خانه » اخبار موسسه » سندرم پیش از قاعدگی و راهکارهایی برای کاهش علایم آن
موسسه خانواده سلامت بنیان سندرم پیش از قاعدگی و راهکارهایی برای کاهش علایم آن اخبار موسسه

سندرم پیش از قاعدگی و راهکارهایی برای کاهش علایم آن

بسیاری از دعواها و مشاجرات زوجین در این دوره می باشد و علت آن عدم درک همسر فرد بیمار از بیماری و شرایط اوست. لذا به آقایان توصیه می شود در این دوره به آرام کردن فضای خانه و حمایت عاطفی از همسر بپردازند و از هرگونه مشاجره با او بپرهیزند و علت برخی رفتارهای تند و عصبی همسر خویش را درک کنند.

 

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، سندرم پیش از قاعدگی مجموعه علایم  آزار دهنده ای است که در یک خانم از حدود یک تا دوهفته قبل از خونریزی ماهیانه شروع و تا پایان خونریزی ادامه می یابد. البته مدت زمان این علایم در افراد مختلف متفاوت است. در برخی از خانمها طولانی و در برخی از خانمها کوتاه تر است. همچنین نوع علایم نیز در افراد مختلف متفاوت می باشد.

شایعترین علایمی که فرد تجربه می کند شامل سردرد، ورم بدن و بویژه سینه ها و دردناک و حساس شدن آنها، درد شکم، درد بدن و احساس خستگی و کوفتگی عضلات، عصبانیت و پرخاشگری، زودرنجی و حساسیت و احساس پرخوری  می باشد. البته این بیماری علایم مختلفی دارد و ممکن است در هر فرد یک یا چند علامت مختلف وجود داشته باشد.

علت این بیماری شناخته نشده است ولی ایجاد آن را به اختلالات هورمونی نسبت می دهند و معتقدند بر اثر تغییرات هورمونهای جنسی در خانم ها این علایم ایجاد می گردند. اگر خانمی در هر دوره عادت ماهانه علایم آزار دهنده ای را تجربه کند او را مبتلا به این بیماری فرض می کنیم. در برخی از خانمها وضعیت بگونه ای است که فرد در طول یک ماه فقط ۳ تا ۵ روز خوب است و علامتی ندارد و در بعضی دیگر عکس این حالت است یعنی فرد فقط ۳ تا ۵ روز این علایم را تجربه می کند.

این بیماری قابل کنترل و درمان بوده و نباید باعث نگرانی خانمها شود. خانمها باید ورزش منظم را در برنامه زندگی خود وارد کنند. بهترین زمان ورزش ساعت ۶ تا ۷ غروب می باشد و سه جلسه نیم ساعته تا ۴۵ دقیقه در هفته مناسب می باشد.

تعداد وعده های غذایی باید افزایش یابد و حجم این وعده ها کاهش یابد یعنی به جای سه وعده غذای سنگین روزانه بین ۵ تا ۶ وعده غذای سبک میل شود. از غذاهای چرب و سرشار از گوشت قرمز باید کاسته شود و به جای آن غذاهای خشک و سبک جایگزین گردد. از گوشت سفید مثل مرغ و ماهی بیشتر استفاده شود و از میوه جات و سبزیجات به فراوانی استفاده گردد. پرهیز از مصرف نمک و ادویه جات و ترشیجات نیز بسیار کمک کننده است. از مصرف غذاها و نوشیدنیهای کافئین دار مثل قهوه و چای و همچنین شکلات و کاکائو نیز باید پرهیز گردد.

کنترل احساسات و پرهیز از هرگونه تنش و استرس کمک می کند تا آرامش بیشتری وجود داشته باشد و علایم کمتر گردد. حمایت اطرافیان و درک موقعیت فرد توسط ایشان بویژه همسر فرد بیمار در کاهش تنش بسیار موثر است. همسر فرد باید از هر گونه مناقشه و بحث بپرهیزد و محیط آرامی را برای بیمار مهیا سازد.

داشتن تفریح و سرگرمی در این مدت نیز کمک کننده است. فرد بیمار در صورت شاغل بودن لازم است در این مدت کارهای سبک تری انجام دهد و ساعت کاری خود را کاهش دهد.

در کنار توصیه های فوق استفاده از برخی داروها مثل مکمل های ویتامینی” اسید فولیک و قرص آهن” ویتامین ب۶” قرصهای مسکنی چون بروفن و ناپروکسن یا کپسول مفنامیک اسید نیز در کاهش علایم موثر است.

همچنین در مورد قرصهای ضد بارداری برخی آن را باعث بوجود آمدن بیماری می دانند و برخی آن را درمان این بیماری. ولی مصرف منظم قرصهای بارداری در کسانی که به قرص ها حساسیت ندارند در کاهش علایم آنها موثر می باشد.

اما بیشترین مساله در بیماری پیش از قاعدگی بحث روانی آن می باشد. فرد در این دوره دچار اختلالات متعددی می گردد مثل پرخاشگری و عصبانیت” اختلال توجه و تمرکز” افسردگی” سو رفتار با فرزندان و همسر. البته در هر فرد این علایم ممکن است ظاهر نشود و شدت آن نیز از فردی به فرد دیگر متغیر می باشد. لذا حمایت و درک فرد بیمار از سوی اطرافیان و فراهم نمودن محیط مناسب برای او کمک خواهد کرد تا فرد این دوره بیماری را به راحتی پشت سر بگذارد و به زندگی عادی خود برگردد.

بسیاری از دعواها و مشاجرات زوجین در این دوره می باشد و علت آن عدم درک همسر فرد بیمار از بیماری و شرایط اوست. لذا به آقایان توصیه می شود در این دوره به آرام کردن فضای خانه و حمایت عاطفی از همسر بپردازند و از هرگونه مشاجره با او بپرهیزند و علت برخی رفتارهای تند و عصبی همسر خویش را درک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.