زیبایی های تالاب کردخورد در فصل مهاجرت پرندگان

تالاب کردخورد

تالاب کردخورد در فصل پاییز بسیار زیباست چون فصل مهاجرت پرندگان است و پرندگانی از مناطق سردسیر روسیه و قفقاز به این منطقه پرواز می‌کنند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، تالاب کردخورد که با نام تالاب آق‌گل هم آن را می‌شناسند حد فاصل استان‌های مرکزی و همدان در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی ملایر و یک کیلومتری جنوب شرقی روستای کردخورد قرار دارد.

این تالاب در فصل پاییز بسیار زیباست چون فصل مهاجرت پرندگان است و پرندگانی از مناطق سردسیر روسیه و قفقاز به این منطقه پرواز می‌کنند. این تالاب با نزولات جوی و ذوب برف در ارتفاعات پر می‌شود. تالاب کردخورد در اواخر فصل بهار خشک شده ولی در طول پاییز و زمستان آب‌ دارد و در فصل بهار از میزان آب آن کاسته می‌شود.

عميق ترين نقطه تالاب در فصل پرآبي 80 سانتي متر است. پوشش گياهي دل انگيز و همجواري آن با کوه کت که بيش از 2000 متر ارتفاع دارد، منظره زيبايي را به ويژه در اواخر زمستان و اوايل بهار ايجاد مي کند. اين زمان، فصل مهاجرت پرندگان است که از نقاط دور دست وبسيار سرد روسيه و قفقاز و کشورهاي اسکانديناوي به آنجا پرواز مي کنند.

بررسی‌ها نشان‌ می‌دهند ۴۶ گونه از پرندگان ایران ازجمله انواع اردک، غار، فلامینگو، مرغ باران، حواصیل، آب چلیک و کاکایى در این تالاب وجود دارند و شما همه آنها را می‌توانید یک‌جا ببینید. این تالاب از لحاظ وجود مواد غذایی مناسب برای پرندگان، یکی از غنی‌ترین آبگیرهای منطقه غرب ایران محسوب می‌شود.

ارتفاعات اطراف این تالاب به نامهاي وصال در شرق، با ارتفاع حداكثر 1856 متر، روميه در شمال غرب كه با ارتفاع حداكثر2019 متر و چراخون در جنوب با ارتفاع 2357 متر از سطح دريا هستند.

آب اين تالاب از حوضه آبريز رودخانه قره چاي در جنوب دشت کميجان تامين مي شود. ساحت تالاب حدود وسعت 830 هکتار و متغيرتخمین زده می شود و آن را در گروه تالاب هاي Floodplains با آب شيرين طبقه بندي مي کند.

777676 660 300x188 - زیبایی های تالاب کردخورد در فصل مهاجرت پرندگان

Malayer 3 300x188 - زیبایی های تالاب کردخورد در فصل مهاجرت پرندگان

کردخورد 300x209 - زیبایی های تالاب کردخورد در فصل مهاجرت پرندگان

20170831094308MQbMo2 300x182 - زیبایی های تالاب کردخورد در فصل مهاجرت پرندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *