بهترین زمان و مکان صحبت کردن با بچه ها درباره سوءاستفاده جنسی؛ فرمول “نه، برو، بگو” را به بچه ها یاد بدهید

سوءاستفاده-جنسی از کودک

برای این که کودک شما نسبت به جسم خود احساس خوشایندی داشته باشد، فراموش نکنید که برای حد و مرز آن ها احترام قائل شوید. هرگز به میل خودتان اصرار نکنید که فرزندتان با کسی صحبت کند و به آن ها دستور ندهید که خاله و عمه را ببوسند و هنگامی که تمایل ندارند به زور آن ها را در آغوش نکشید.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، یکی از مسایلی که می تواند در آینده کودکان تأثیر بسیار بدی بر جا بگذارد و زندگی و آینده آنها را نابود کند سوءاستفاده جنسی از آنهاست. این در حالی است که متأسفانه بسیاری از والدین سعی می کنند احتمال وقوع این مساله را نادیده بگیرند و هیچ فکری برای پیشگیری از این موضوع ندارند.

والدین باید حتما در خصوص سوء استفاده جنسی و پیش گیری از آن با کودکان خود صحبت کنند. برای این کار باید بچه ها را از امکان سوء استفاده جنسی آگاه ساخت و در عین حال از پدید آمدن ترس ها و نگرانی های بی مورد در آن ها جلوگیری کرد.

بچه هایی که برای جسم خود ارزش و احترام قائلند و خانواده را محل امنی برای بازگویی مشکلات خود می دانند، کمتر در خطر سوء استفاده قرار می گیرند. برای این که این امنیت را در کودک خود ایجاد کنید باید دائما به او یادآوری کنید که محل صحبت کردن درباره مسائل خصوصی، محیط امن خانه و نزد والدین است و این صحبت های خصوصی را نباید با دیگران در میان گذاشت.

بهترین زمان برای مطرح کردن موضوع سوء استفاده جنسی

بهترین موقع برای مطرح کردن موضوع سوء استفاده جنسی، هنگام حمام کردن بچه هاست. بهتر است در خصوص مسائل جنسی به کودکان نگوییم چه چیز خوب است و چه چیز بد. مثلا اگر به دختر کوچکمان بگوییم که اگر کسی به پستان تو دست بزند بد است، ممکن است این مفهوم را تا بزرگ سالی در ذهن خود حفظ کند که پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت.

نکات زیر را برای کودک خود در حمام بازگو کنید: “به به چقدر تمیز شدی. چه بدن سالمی داری. ولی باید یادت باشه که بدن تو خصوصی است و کسی نباید از تو بخواهد که به قسمت های خصوصی بدن تو نگاه کند یا به آن ها دست بزند به غیر از پزشک آن هم در حضور پدر و مادر”. “قسمت های خصوصی بدن تو شامل همان قسمتیه که با مایو در استخر و دریا می پوشانی “.

به کودک اصرار نکنید که دیگران را ببوسد یا در آغوش بگیرد

برای این که کودک شما نسبت به جسم خود احساس خوشایندی داشته باشد، فراموش نکنید که برای حد و مرز آن ها احترام قائل شوید. هرگز به میل خودتان اصرار نکنید که فرزندتان با کسی صحبت کند و به آن ها دستور ندهید که خاله و عمه را ببوسند و هنگامی که تمایل ندارند به زور آن ها را در آغوش نکشید. اگر قدرت خود را به بچه ها اعمال کنید، به آن ها پیامی متناقص می دهید. یعنی از سویی از آن ها می خواهید که اجازه ندهند کسی به بدنشان دست بزند و از طرفی آن ها را مجبور می کنید مطابق خواست شما با دیگران صحبت کنند.

در مطب دکتر به کودکتان بگویید دخترم می دانی که کسی نباید با نگاه کردن یا دست زدن به قسمت های خصوصی بدن تو، تو را ناراحت کند، اما امروز موقعیت فرق می کند و دکتر می خواهد اندام تناسلی تو را ببیند تا از سلامت تو مطمئن شود.من هم در اتاق کنار تو هستم.

سوالی که باید هرازگاهی از فرزندتان بپرسید

آگاه باشید که دستکاری جنسی کودکان امری است بسیار شایع و هیچگاه خود را مستنی از این امر ندانید و همیشه مراقب کودک خود باشید. می توانید هر از گاهی از کودکتان این سؤال را بپرسید که آیا کسی با دست زدن به قسمت های خصوصی بدنت، تو را ناراحت کرده است؟

به یاد داشته باشید اگر پاسخ فرزندتان مثبت بود:

1. آرامش خود را حفظ کنید و به هیچ وجه حرکتی انجام ندهید که موجب شود کودک از شما سلب اعتماد کند.

2. از او بخواهید کل جریان را برای شما تعریف کند ولی او را سوال پیچ نکنید.

3. او را به هیچ وجه مقصر اعلام نکنید و چیزی نگویید که حمل بر توبيخ شود.

4. اگر آثاری روی لباس های او وجود دارد آنها را ناپدید نکنید.

5. حتما به روانپزشک یا روانشناس کودک مراجعه کنید.

فرمول نه، برو، بگو”

متأسفانه اکثر متجاوزین، نزدیکان و آشنایان به کودک هستند پس بدون اینکه کودک را بترسانید، حتما اقدامات پیشگیرانه را برای ایجاد امنیت در برابر سوء استفاده جنسی به آن ها بیاموزید. فرمول ساده زیر را برای پیش گیری بکار ببرید: اگر کسی با دست زدن به بدنت، تو را ناراحت کرد به او بگو: «نه!» سپس «برو» و از فرد سوء استفاده کننده دور شو و موضوع را حتما به پدر و مادر «بگو»، به این فرمول “نه، برو، بگو” اطلاق می شود.

بهتر است بچه ها را پیشاپیش آماده کنید. مثلا بگویید: اگر در مدرسه کسی خواست لباس زیر تو را ببیند یا تو را در آغوش بکشد و ببوسد چه کار می کنی؟ به کودک بیاموزید و به او اطمینان بدهید که اگر کسی به شکلی نادرست به او دست زد تقصیر او نیست بلکه رفتار آن فرد اشتباه بوده است. در عین حال نگرانی های فرزند خود را نیز از بین ببرید و به او بگویید اکثر بزرگسالان افراد با محبت و دل سوزی هستند که هرگز نمی خواهند به بچه ها آسیب بزنند.

بزرگسالانی که از بچه ها سوء استفاده می کنند از کودک می خواهند که این موضوع را به شکل یک راز پیش خود نگه دارند و بچه ها گاهی دوست دارند شریک راز باشند. در این راه ارتباط کلامی والدین و اعتماد کودک به آن ها به عنوان حریم امن بسیار مهم است. چون رازداری نسبت به سوء استفاده جنسی، همیشه زیان آور است و باعث ادامه یافتن سوءاستفاده و عدم برخورد با آثار مخرب آن می گردد.

به این تغییرات رفتاری توجه کنید

بچه ها اصولا ترس های پنهان خود را با تغییر رفتارشان نشان می دهند. مانند رفتارهای زیر:

1. رفتارهای جنسی مکرر و دائمی مانند زیاده روی در خودارضایی

2. رفتارهای اسرار آمیز یا خشمگینانه

3. نشان دادن رفتاری جنسی که با سن کودک متناسب نیست

4. تغییر ناگهانی در رفتار اجتماعی کودک مانند طرد شدن یا دور شدن از خانواده یا دوستان

در صورت بروز این حالات حتما به یک متخصص روانپزشک یا روانشناس کودک مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *