پرندگان مهاجر نادر را در تالاب استیل آستارا ببینید

تالاب استیل

مهمترین پرنده ای که می توان برای تماشای آن به تالاب رفت، چنگر نوک سرخ است. در کنار این پرنده نادر می توانید از پرنده هایی مانند باکلان ها، اگرت ها، ابیا، گاوچرانک، خوتکای سفید و مرغابی سانانی که از مناطق سردسیر به این منطقه آمده اند، دیدن کنید.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، “اکوسایکولوژی” علم نوظهوری است که توسط تئودور روسزاک پایه‌گذاری شده است و بر رابطه انسان با طبیعت و نقش طبیعت در سلامت روان انسان تأکید دارد. در این رابطه تکنیک‌های اکوتراپی یا طبیعت‌ درمانی نیز وجود دارند که می‌توانند به سلامت روحی و روانی افراد به ویژه‌ شهرنشینانی که بیشتر از طبیعت دور هستند کمک کنند.

از آن‌جایی که سفر کردن به طبیعت یکی از تکنیک‌های اکوتراپی است در سلسله گزارش‌هایی به معرفی مناطق طبیعی در دسترس عموم می‌پردازیم.

یکی از جاذبه های طبیعی ایران که مقصد خوبی برای گردشگری پاییزه به شمار می رود تالاب استیل آستاراست. این تالاب اولین مکان آبی در ایران است که پرندگان مهاجر در آن توقف می کنند و با سفر به آن می توانید منظره زیبایی از تالاب، کوهستان و جنگل را در کنار هم داشته باشید.

تالاب استیل در 7 کیلومتری جاده رشت به آستارا و در شمالی ترین نقطه استان گیلان قرار دارد. این تالاب که از آن به عنوان آخرین تالاب باقیمانده آستارا یاد می کنند حدود 138 هکتار مساحت دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در حدود 250 گونه گیاه در تالاب زندگی می کنند که تعداد 11 گونه آنها اندمیک (بومی منطقه) هستند.

پوشش گیاهی منطقه استیل بیشتر شامل درختان توسکای قشلاقی، نی و گیاهان علفی است. تالاب استیل مکانی برای زندگی حیوانات مختلف مانند نوتریا -نوعی موش جونده-، قره قاز یا باکلان های سیاه، ماهیانی مانند کپور و اردک ماهی، سمور، مارهای آبی، شنگ (سمور آبی یا سگ آبی)، لاک پشت، قورباغه و… است. وجود این حیوانات باعث شده است تا اهمیت اکولوژیکی تالاب افزایش پیدا کند و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست وارد لیست مناطق شکار ممنوع شود.

تالاب استیل به طور متوسط 13 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد. آب این تالاب از طریق چشمه های درون تالاب، نزولات جوی و نهرهایی که از کوه های اطراف سرچشمه می گیرد تامین می شود. تالاب همچنین بین یک تا 3 متر عمق دارد.

همان طور که گفتیم تالاب استیل اولین مکانی در کشورمان است که پرنده های مهاجر در آن توقف می کنند و همین موضوع این تالاب را به جاذبه ای جذاب برای پرنده نگری تبدیل می کند. مهمترین پرنده ای که می توان برای تماشای آن به تالاب رفت، چنگر نوک سرخ است. در کنار این پرنده نادر می توانید از پرنده هایی مانند باکلان ها، اگرت ها، ابیا، گاوچرانک، خوتکای سفید و مرغابی سانانی که از مناطق سردسیر به این منطقه آمده اند، دیدن کنید. به طور کلی هر سال در حدود 10 هزار قطعه پرنده در این منطقه فرود می آیند و تا 4500 جوجه به دنیا می آورند.

البته توجه داشته باشید از آنجایی که تالاب استیل در منطقه شکار ممنوع قرار دارد و از آنجایی که پرنده های مهاجر می توانند ناقل آنفولانزای حاد پرندگان باشند، شکارشان ممنوع است و هر گونه تلاش برای این کار با اعمال جریمه و زندان مواجه می شود.

تنها امکانی که در تالاب استیل برای گردشگران وجود دارد، پارکی کوچک در ضلع شمالی تالاب است که توسط سازمان حفاظت محیط زیست ساخته و نیمه کاره رها شده است. البته این پارک تنها در این حد کاربری دارد که ساعتی در آن بنشینید و خستگی در کنید و امکانات خاص دیگری ندارد.

 امکان اقامت در هتل پنج ستاره اطراف این تالاب و خانه های بومی و اقامتگاه های بومگردی روستاهای اطراف و شهر آستارا وجود دارد.

5511 300x174 - پرندگان مهاجر نادر را در تالاب استیل آستارا ببینید

25cefd25 d397 4a3b 933b 577262e21ed9 300x209 - پرندگان مهاجر نادر را در تالاب استیل آستارا ببینید

1034052 627 300x178 - پرندگان مهاجر نادر را در تالاب استیل آستارا ببینید

boats abbas abad behshahr 300x199 - پرندگان مهاجر نادر را در تالاب استیل آستارا ببینید

cirka obecna 36050 300x240 - پرندگان مهاجر نادر را در تالاب استیل آستارا ببینید

dd189617 dc91 4c86 95b7 2e59482059b3 300x209 - پرندگان مهاجر نادر را در تالاب استیل آستارا ببینید

آستارا 300x194 - پرندگان مهاجر نادر را در تالاب استیل آستارا ببینید

300x200 - پرندگان مهاجر نادر را در تالاب استیل آستارا ببینید

Y8mT7 300x200 - پرندگان مهاجر نادر را در تالاب استیل آستارا ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *