سوالات متداولی که مادران درباره تربیت جنسی کودکان‌شان دارند

تربیت جنسی

بچه‌ها وقتی دکتربازی می‌کنند یا لباس‌شان را درمی‌آورند نگاه جنسی به این مساله ندارند و از روی کنجکاوی این کار را انجام می‌دهند اما برخورد ما می‌تواند موضوع را تغییر دهد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل موسسه خانواده سلامت بنیان؛ شکل تمایلات جنسی در بچه‌ها با شکل این تمایلات در بزرگسالان متفاوت است. بنابراین، وقتی از بچه‌ها رفتارهایی شبیه بزرگسالان سر می‌زند، مادران نگران می‌شوند که نکند فرزندشان مشکلی داشته باشد. اما جای نگرانی نیست و باید به این تفاوت‌ها واقف باشیم.

نعوظ آلت یک پسر 4 ماهه به چه معناست و ربطی به میل جنسی دارد یا خیر؟

مثلا مادری می‌گوید وقتی پسر 4 ماهه‌ام را نظافت می‌کنم می‌بینم که آلت او نعوظ کرده است. آیا این مساله ناشی از میل جنسی اوست؟ پاسخ این مادر این است که این اتفاق ربطی به مسایل جنسی ندارد و ناشی از فشار ادرار به مثانه است. این در حالی است که در بزرگسالی، نعوظ به دلیل تمایلات جنسی شکل می‌گیرد و بخشی از برانگیختگی جنسی است.

در بزرگسالی هم نعوظ برای آقایان در خواب اتفاق می‌افتد و ربطی به میل جنسی ندارد. این نعوظ شبانگاهی به منزله سلامت سیستم تناسلی آقایان قلمداد می‌شود.

ماساژ دادن یا خاراندن بدن کودک ربطی به احساس جنسی او دارد؟

مادر دیگری سوال  کرده دختر 8 ساله‌ای دارم که وقتی پشت او را می‌خارانم خیلی لذت می‌برد و در زمان نوزادی هم از ماساژ بدنش لذت زیادی می‌برد. دلیل این مساله چیست؟

این مساله به دلیل رشد تمایلات جنسی است اما بچه هیچ تعبیری از میل جنسی ندارد. لذت بردن از لمس شدن و مورد نوازش قرار گیرد در سیر مراحل جنسی فرد اثرگذار است. بنابراین، اگر فرزند ما از این کار لذت می‌برد ما باید اجازه دهیم این لذت را تجربه کند. این مساله کمک می‌کند که او بعدا به سمت روابط جنسی سالم و درست گرایش پیدا کند. کودک از این طریق یاد می‌گیرد که یکی از راه‌های دادن عشق و محبت به دیگران، نوازش و محبت لمسی است.

کمک دیگری که نوازش بدن بچه به او می‌کند این است که او نسبت به بدن خود عزت نفس پیدا می‌کند. در واقع، وقتی کودک می‌بیند پدر و مادر به بدن او احترام می‌گذارند و با نهایت دقت و آرامش بدن او را لمس می‌کنند، او هم برای خود ارزش قائل می‌شود. این عزت نفس در رشد و تکامل جنسی کودک تاثیر مثبتی دارد.

یکی از مسایلی که نقش بسیار مهمی در اختلالات جنسی دارد، انگاره بدنی است. وقتی فرد نسبت به اندام و بدن خود احساس خوبی داشته باشد و عزت نفس او بالا باشد، در عملکرد جنسی او نیز اثر مثبت دارد. در مقابل، وقتی انگاره بدنی فرد ضعیف است و احساس خوبی نسبت به بدن خود ندارد عملکرد جنسی او نیز مختل می‌شود.

بچه‌هایی که لباس‌هایشان را در می‌آورند و همدیگر را نگاه می‌کنند

مادر دیگری گفته که بازی مورد علاقه دختر 3 ساله من و دوستش این است که لباس‌های خودشان را در می‌آورند و همدیگر را تماشا می‌کنند.

این کنجکاوی‌های کودکانه یک امر کاملا طبیعی است که ما باید این حس کنجکاوی را به رسمیت بشناسیم. بچه کنجکاو هستن که تفاوت‌های خودشان را با دیگران بدانند و این مساله ربطی به تمایلات جنسی آنها ندارد.

پس لازم نیست که مادرها نگران شوند اما باید روش برخورد با این مساله را یاد بگیرند. مادرها باید به فرزند خود یاد دهند که برخی از بخش‌های بدن مثل آلت تناسلی، باسن و سینه‌ها اندام خصوصی هستند و هر کسی اجازه دیدن یا لمس کردن آنها را ندارد.

بچه‌ها وقتی دکتربازی می‌کنند یا لباس‌شان را درمی‌آورند نگاه جنسی ندارند اما برخورد ما می‌تواند موضوع را تغییر دهد. وقتی که ما برخورد سلبی و بدی داشته باشیم و کودک را تنبیه کنیم اثر مخربی در ذهن بچه می‌گذارد و باعث می‌شود که کودک در آینده هم مسایل و سوالات جنسی خود را با والدین مطرح نکند و جواب سوالات خود را در یک فضای مخفی و بدون نظارت جستجو کند.

در بحث تربیت جنسی کودک باید از اصل واکسیناسیون استفاده کنیم یعنی اطلاعات درست را به موقع و متناسب با شرایط سنی کودک در اختیار او قرار دهیم تا اطلاعات مخرب اثر بدی روی او نداشته باشد.

بچه‌هایی که موقع خواب بین پاهایشان بالش می‌گذارند

مادر دیگری می‌گوید دختر من عادت دارد شب‌ها موقع خواب بالشی را بین پاهایش بگذارد و فشار دهد. من باید چه رفتاری داشته باشم؟

این مساله هم کاملا طبیعی است. به خصوص دختر خانم‌ها دوست دارند این کار را انجام دهند یا این که روی دسته مبل بنشینند. چون آنها به تجربه درمی‌یابند که لمس ناحیه تناسلی احساس خوشایندی برایشان ایجاد می‌کند. اما این احساس خوشایند نوعی احساس جنسی که در بزرگسالی تجربه می‌شود نیست. این حس معمولا گذراست و بعد از مدتی از سر کودک می‌افتد مگر این که ما برخورد سلبی و بدی داشته باشیم.  

بچه‌هایی که عاشق دوستان خود می‌شوند

بعضی از مادرها می‌گویند فرزندشان با دوست هم‌جنس رابطه عاشقانه‌ای دارد و می‌گوید من عاشق دوستم هستم. در این شرایط خیلی از مادرها این عشق را با عشق‌های بزرگسالی اشتباه می‌گیرند و فکر می‌کنند فرزندشان هم‌جنس‌گرا شده است.  

این احساسات بسیار طبیعی و نشان دهنده رشد کودک است چون او می‌فهمد که می‌تواند به یک فرد خاص احساس ویژه‌تری داشته باشد. این مرحله‌ای از رشد کودک است. بچه‌ها بعد از مدتی متوجه می‌شوند که نام این احساسشان صمیمیت و دوستی است و با عشق نسبت به غیر هم‌جنس متفاوت است.

مطالب مرتبط: 

زمان شروع تمایلات جنسی در کودک// والدین باید چه کارهایی انجام دهند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *