست که علایق و دغدغه‌های یک فرد به احساسات و افکار و دنیای درونی خودش معطوف است. اما برون‌گرایی برعکس است و در این ویژگی شخصیتی، توجه فرد بیشتر به دنیای بیرون از خود معطوف است.

زندگی درونی و ذهنی برای افراد درون‌گرا خیلی جذاب است و این افراد از خلوت خودشان انرژی می‌گیرند. آنها وقتی با دیگران تعامل می‌کنند و این تعامل و معاشرت از یک حدی بیشتر می‌شود انرژی خود را از دست می‌دهند و خسته می‌شوند. این در حالی است که افراد برون‌گرا کاملا متفاوت هستند و از معاشرت با دیگران انرژی می‌گیرند.

همسر - درون‌گرایی و برون‌گرایی چه تاثیری بر انتخاب همسر و ازدواج دارد؟

ویژگی‌‌هایی مانند گرم بودن، اجتماعی بودن، صراحت لهجه، جنب و جوش، فعالیت و داشتن تجربه‌های هیجانی در افراد برون‌گرا بسیار بیشتر از درون‌گراها دیده می‌شود. در مقابل، یک فرد درون‌گرا به اصطلاح عوام، خجالتی‌تر است و تنها بودن را به حضور در جمع ترجیح می‌دهد.

آیا درون‌گراها و برون‌گراها می‌توانند با هم ازدواج کنند؟

سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح است این است که آیا افراد درون‌گرا می‌توانند با افراد برون‌گرا ازدواج کنند یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که خودمان و طرف مقابل در چه درجه‌ای از طیف درون‌گرایی و برون‌گرایی قرار داریم.

‌ازدواج یک پکیج است و وقتی شما می‌خواهید طرف مقابل خود را بشناسید تنها یکی از مسایلی که باید در مورد آن دقت داشته باشید ویژگی درون‌گرایی یا برون‌گرایی است اما موارد دیگری هم وجود دارد که باید مورد نظر قرار بگیرد و در نهایت براساس یک پکیج تصمیم‌گیری شود. 

جایی که بین درون‌گرایی و برون‌گرایی مشکل ایجاد می‌شود

در مورد بحث درون‌گرایی و برون‌گرایی افراد جایی به مشکل بر می‌خورند که مشکلات پایه‌ای و اساسی دیگری نیز وجود دارد. در این صورت، موضوع درون‌گرایی و برون‌گرایی نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بیشتر شود. همچنین، اگر شکاف بین افراد در این موضوع زیاد باشد و فردی در یک سر طیف و طرف مقابل در سر دیگر طیف باشد مشکلات بیشتری به وجود می‌آید.

مثلا آقایی که دوست دارد مرتب در مهمانی‌ها شرکت کند و مهمانی دهد و تمام روزهای تعطیل در حال مسافرت و گردش دسته جمعی باشد، اگر با خانمی ازدواج کند که علاقه زیادی به ماندن در خانه دارد یا مسافرت‌ها و گردش‌های دو نفره را ترجیح می‌دهد، این زوج دچار مشکل خواهند شد. این افراد اگر در مرحله پیش از ازدواج قرار دارند باید بررسی‌های لازم را انجام دهند و اگر دیدند نمی‌توانند به نقطه اشتراک برسند بهتر است از ازدواج با هم انصراف دهند.

ازدواج - درون‌گرایی و برون‌گرایی چه تاثیری بر انتخاب همسر و ازدواج دارد؟

برخی از بزرگان رشته روانشناسی در کشور ما به صورت بومی و مطابق با فرهنگ ما این موضوع را مطرح می‌کنند که اگر آقا برون‌گراتر از خانم باشد شاید کمتر به مشکل بربخورند. اما من می‌خواهم کمی این دیدگاه را اصلاح کنم. چون ساختارهای خانوادگی در کشور ما تغییر کرده و به شکل گذشته نیست که خانم تنها خانه‌دار باشد و با زندگی در خانه و خانواده سر خود را گرم کند. به دلیل این که در حال حاضر، روش‌های زندگی نسبت به گذشته متفاوت شده این ادعا باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. یعنی اگر خانمی دید که آقا از او برون‌گراتر است حتما باید دقت بیشتری داشته باشد و حتی اگر این افراد نتوانستند به تصمیم درستی برسند بهتر است به مشاور مراجعه کنند.

مشکلات زوج‌هایی که یکی درون‌گرا و دیگری برون‌گراست

برخی از تحقیقات و مطالعات، مشکلات زوجینی که یکی درون‌گرا و دیگری برون‌گراست را به 4 دسته اصلی تقسیم کرده‌اند.

  1. تفاوت در نوع تفریح و گذران اوقات

این مساله بسیار بین این زوج‌ها دیده می‌شود. به طوری که مثلا یکی از آنها دوست دارد عصر روز تعطیل خود را در کافه‌ای ساکت و خلوت بگذراند اما دیگری تمایل دارد روز تعطیل خود را با دیگران سپری کند و اطرافش شلوغ و پر سر و صدا باشد.

  1. تفاوت در شیوه بیان احساسات

درون‌گراها احساسات خود مانند عشق و محبت و حتی خشم و ناراحتی را به راحتی ابراز‌ نمی‌کنند که این مساله ممکن است مشکل‌ساز شود. این در حالی است که برون‌گراها نه تنها احساسات خود را بروز می‌دهند بلکه دوست دارند احساسات دیگری را هم دریافت کنند و چون از همسر درون‌گرایشان این احساسات را دریافت‌ نمی‌کنند دچار مشکل می‌شوند.

  1. تفاوت در شیوه ارتباطی

فرد درون‌گرا شاید در ارتباط برقرار کردن با همسرش بخواهد یک موسیقی بی کلام ملایم جاری باشد و با سکوت کنار همسرش بنشیند. اما همسرش در نقطه مقابل دوست دارد دایم با او صحبت کند و زندگی با هیجان‌تری داشته باشد. گاهی یکی از طرفین دوست دارد در مورد تمام اتفاقات روز با همسرش صحبت کند و او هم اظهارنظر کند اما دیگری اصلا چنین تمایلی ندارد.

  1. تفاوت در شیوه حل مساله

برون‌گراها‌ نمی‌توانند صبر زیادی داشته باشند و دوست دارند به سرعت وارد ماجرا شوند و کار خود را انجام دهند و هیچ مساله‌ای را موکول به گذشت زمان نکنند. اما درون‌گراها صبر بیشتری به خرج می‌دهند و نیاز به تمرکز کردن برای حل یک مساله دارند. حتی ممکن است آنقدر صبر کنند که کلا مساله به تعویق بیفتد. البته، اگر فرد درون‌گرا در طیف مناسبی از درون‌گرایی قرار داشته باشد قطعا به حل مساله می‌رسد و این اتفاق با کیفیت بهتری هم رخ می‌دهد.

سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که از کجا بفهمند خودشان و طرف مقابل درون‌گرا هستند یا برون‌گرا؟ در اینجا دو راه حل وجود دارد:

  1. سوال بپرسید

شما باید در قالب ادب، احترام و محبت از هم سوال بپرسید و هیچ وقت با علامت سوال وارد ازدواج نشوید. از هر آن چیزی که به روابط اجتماعی شما، دوستانتان و نحوه ابراز احساساتتان مربوط می‌شود سوال کنید. مثلا بپرسید شما در روابط خانوادگی با چه کسانی ارتباط دارید؟ چند وقت یک بار مهمانی می‌روید؟ چه تعداد دوست دارید و چقدر با آنها معاشرت می‌کنید؟ چقدر اهل صحبت کردن در جمع هستید؟ چه جاهایی را برای گردش انتخاب می‌کنید؟ چقدر با خودتان خلوت می‌کنید؟

  1. مشاوره بگیرید

حتما از راهنمایی زوج درمانگر و مشاور پیش از ازدواج بهره ببرید. یکی از ابزارهای کلیدی که مشاوران از آن استفاده می‌کنند تست‌های بسیار معتبر شخصیت است. از طریق این تست‌ها به راحتی متوجه می‌شوید که در چه سطحی از برون‌گرایی و درون‌گرایی قرار دارید.

سوال دیگری که بسیار پیش می‌آید این است که اگر فهمیدم من درون‌گرا هستم و همسر آینده‌ام برون‌گراست یا برعکس، می‌توانم با او ازدواج کنم؟

در سوالاتی که می‌پرسید و تستی که روانشناس و مشاور از شما می‌گیرند اگر بین نمره‌‌هایی که هر یک از شما در زمینه درون‌گرایی و برون‌گرایی دریافت کردید فاصله زیادی وجود داشته باشد، شما دچار مشکل خواهید شد. مثلا اگر 100 شما نمره 80 گرفتید و طرف مقابل نمره 60 گرفته اشکال چندانی ایجاد‌ نمی‌شود به شرطی که شما مهارت‌های لازم را آموزش ببینید تا بتوانید تفاوت‌های هم را بپذیرید و به خوبی با هم کنار بیایید. اما اگر مثلا نمره شما 10 و نمره طرف مقابل 80 باشد دچار مشکلات اساسی خواهید شد.

مدیریت چالش درون‌گرایی و برون‌گرایی بعد از ازدواج

زوج‌‌هایی هم هستند که ازدواج کرده‌اند و بعد از ازدواج متوجه مساله درون‌گرایی و برون‌گرایی شده‌اند و این سوال برایشان پیش آمده که حالا باید چه کار کنند که زندگی بدون چالش‌تری در کنار هم داشته باشند. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنم که اگر رعایت شود این افراد می‌توانند راحت‌تر در کنار هم زندگی کنند.

  1. مراجعه به مشاور

این افراد حتما باید به مشاور مراجعه کنند تا به آنها آموزش دهد که حتما باید همدیگر را آزاد بگذارند و همدیگر را به دلیل تفاوت‌‌هایی که با هم دارند تحت فشار قرار ندهند. مثلا اگر شما برون‌گرایید و دوست دارید دایم مهمانی بدهید و مهمانی داشته باشید اما همسرتان درون‌گراست باید حتما توجه داشته باشید که همسرتان هم از امنیت برخوردار شود و براساس یک درک درست، آمادگی لازم را برای او ایجاد کنید.

  1. داشتن برنامه‌ریزی درست و مدون

کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که یک برنامه‌ریزی درست و مدون برای زندگیتان داشته باشید. شما باید براساس اشتراکاتی که با هم دارید قراردادی تنظیم و با هم در مورد مسایل مختلف توافق کنید. مثلا با هم به توافق برسید که هفته‌ای یک بار به خانواده‌ها سر بزنید یا هر دو هفته یک بار با دوستانتان به گردش بروید. این کار باعث می‌شود فردی که درون‌گراست بتواند برنامه‌ریزی کند و فردی هم که برون‌گراست خواسته‌اش برآورده شود.

  1. فرصت دادن به هم

یک فرد درون‌گرا بیشتر نیاز به این دارد که درک شود و بتواند در یک فضای آرام تصمیم‌گیری کند. این فرد احتیاج دارد زمان‌‌هایی را فقط با همسرش سپری کند. در اینجا نیاز است همسر برون‌گرا سعه صدر بیشتری نشان دهد و به همسر درون‌گرای خود فرصت دهد که او بتواند خود را بازسازی کند سپس با هم همراه شوند.

هر دو طرف باید به خواسته خود برسند

به این نکته توجه داشته باشید که شما قرار نیست از خواسته خود بگذرید و نکته مهم این است که با وجود تفاوت‌‌هایی که دیده می‌شود هر دو طرف باید به خواسته خود برسند اما باید راه و روش درستی را برای این کار انتخاب کنند.

در پیش گرفتن روش تکاملی برای حل مساله

یکی از مواردی که همسران درون‌گرا و برون‌گرا باید به آن توجه داشته باشند، تصمیم‌گیری و حل مساله است. آنها باید با هم قراردادی داشته باشند تا بتوانند حد وسط را رعایت کنند، نه این که همسر برون‌گرا خیلی عجولانه تصمیم بگیرد نه این که همسر درون‌گرا خیلی دیر به تصمیم‌گیری بپردازد. همسران در این موارد باید یک روش تکاملی را در پیش بگیرند و مساله خود را حل کنند.

اهمیت سازگاری و پذیرش در رابطه با برون‌گرایی و درون‌گرایی

به یاد داشته باشید که سازگاری و پذیرش، بزرگ‌ترین اصل در ازدواج است. اگر در مرحله پیش از ازدواج هستید موشکافانه دقت کنید و در مرحله ازدواج به پذیرش برسید. یعنی به این باور برسید که من مسئولانه و آگاهانه همسرم را انتخاب می‌کنم و به پذیرش لازم می‌رسم و نهایتا با سازگاری زندگی را ادامه می‌دهم. اگر درون‌گرا هستم از همسرم که برون‌گراست خواهش می‌کنم که گام‌های خود را آهسته تر کند اما من هم گام‌هایم را تندتر می‌کنم. در این صورت، دو طرف می‌توانند زندگی بهتر و با تنش‌های کمتری داشته باشند.

مطالب مرتبط: 

برای ازدواج و انتخاب همسر مو را از ماست بیرون بکشیم یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *