از خجالتی بودن خسته شده‌اید؟ این 4 راهکار را انجام دهید تا از شر آن خلاص شوید

بودن 600x350 - از خجالتی بودن خسته شده‌اید؟ این 4 راهکار را انجام دهید تا از شر آن خلاص شوید

خجالتی بودن گاهی به قدری ناتوان‌کننده است که باعث می‌شود فرد نتواند به راحتی به اهداف فردی و حرفه‌ای خود برسد. چنین فردی مدام درگیر احساسات منفی و سرزنش خود است.

 

موسسه خانواده سلامت بنیان – برای بسیاری از ما پیش آمده که در موقعیت‌های مختلف احساس خجالتی بودن و کمرویی داشته باشیم. با این حال، این احساس می‌تواند برای برخی از افراد به قدری ناتوان‌کننده باشد که آنها را از مشارکت در موقعیت‌های اجتماعی که برای دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای به آن نیاز دارند، بازدارد.

ویژگی‌های افراد خجالتی

افراد خجالتی می‌خواهند به دیگران نزدیک شوند، اما از طرد شدن یا مورد انتقاد قرار گرفتن، می‌ترسند. به همین دلیل، حتی در موقعیت‌های اجتماعی که علاقه‌مند به حضور در آنها هستند هم شرکت نمی‌کنند.

این افراد اغلب دچار احساس تنهایی و انزوا می‌شوند که این موضوع، خطر ابتلا به مشکلات دیگری مانند افسردگی یا اضطراب را افزایش می‌دهد. گاهی اوقات افراد سعی می‌کنند با استفاده از الکل یا مواد مخدر بر کمرویی غلبه کنند، اما این مساله خطر ابتلا به اعتیاد را در آنها افزایش می‌دهد.

.png - از خجالتی بودن خسته شده‌اید؟ این 4 راهکار را انجام دهید تا از شر آن خلاص شوید

تحقیقات نشان می‌دهد خجالتی بودن و کمرویی از طریق یک چرخه معیوب حفظ می‌شود که در آن افراد به موقعیت اجتماعی نزدیک می‌شوند، ترس بیش از حد از ارزیابی منفی را احساس می‌کنند و سپس از موقعیت اجتناب می‌کنند. این اجتناب از موقعیت در ابتدا باعث ایجاد آرامش می‌شود، اما اغلب، احساس شرم و سرزنش خود را به دنبال دارد.

بسیاری از این افراد برای این که با احساسات خود کنار بیایند، این احساسات منفی را به صورت خشم و سرزنش کردن دیگران بروز می‌دهند. آنها حس می‌کنند دیگران بدون ملاحظه هستند و نمی‌خواهند از آنها حمایت کنند، به همین دلیل، ترجیح می‌دهند از دیگران دور شوند.

از آنجایی که فرد، مهارت‌های اجتماعی را مانند هر مهارت دیگری، می‌تواند در طول زمان توسعه دهد، اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی منجر به «بی‌شکل شدن» از نظر اجتماعی خواهد شد.

4 راهکار که خجالتی بودن را کاهش می‌دهد

در ادامه به 4 راهکار اشاره کرده‌ایم که باعث می‌شود مدیریت بهتری روی کمرویی و خجالتی بودن خود داشته باشید و این ویژگی را کاهش دهید.

  1. برنامه‌ریزی کنید

خجالتی بودن، بر خلاف درونگرایی که با ساکت و محتاط بودن همراه است، به این شکل است که فرد به شدت از این که دیگران ارزیابی منفی نسبت به او داشته باشند، می‌ترسد. بنابراین، به جای این که فکر کند چگونه یک کار را درست انجام دهد، وقت و فکر بسیار زیادی را صرف این می‌کند که چگونه کاری را اشتباه انجام ندهد.

در چنین مواقعی، یکی از راه‌های کاهش اضطراب این است که زمان بیشتری را صرف فکر کردن در این مورد کنید که چه کاری می‌توانید انجام دهید تا موقعیت را موفقیت‌آمیز کنید.

اگر نگران این هستید که چگونه می‌توانید سر صحبت را باز کنید، سوالات زیر را از خود بپرسید. این سوالات کمک می‌کند موضوعات جالبی برای صحبت کردن پیدا کنید.

  • برخی از رویدادهای جاری که می‌توانم مطرح کنم چیست؟
  • چه چیزی در زندگی من می‌گذرد که احساس می‌کنم به راحتی می‌توانم آن را به اشتراک بگذارم؟
  • چه وجه اشتراکی با سایر افرادی که آنجا هستند، دارم؟

شما همچنین می‌توانید یک استراتژی خروج برای خود در نظر بگیرید، فقط سعی کنید از آن استفاده نکنید. قرار گرفتن در معرض ترس بهترین راه برای غلبه بر آن است. با این حال، این مساله هم مهم است که احساس کنید روی موضوع کنترل دارید. بنابراین، اگر استراتژی خروج از بدترین سناریو را داشته باشید، احساس نمی‌کنید در دام افتاده‌اید.

 .jpg - از خجالتی بودن خسته شده‌اید؟ این 4 راهکار را انجام دهید تا از شر آن خلاص شوید

  1. در مورد دیگران کنجکاو باشید

دیل کارنگی در کتاب «چگونه می‌توان دوست پیدا کرد و روی مردم تأثیر گذاشت»، به اصل بسیار مهم «علاقه واقعی به دیگران» اشاره می‌کند. او می‌گوید فردی که به همنوعان خود علاقه‌ای ندارد، دچار بیشترین مشکلات در زندگی می‌شود.

با این اوصاف، وقتی در یک موقعیت اجتماعی قرار می‌گیرید، سعی کنید تمرکز را از روی خودتان بردارید و روی دیگران تمرکز کنید. به این فکر کنید که آنها چه کسانی هستند و چرا در آنجا حضور دارند و علایق و سرگرمی‌های آنها چیست. این سوالات و افکار به شما کمک می‌کند بتوانید مکالمه ایجاد کنید.  

هر کس داستانی برای گفتن دارد. ببینید داستان حاضران در جمع چیست، سپس بنشینید و گوش دهید. یادتان باشد که مردم دوست دارند در مورد خودشان صحبت کنند، پس راهکار جالب‌ترین فرد در یک جمع این است که دیگران را جالب بداند.

  1. به خودتان نقش بدهید

بسیاری از افراد خجالتی در تخصص خود مانند پزشکی، مهندسی، وکالت و … بسیار موفق هستند.

آنها اغلب در محل کار خود احساس اعتمادبه‌نفس دارند، اما در موقعیت‌هایی که نقش آنها با شغل‌شان مشخص نمی‌شود، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند.

داشتن یک نقش به شما احساس هدف می‌دهد و یک راهنمای خوب برای نحوه رفتار شماست.

اکثر مردم در هر محیطی می‌خواهند احساس دوست‌داشتنی بودن و پذیرفته شدن داشته باشند. بنابراین، نقشی به خودتان بدهید که این احساس را در شما تقویت کند.

مثلا می‌توانید به خودتان بگویید وظیفه من این است که به مردم کمک کنم احساس دوست‌داشتنی بودن یا جذابیت داشته باشند.

  1. با خودتان با ملایمت صحبت کنید

افراد خجالتی اغلب به شدت از خود انتقاد می‌کنند و گفتگوی درونی آنها می‌تواند بسیار خشن باشد و چیزهایی به خود بگویند که هرگز به دیگران نمی‌گویند. وقتی خودتان را با خشونت قضاوت می‌کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که تصور کنید دیگران نیز شما را به همین شکل قضاوت خواهند کرد. منتقد درونی شما می‌تواند آسیب‌های عاطفی زیادی ایجاد کند و آرامش و عزت نفس را از شما بگیرد.

بهترین راه شکست دادن منتقد درونی این است که یک متحد قوی‌تر در کنار خود داشته باشید؛ صدایی درونی که به‌عنوان بهترین دوست شما عمل می‌کند.

به ویژگی‌های خوب خودتان توجه کنید و یاد بگیرید که این ویژگی‌ها را با منتقد درونی خود بازگو کنید. وقتی منتقد شروع به سرزنش شما به خاطر ترسیدن کرد، به خودتان بگویید حتی یک نفر نیست که از طرد شدن لذت ببرد، با این حال همه ما به نوعی موفق می‌شویم از آن جان سالم به در ببریم.

وقتی منتقد درونی به شما می‌گوید که هیچ‌کس هرگز شما را دوست نخواهد داشت، به خود یادآوری کنید که دوست داشتن شما مهمترین چیز است.

وقتی یاد بگیرید که با خود به شیوه‌ای ملایم‌تر صحبت کنید، متوجه می‌شوید که موقعیت‌های اجتماعی آنقدر قدرت ندارند که به شما صدمه بزنند، زیرا شما خودتان را تنبیه نمی‌کنید.  

.jpg - از خجالتی بودن خسته شده‌اید؟ این 4 راهکار را انجام دهید تا از شر آن خلاص شوید

نکته پایانی

هر موقعیت اجتماعی که خود را در آن قرار می‌دهید، یک تمرین کوچک برای مهارت‌های اجتماعی است. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، مهارت شما بهتر می‌شود.  

اگر خجالتی بودن شما شدیدتر باشد، درمان‌های موثری برای اضطراب اجتماعی وجود دارد که شامل درمان‌های گروهی و فردی و در برخی موارد دارو می‌شود. در این موارد لازم است با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.

برگرفته از سایت psychologytoday.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *