این بار ماسوله را در دل کویر ببینید

نایبند

پناهگاه حیات وحش نایبند علاوه بر پوشش گیاهی ارزشمند، گونه های جانوری خاصی را نیز در خود جای داده است. یوزپلنگ آسیایی یکی از جانداران رو به انقراض می باشد که بیشترین تعداد آن، در حدود ۱۵ قلاده در این منطقه زندگی می کنند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، “اکوسایکولوژی” علم نوظهوری است که توسط تئودور روسزاک پایه‌گذاری شده است و بر رابطه انسان با طبیعت و نقش طبیعت در سلامت روان انسان تأکید دارد. در این رابطه تکنیک‌های اکوتراپی یا طبیعت‌ درمانی نیز وجود دارند که می‌توانند به سلامت روحی و روانی افراد به ویژه‌ شهرنشینانی که بیشتر از طبیعت دور هستند کمک کنند.

از آن‌جایی که سفر کردن به طبیعت یکی از تکنیک‌های اکوتراپی است در سلسله گزارش‌هایی به معرفی مناطق طبیعی در دسترس عموم می‌پردازیم.

روستای نایبند در شهر طبس استان خراسان جنوبی به ماسوله کویر شهره شده است چرا که معماری آن پلکانی است و مانند یک جزیره سبز در میان کویر به چشم می آید. ویژگی های منحصر به فرد این روستا موجب شده نام آن در میان فهرست آثار ملی ایران قرار بگیرد.

نایبند یکی از نمونه های منحصر به فرد معماری پلکانی است که در کویر لوت شکل گرفته است. در این نوع معماری مجموعه ای متراکم از خانه ها به چشم می خورد که در آن  پشت بام خانه ها به عنوان حیاط خانه ی بالایی خود مورد استفاده قرار می گیرند. بسیاری از کوچه های روستای نایبند به صورت سرپوشیده ساخته شده اند که از آنها با عنوان ساباط یاد می شود. در این کوچه ها سکوهایی برای نشستن نیز وجود دارد و این فضا را به محلی برای دور هم جمع شدن اهالی روستا تبدیل کرده است.

در روستای نایبند ۳ برج نگهبانی به چشم می خورد که بازماندگانی از قلعه ی ۳۰۰ ساله با ۴ برج اطراف آن هستند و تا قرن اخیر نیز حفاظت و نگهبانی از روستا را بر عهده داشته اند. به هنگام حمله ی راهزنان و ماموران حکومتی، دیده بان ها از برج ها مردم را خبر می کردند تا به خانه هایشان بروند سپس دروازه قلعه را مسدود می کردند تا دست کسی به مردم نرسد.

بر روی یکی از کوه های نزدیک روستا، مزاری وجود دارد که نزد مردم از احترام و ارزش زیادی بر خوردار است. اهالی به حدی به این مزار معتقدند که این کوه را بالا می روند تا زیارت کرده و نذر خود را ادا نمایند.

وجود چشمه‌های آب سرد و گرم منحصر به فرد در نایبند، عامل حیات این روستا هستند و در نتیجه فعالیت فرآیندهای زمینی ایجاد شده اند. چشمه زردگاه و آبگرم دیگ رستم از جمله ی این چشمه ها هستند و عده ای نیز در اطراف آنها زندگی می کنند.

پناهگاه حیات وحش نایبند علاوه بر پوشش گیاهی ارزشمند، گونه های جانوری خاصی را نیز در خود جای داده است. یوزپلنگ آسیایی یکی از جانداران رو به انقراض می باشد که بیشترین تعداد آن، در حدود ۱۵ قلاده در این منطقه زندگی می کنند.

بهترین زمان برای سفر به نایبند پاییز و زمستان و اوایل بهار است چرا که در سایر زمان ها گرمای شدیدی در منطقه وجود دارد.

در سفر به روستای نایبند می توانید بر روی اقامت در اقاتگاه های محلی این روستا حساب باز کنید و یا در هتل ها و مهمان سراهای شهرهای اطراف اقامت نمایید. البته کمپ در کویر هم می تواند از گزینه های پیش روی شما باشد.

1175285 970 1 300x200 - این بار ماسوله را در دل کویر ببینید

cc3f60a1 a366 4b75 ae17 b07fd3a5263e 300x200 - این بار ماسوله را در دل کویر ببینید

IMAGE635318507275391847 300x225 - این بار ماسوله را در دل کویر ببینید

IMG 4131.JPG 1 slider big 300x200 - این بار ماسوله را در دل کویر ببینید

nayband15 300x225 - این بار ماسوله را در دل کویر ببینید

nayband44 300x208 - این بار ماسوله را در دل کویر ببینید

دیگرستم  300x178 - این بار ماسوله را در دل کویر ببینید

resized 773644 598 300x184 - این بار ماسوله را در دل کویر ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *