اگر توانایی مالی مسافرت در عید را ندارید این 7 مکان دیدنی را در تهران از دست ندهید

تهران

تهران مکان های دیدنی زیادی دارد، از پارک های مختلف و شهربازی های هیجان انگیز گرفته تا موزه ها و آثار تاریخی و باغ های متعدد. اگر به هر دلیلی نمی توانید در عید نوروز به مسافرت بروید سری به دیدنی های تهران بزنید.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، سال گذشته از نظر اقتصادی به همه مردم سخت گذشت و مردم مجبور شدند بسیاری از موارد را از سبد خانواده خود حذف یا کمرنگ کنند که یکی از این موارد سفر بود. به دلیل همین مشکلات اقتصادی بسیاری از افراد نتوانستند امسال عید به مسافرت بروند و ترجیح دادند در تهران بمانند. اما این به این معنا نیست که نمی توانند خوش بگذرانند. در تهران دیدنی های زیادی وجود دارد که سر زدن به چند مورد محدود از آنها هم می تواند شما را حسابی در عید سرگرم کند. در این گزارش تنها چند مورد از این دیدنی ها را معرفی می کنیم.

باغ ایرانی

ده ونک تهران میزبان باغ ایرانی است. باغی که در ایام عید تا اواسط اردیبهشت بسیار دیدن دارد چرا که می توانید انواع و اقسام لاله های خوش رنگ و زیبا را یک جا در آن ببینید.

ایرانی - اگر توانایی مالی مسافرت در عید را ندارید این 7 مکان دیدنی را در تهران از دست ندهید

مهندس علی مختاری، دهه ها پیش، باغ ۳.۴ هکتاری را طراحی و ساخت و به نام ایشان نام گذاری شده است. باغ سه ورودی دارد که هر وردی با نگهبانی همراه شده و هر یک سر در های مخصوص به خود را دارد. حوض های متعدد، سبک هندسی قرار گیری درختان و هم چنین حوض وسیع و قواره، عمارت یا کوشک در وسط باغ و رعایت تقارن ها در طراحی، زیباترین باغ تهران را به مقصدی خاص برای گردشگران طبیعت پایتخت قرار داده است.

این باغ، بخش های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به زمین بازی کودکان و وسایل تندرستی اشاره کرد. زمین ورزش که برای فعالیت های ورزشی خانواده ها در نظر گرفته شده است، در نزدیکی ورودی غربی دیده می شد. آلاچیق های متعدد و سکوهای نشستن که در جای جای باغ ایرانی تعبیه شده ، این مکان را پاتوق خانواده ها کرده است.

باغ پرندگان

باغ پرندگان تهران در میان جنگل های لویزان در شمال شرق تهران قرار گرفته است. این باغ،  بزرگترین باغ پرندگان ایران و یکی از بزرگترین باغ های پرندگان در دنیاست که در یک محیط طبیعی ساخته شده تا به محیط اصلی زندگی پرندگان شباهت بیشتری داشته باشد. این باغ، مساحتی بالغ بر ۲۰ هکتار دارد و در آن ۲۵۰ گونه از پرندگان سراسر جهان در غالب ۲۰۰۰۰ بال پرنده زندگی می کنند.

پرندگان - اگر توانایی مالی مسافرت در عید را ندارید این 7 مکان دیدنی را در تهران از دست ندهید

این جاذبه گردشگری، در دو فاز طراحی و احداث شده است. فاز اول مربوط به پرندگانیست که توان پرواز کردن ندارند یا درون قفس های مجموعه نگه داری می شوند. این فاز که در سال ۹۲ افتتاح شد، دشتچر نام دارد. فاز دوم مربوط به پرندگانیست که پرواز می کنند و آبچر نام گرفته است. بنابراین، در باغ پرندگان تهران هم پرندگانی را مشاهده خواهید کرد که آزادانه در جای جای آن می چرخند و پرواز می کنند و هم پرندگانی را می بینید که در قفس های بزرگ و جا دار نگه داری می شوند.

باغ فردوس

در بخش شمالی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش و درست همان جا که درختان چنار زیبای آن سر تعظیم فرو آورده اند، باغ و عمارتی قدیمی قرار دارد که قدم زدن در آن یکی از تفریحات رایج مردم تهران شده است.

فردوس - اگر توانایی مالی مسافرت در عید را ندارید این 7 مکان دیدنی را در تهران از دست ندهید

داستان این باغ از این قرار است که بعد از فوت محمد شاه، ناصرالدین شاه که زمین های اطراف باغ را هم خریده و به آن اضافه کرده بود، این باغ را به عنوان هدیه عروسی دخترش به او بخشید. داماد، دوست محمدخان معیرالممالک، پسر دوستعلی خان نظام الدوله بود. او که خود معماری مطرح در آن زمان بود، معماری ساختمان جنوبی باغ را هم به اتمام رساند و مراسم عروسی را در همین باغ برگزار کرد. پس از مرگ او، به دلیل عدم رسیدگی کافی، این باغ رو به ویرانی نهاد. تا اینکه تاجری شیرازی به نام حاجی میرزا حسین، باغ فردوس را از دوستعلی خان خرید و آن را تعمیر کرد.

تایخ این عمارت، سراسر خرابی و مرمت است. در سال ۱۳۱۶، به دستور وزیر معارف وقت مدرسه شاپور تجریش در این مکان احداث شد. در دهه پنجاه، این بنا به دفتر برنامه ریزی جشن های ملی تبدیل گشت و پس از انقلاب اسلامی در اختیار صدا و سیما قرار گرفت. در سال ۱۳۸۱، موزه سینمای ایران در عمارت زیبای باغ فردوس گشایش یافت. این باغ، در سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

باغ نگارستان

انتهای خیابان دانشسرا در میدان بهارستان باغ نگارستان قرار دارد. این باغ یکی از بناهای قدیمی و ارزشمند تهران است که به دستور فتحعلی‌ شاه‌ قاجار ساخته شد. این بنا از نظر معماری، ارزش تاریخی و هنری آن و هم از نظر موقعیت کنونی و آثاری که در موزه‌های آن به نمایش در آمده است، دارای اهمیت بسیار زیادی است. باغ موزه نگارستان یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران است. این باغ سرسبز و زیبا با معماری چشم‌گیر و قدمت تاریخی به یکی از محل‌های جذاب و محبوب برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شده است.

نگارستان - اگر توانایی مالی مسافرت در عید را ندارید این 7 مکان دیدنی را در تهران از دست ندهید

این باغ تاریخی تهران را فتحعلی شاه ساخته است؛ و «سرسره» معروف فتحعلی شاه در این باغ قرار داشته و قتلگاه «قائم مقام فراهانی» هم بوده و او را در «حوضخانه» همین باغ خفه می‌کنند.  علت نام‌گذاری این مجموعه به باغ نگارستان به دلیل وجود نقاشی‌های متعدد از فتحعلی شاه و همراهان او در ساختمان‌های مختلف بوده است. اگرچه امروز اثری از بناهای آن قصر برجای نمانده است؛ اما هنوز بدین نام شهره است.

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه بنایی است مربوط به دوره قاجار که در تهران میدان بهارستان واقع شده است. باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل‌السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در 1295 ق، در زمینی به وسعت حدود 4000 مترمربع، مرکب از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده است.

مسعودیه - اگر توانایی مالی مسافرت در عید را ندارید این 7 مکان دیدنی را در تهران از دست ندهید

عمارت مسعودیه به همراه باغ نگارستان، باغ لاله‌زار و باغ سردار ایروانی یکی از اماکنی است که در محدوده شمال حصار شاه طهماسبی تهران در عصر ناصری بنا شده و همچنان که خصوصیات باغ‌های ایرانی را داراست با نقش‌مایه‌ها و عناصری از معماری فرنگی مزین شده است. نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته است و معمار این بنا استاد شعبان معمار باشی است.

خانه موزه مقدم

موزه مقدم محل زندگی خاندان احتساب‌الملک، یکی از درباریان صاحب منصب سلسله قاجار بوده است. این خانه پس از محمدتقی‌ خان احتساب‌الملک به فرزندش دکتر محسن مقدم استاد باستان‌شناس دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما رسید و این زوج با ذوق و علاقه‌ای بی‌نظیر به کار جمع‌آوری آثار تاریخی از سراسر ایران‌زمین پرداختند و از آن‌ها در معماری و تزیین خانه خود استفاده کردند.

مقدم - اگر توانایی مالی مسافرت در عید را ندارید این 7 مکان دیدنی را در تهران از دست ندهید

در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم خانه پدری خود و اشیای گردآوری شده در آن را وقف دانشگاه تهران نمود. پس از فوت استاد محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ و همسر ایشان در سال ۱۳۶۹ تولیت این بنا به دانشگاه تهران سپرده شد و امروزه شاهد حضور تعداد زیادی گردشگر و به ویژه جوانان در این خانه و موزه زیبا هستیم.

پل طبیعت

پل طبیعت عنوان یک پل سه طبقه در عباس آباد تهران است که تنها عابران پیاده حق عبور از آن را دارند و خودرویی بر روی آن مشاهده نمی شود. این پل بر روی عرض بزرگراه مدرس قرار دارد و به این منظور ساخته شده تا یک راه ارتباطی میان پارک های طالقانی و آب و آتش فراهم آورد و این دو پارک شاخص پایتخت را به هم متصل کند.

طبیعت - اگر توانایی مالی مسافرت در عید را ندارید این 7 مکان دیدنی را در تهران از دست ندهید

نورپردازی خاص و ویژگی های منحصر به فرد این پل، بسیاری از افراد را به ویژه در شب ها به سوی خود می کشاند و لحظاتی رویایی را در قلب شهر تهران برای شان رقم می زند. پل طبیعت عنوان نخستین پل غیرخودرویی در کشور و بزرگترین پل غیرخودرویی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این سازه با مساحت 7950 متر مربعی خود خاطرات خوشی را در ارتفاع 40 متری از سطح زمین به شما هدیه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *