تأثیرات خارق العاده گل و گیاه بر سلامت روان که شاید تصورش سخت باشد

و گیاه خانگی 2 - تأثیرات خارق العاده گل و گیاه بر سلامت روان که شاید تصورش سخت باشد

تحقیقات زیادی بر تأثیر گیاهان خانگی بر سلامت روان انجام شده که همگی آنها حاکی از تاثیر مثبت گل و گیاه و پرورش گیاهان خانگی بر بهبود و ارتقا سلامت روان هستند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، شاید به این نکته توجه کرده باشید که قرار گرفتن در معرض گل ها و گیاهان چه تأثیر مثبتی بر آرامش روحی و روانی شما دارد. با توجه به سبک زندگی امروزی برای همه افراد مقدور نیست که در خانه های ویلایی و دارای باغچه زندگی کنند یا زمان زیادی را در دل طبیعت بگذرانند اما با استفاده از گل ها و گیاهان خانگی هم می توان در جهت سلامتی روان گام برداشت.

شاید لازم باشد در ابتدا به تعریف سلامت روان بپردازیم. سلامت روان، حالتی روانی است که ویژگی بارز آن سلامت و بهبود عاطفی و نداشتن اضطراب و نشانگان مختل کننده زندگی و و ایجاد رابطه حسنه و رضایت بخش با دیگران و مقابله مناسب با تناقض های زندگی است.

تأثیر گل و گیاه در دوری از غم و اندوه

تحقیقات زیادی بر تأثیر گیاهان خانگی بر سلامت روان انجام شده که همگی آنها حاکی از تاثیر مثبت گل و گیاه و پرورش گیاهان خانگی بر بهبود و ارتقا سلامت روان هستند. پژوهش پژوهشگران رفتار شناسی دانشگاه نیوجرسی آمریکا نشان می دهد ارتباط با طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن راهی ساده اما مهم برای کسب آرامش و تلطیف روح و روان آدمی است که در این بین کاشتن گل و گیاه یا دریافت هدایایی مانند گل می تواند بیش از هر چیز شادی و طراوت را به انسان هدیه دهد.

و گیاه خانگی 1 - تأثیرات خارق العاده گل و گیاه بر سلامت روان که شاید تصورش سخت باشد

همچنین، این پژوهش ها ثابت کرده اند خریدن گل، کاشتن گل و گیاه و به طور کلی نگاه کردن به گل باعث برانگیخته شدن احساس شادی، آرامش و طراوت و مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می شود و نیز پرورش دادن و نگاه کردن به گل می تواند به مدت طولانی روی حالات روانی فرد تاثیر بگذارد و رفتار او را به سرعت دگرگون کند. به طوری که افرادی که در محیط اطرافشان گل و گیاه وجود دارد، 2 تا 4 برابر دیگران آرام، مهربان، شاد و با گذشت هستند و می توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل کنند.

این یافته ها بیان می دارند که فضاسازی منزل یا محل کار باید به گونه ای باشد که گل و گیاه به خوبی در معرض دید افراد قرار بگیرد و بخشی از فضای منزل به این مساله اختصاص یابد. این فضا می تواند با استفاده از چند شاخه گل در گلدان، کاشتن گل در لیوان، لبه پنجره ها، کناره های اتاق و … ایجاد شود.

پروفسور ویلفرد جونز، روانشناس می گوید نکته قابل توجه درباره نقش گل در سلامت روانی افراد آن است که فرد با تماشا کردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آن می تواند حالت روانی نامتعادل خود را تغییر داده به حالت طبیعی بازگرداند.

رابطه گل با کاهش کابوس های شبانه

نتایج به دست آمده از تحقیقات دانشگاه جورجیا نیز ثابت کرده است وجود گل ها خصوصا گیاهانی با برگ های سبز تیره و مقاوم، کمک قابل توجهی به بهبود وضعیت خواب در انسان می کند به طوری که آن عده از افراد که کنار تخت خواب خود همواره گلدانی از گل می گذارند کمتر از دیگران دچار کابوس های شبانه می شوند.

و گیاه خانگی 2 - تأثیرات خارق العاده گل و گیاه بر سلامت روان که شاید تصورش سخت باشد

براساس گزارش های علمی، افرادی که در منزل خود گیاهان بیشتری نگهداری می کنند کمتر دچار حمله های عصبی می شوند، آرام و عمیق تر نفس می کشند و حتی معمولا کمتر دچار افزایش فشار خون می شوند. گیاهان تزیینی با تصفیه هوا تا حد چشمگیری استرس افراد را کاهش می دهند.

تأثیر گل و گیاه در عملکرد بچه ها در مدرسه

کودکانی که در منزل خود باغ یا باغچه دارند اصولا در مدرسه بهتر عمل می کنند و قدرت خیال پردازی بیشتری دارند. رنگ سبز روحیه شادابی و نشاط را در انسان ها افزایش می دهد و برای برقراری روابط عميق عاطفی در بین اعضای خانواده و افزایش قوه بینایی مفید و موثر است. همچنین رویش جوانه های جدید و باز شدن غنچه ها و گل ها بر تلطیف عواطف و سلامت روانی انسان ها تاثیر بسزایی دارد.

پاره ای از پژوهش ها بیانگر این است که تمرینات باغبانی باعث بهبود وضعیت روانی سالمندان شده و میتوان از این برنامه در کاهش اختلال افسردگی ناشی از عوارض سالمندی سود جست.

و گیاه خانگی 3 - تأثیرات خارق العاده گل و گیاه بر سلامت روان که شاید تصورش سخت باشد

بخشی از تاثیرات خارق العاده نگهداری گیاهان سبز در منزل

1. گیاهان می توانند با سرماخوردگی مبارزه کنند، طبق تحقیقات انجام گرفته ثابت شده است که گیاهان خانگی اثرات بیماری هایی نظیر سرما خوردگی را 30 درصد کاهش می دهند. آن ها با افزایش میزان رطوبت در فضا و کاهش وجود گرد و غبار در محیط، بی شک یکی از مبارزان اصلی سرماخوردگی هستند.

2. گیاهان حجم شگفتی از آلودگی های شیمیایی که از طریق هوا به ما انتقال پیدا می کنند را از بین می برند. آلودگی های حقیقتا خطرناکی که در هوای راکد خانه سبب سر درد و حالت تهوع می شوند توسط گیاهان از بین می روند.

3. گیاهان ذرات گرد و غباری که از عوامل آلرژی هستند را تقلیل می دهند و به این وسیله بهترین مسکن برای سردرد هستند.

4. نتایج به دست آمده از تحقیقات نشان می دهد بیمارانی که پنجره شان مشرف به باغ یا گل و گیاه است زود تر از باقی بیماران سلامت خود را به دست می آوردند.

5. تحقیقات ثابت کرده اند که مراقبت از موجود زنده ای حساس و شکننده مثل گل و گیاه در منزل از بیماری هایی مانند افسردگی پیشگیری می کند و به افراد منزوی یا تنها دلیل موجهی برای زندگی می بخشد.

‫3 نظر

  • محترم شریف پور گفت:

    بسیار جالب بود ممنون از مطالب مفید وآموزنده شما 🌹🌹🌹🌹

  • ریحانه گفت:

    عالی بود در مورد خواص گل و گیاه شنیده بودم ولی اینکه روی خواب تاثیر داره خیلی جالب است

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *