فیلبند؛ روستایی در میان اقیانوسی از ابرها

فیلبند

ییلاق فیلبند چشمه‌های کوچک و بزرگ زیادی دارد. چشمه کوچک این روستا که معروف به لار است املاح معدنی فراوانی دارد و برای درمان درد کلیه مفید است. وجود فلوئور کافی در آب چشمه‌های این منطقه در استخوان‌بندی مردم آن تأثیر مثبتی داشته است.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، “اکوسایکولوژی” علم نوظهوری است که توسط تئودور روسزاک پایه‌گذاری شده است و بر رابطه انسان با طبیعت و نقش طبیعت در سلامت روان انسان تأکید دارد. در این رابطه تکنیک‌های اکوتراپی یا طبیعت‌ درمانی نیز وجود دارند که می‌توانند به سلامت روحی و روانی افراد به ویژه‌ شهرنشینانی که بیشتر از طبیعت دور هستند کمک کنند.

از آن‌جایی که سفر کردن به طبیعت یکی از تکنیک‌های اکوتراپی است در سلسله گزارش‌هایی به معرفی مناطق طبیعی در دسترس عموم می‌پردازیم.

20dd10a0 1f0d 4e3c b266 b77d1a6f8e1a - فیلبند؛ روستایی در میان اقیانوسی از ابرها

یکی از مناطقی که در سال‌های اخیر مقصد تورهای گردشگری شده، روستای زیبای فیلبند یکی از زیباترین روستاهای مناطق جنوبی بابل و آمل در استان مازندران است. این روستای ییلاقی که به بام شرقی مازندران معروف شده در اقیانوسی از ابرها آرمیده است. ارتفاع فیلبند از سطح دریا حدود ۲۷۰۰ متر است.

1332 - فیلبند؛ روستایی در میان اقیانوسی از ابرها

این روستا در نزدیکی قله ۳۳۹۲ متری اندوار و حصین‌بن واقع شده و با نقاط همجوار خود بسیار تفاوت ارتفاع دارد. در خط‌الراس نزدیک به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند، امامزاده‌ای دیده می‌شود که به امامزاده قاسم معروف است. بقعه سفیدرنگ امامزاده قاسم در ارتفاع ۲۵۰۰ متری دارای یک دالان است که توسط سایبانی فلزی و شیروانی حفاظت می‌شود.

1 - فیلبند؛ روستایی در میان اقیانوسی از ابرها

گویش محلی فیلبند گویش طبری(بندپی بابل) است. نام این ییلاق نیز در اصل فلبند است. فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. فلسفه اصلی نام‌گذاری فیلبند این است که به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندی که عبور از آن را دشوار می‌کند بالا رفتن از آن نفس انسان را بند می‌آورد.

دسترسی به روستای فیلبند از جاده هراز و سنگچال آمل آسان‌تر است چون مسیر بابل آسفالت نبوده و پیچ و شیب‌های زیادی دارد و با ماشین غیر آفرود رفتن به آن کمی مشکل است. به همین دلیل برای رسیدن به این روستا گذر از مسیر هراز و سنگچال بسیار آسان‌تر است. به این ترتیب، برای رسیدن به روستای فیلبند مسیر ۲۵ کیلومتری حد فاصل آمل-هراز را در پیش بگیرید و پس از آنکه از روستای سنگچال گذشتید، می‌توانید چشم‌انداز خیره‌کننده روستای فیلبند را ببینید.

1339379 636 - فیلبند؛ روستایی در میان اقیانوسی از ابرها

ییلاق فیلبند چشمه‌های کوچک و بزرگ زیادی دارد. چشمه کوچک این روستا که معروف به لار است املاح معدنی فراوانی دارد و برای درمان درد کلیه مفید است. وجود فلوئور کافی در آب چشمه‌های این منطقه در استخوان‌بندی مردم آن تأثیر مثبتی داشته است.

بهترین زمان برای بازدید از این ییلاق از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای مهرماه است چون در سایر مواقع سال به دلیل شرایط جوی رفتن به این منطقه سخت می‌شود و زمستان این روستا همیشه دیر تمام می‌شود. فیلبند در فصل تابستان بیش از هزار و دویست خانوار جمعیت دارد اما در زمستان به طور کلی خالی از سکنه می‌شود چون در زمستان شدت سوز و سرما و برف به حدی است که امکان زندگی را از ساکنان سلب می‌کند. بنابراین، بهتر است برای سفر به این منطقه بهار و تابستان را دریابید و به پاییز و زمستان فکر هم نکنید.

N.HosseinZadeh - فیلبند؛ روستایی در میان اقیانوسی از ابرها

به دلیل سرمای شدید پاییز و زمستان، درختان رشد چندانی در فیلبند ندارند و از میان درختان تنها گونه‌های سیاه‌ ریشه مانند آلوچه ترش، زرشک کوهی و انگور کوهی (به گویش محلی: گالش انگیر) و نیز درخت ون در آن می‌رویند. کشت درختانی مانند گردو، فندق، سیب و آلبالو نیز ناموفق ‌است و این درختان رشد بسیار کمی در فیلبند دارند.

برای رفتن به فیلبند نمی‌توان چندان به پیش‌بینی‌های هواشناسی در مورد آب و هوا اعتماد کرد چون گاهی در این روستا می‌توان در یک روز شاهد چندین پدیده جوی بود. مثلا شما می‌توانید هوای آفتابی، باران و بارش برف را تنها به فاصله چند ساعت از هم تجربه کنید. به همین دلیل است که حتی در فصل تابستان هم نباید لباس گرم و چتر را فراموش کنید. بهتر است در سفر به این روستا کفش مناسب هم به همراه داشته باشید چون بارش باران بعضا موجب افزایش گل و لای می‌شود.

1464523061127 IMG 2248 th4 - فیلبند؛ روستایی در میان اقیانوسی از ابرها

فیلبند دو تکیه دارد که درون تکیه مسافرخانه‌ای هم ساخته شده که می‌تواند محل استراحت گردشگران در بهار و تابستان باشد. خانه‌های روستا اغلب توسط چوب‌های قطور و شیروانی‌های رنگارنگ مسقف شده‌اند و همچنین، سقف شماری از خانه‌ها با سفال پوشیده شده است.

غیر از دو تکیه تاریخی روستا، زیارت امامزاده یحیی و امامزاده قاسم را هم از دست ندهید که اولی در روستاست اما زیارت دومی نیاز به کوهپیمایی دارد. کوهنوردان می‌توانند تا قله سه هزار و هفتصد متری فیلبند نیز صعود کنند.

اگر هم اهل خرید هستید می‌توانید در روستای سنپچال که قبل از فیلبند قرار دارد سراغ مغازه صنایع دستی را بگیرید. معروفترین سوغاتی فیلبند هم سیب زمینی‌های مرغوب آن است.

‫5 نظر

  • مهراد گفت:

    تور اکوسایکولوژی برای اینجا بگذارین من حتما میام 🙌✌

  • سارا گفت:

    خیلی زیباست

  • برف دی گفت:

    چه جای جالبی اش تور هم برگزار کنید براش

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *