چگونه داوطلبان کنکور و خانواده‌ها آرامش خود را تا روز آزمون حفظ کنند؟

استرس-کنکور

انتظار از مسئولین امر برای رعایت پاره‌ای اصول برای ایجاد آرامش روانی در داوطلبان کنکور و خانواده‌های ایشان با توجه به سابقه مدیریت در ایران امری محال است و این خود داوطلبان و خانواده‌های ایشان هستند که باید به آرامش روانی خود توجه کنند و سعی نمایند با استفاده از برخی راهکار‌ها این آرامش را هر چه بیشتر حفظ کنند.

 

دکتر علی شیخ الاسلامی، مدیر عامل موسسه خانواده سلامت بنیان- کنکور امسال با چالش‌های جدی روبرو شده است و این چالش‌ها باعث بروز اضطراب و نگرانی در داوطلبان و خانواده‌های ایشان گردیده است.

در تازه ترین اقدام طی 48 ساعت بر اساس سخنان رسمی وزرای بهداشت و علوم کنکور یکماه به تعویق افتاد و طی بیانیه‌ای مجددا به تاریخ قبلی برگشت و این موضوع در کنار تعویق چند باره کنکور باعث اضطراب و نگرانی در عزیزان داوطلب و خانواده‌های ایشان شده است.

 

داوطلبان کنکور و خانواده‌ها باید خودشان به فکر آرامش‌شان باشند

سردرگمی مسئولین بیشترین آسیب را به سلامت روان داوطلبان کنکور می‌زند. نکته‌ای که باید بدان توجه نمود این است که انتظار از مسئولین امر برای رعایت پاره‌ای اصول برای ایجاد آرامش روانی در داوطلبان و خانواده‌های ایشان با توجه به سابقه مدیریت در ایران امری محال است. و این خود داوطلبان و خانواده‌های ایشان هستند که باید به آرامش روانی خود توجه کنند و سعی نمایند با استفاده از برخی راهکار‌ها این آرامش را هر چه بیشتر حفظ کنند.

 

به هیچ وجه پیگیر اخبار نباشید و انتظار تعویق کنکور را هم نداشته باشید

برای همین داوطلبان محترم باید توجه کنند که به هیچ وجه در این روز‌های باقیمانده تا کنکور سراسری پیگیر اخبار و اطلاعات نباشند و بنا را بر این بگذارند که آزمون در موعد اعلام شده برگزار خواهد شد. حتی به حرف‌های برخی از نمایندگان یا مسئولین مخالف برگزاری کنکور در موعد مقرر نیز توجهی نکنند و انتظار تعویق نداشته باشند.

 

3 موضوع مهمی که باعث اضطراب و نگرانی داوطلبان کنکور شده است

در شرایط فعلی، اضطراب و نگرانی داوطلبان به سه بخش قابل تقسیم است. بخش اول، اضطراب ناشی از خود آزمون و نتیجه‌ای که قرار است بگیرند می‌باشد که در هر شرایطی و در هر آزمونی وجود دارد و طبیعی است. بخش دوم مربوط به تغییر تاریخ است که باعث سردرگمی در برنامه ریزی می‌شود و برنامه داوطلب برای مطالعه را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. بخش سوم نیز ناشی از استرس ابتلا به بیماری کرونا در هنگام آزمون سراسری است.

 

نکاتی که داوطلبان و خانواده‌ها باید برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در روز کنکور انجام دهند

در مورد بخش سوم باید دانست که روز برگزاری کنکور استفاده از ماسک و شیلد(محافظ صورت)، حفظ فاصله از سایرین و همراه داشتن اسپری ضد عفونی‌کننده می‌تواند کمک کند تا احتمال ابتلا به حداقل ممکن برسد.

همچنین در محل آزمون نیز باید به باز بودن پنجره‌ها و وجود تهویه هوا دقت کرد و در صورت باز نبودن پنجره‌ها از مراقبین خواست تا پنجره‌ها را باز نمایند. پوشیدن لباس نخی مناسب و سبک که در شرایط گرمایی فعلی باعث تعریق کمتر شود نیز ضرورت دارد.

باقی موارد در این زمینه به اقدامات مسئولین امر بر می‌گردد و از حوزه اختیار داوطلبان کنکور خارج است. خانواده‌ها نیز باید تا محل آزمون عزیز خود را همراهی کنند و به سرعت محل را ترک کنند تا از تجمع در مقابل حوزه‌های آزمون پیشگیری به عمل آید. همچنین پس از ازمون نیز با فاصله از حوزه با داوطلب قرار بگذارند تا از تجمع مقابل حوزه‌ها پیشگیری بعمل آید.

در مورد بخش دوم، داوطلبان عزیز باید از پیگیری اخبار خودداری نمایند و توجهی به وعده‌ها و گفته‌ها نکنند و بنا را بر برگزاری آزمون در موعد مقرر بگذارند. خانواده‌ها نیز ضمن پیگیری اخبار رسمی از انتقال هرگونه خبر در این زمینه به داوطلب پرهیز کنند و کمک کنند تا فضای روانی امنی برای وی در خانه فراهم شود.

عدم حضور در فضای مجازی و عدم گفتگو با دوستان و هم‌کلاسی‌ها در مورد اخبار مربوطه کمک می‌کند تا امنیت روانی داوطلب کمتر به خطر بیفتد.

 

ارتباط با فامیل را کاهش دهید تا اضطراب‌تان برای کنکور کم شود

نگرانی‌ها و دغدغه‌های کنکور در همه داوطلبان وجود دارد و میزان آن می‌تواند در افراد مختلف کم و زیاد باشد و گفتگو با افرادی که اضطراب‌های زیادی دارند می‌تواند منجر به اضطراب و نگرانی بیشتر در داوطلب شود.

کاهش ارتباط با فامیل و افرادی غیر از خانواده در این  روز‌های باقیمانده تا کنکور کمک می‌کند تا اضطراب‌ها کمتر شود. اعضای خانواده نیز باید از بحث و گفتگو و انتقال نگرانی‌ها بپرهیزند و با حمایت از برنامه‌ریزی درسی داوطلب و هماهنگی برنامه‌های خانواده با این برنامه در این روز‌ها کمک کنند تا کمترین تنش و نگرانی در فرد ایجاد شود.

 

کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از استرس عادی کنکور انجام دهید

در مورد بخش اول اضطراب‌ها نیز که همواره و در همه آزمون‌ها وجود دارد نیز باید به موارد زیر توجه داشت:

1. استفاده از عادات مناسب مطالعه و مرور

یكی از مؤثرترین روش‌های کاهش اضطراب کنکور مطالعه مناسب است. مطالعه مناسب علاوه بر آماده کردن فرد برای پاسخگویی به سؤالات در آزمون، باعث ایجاد اعتماد به نفس نیز خواهد شد و با افزایش اعتماد به نفس، اضطراب امتحان کاهش می‌یابد.

باید توجه داشت که مطالعه مناسب برای هر فرد با توجه به ویژگی‌های اختصاصی او برای یادگیری متفاوت است و تفاوت افراد در شیوه‌های مطالعه نباید منجر به نگرانی شود. برخی افراد سرعت بیشتری دارند و برخی سرعت کمتری.

برخی افراد رموز دیداری دارند و برخی رموز شنیداری. برخی مطالعه عمیق و مفهومی دارند و برخی مطالعه سطحی. لذا هر داوطلب باید با شیوه مناسب مرور و مطالعه خود به آماده سازی خویش بپردازد و به هیچ وجه نباید خود را با دیگران مقایسه نماید. خانواده‌ها نیز به هیچ وجه نباید بین فرزند خویش و سایر داوطلبان مقایسه داشته باشند.

2. داشتن برنامه منظم برای مطالعه و مرور

داوطلبانی که برنامه‌ریزی برای مطالعه دارند و طبق یک برنامه متناسب با ویژگی‌های خویش به مطالعه می‌پردازند از اضطراب کمتری برخوردارند. در این برنامه‌ریزی ساعات متناسبی برای مطالعه و مرور در نظر گرفته می‌شود و فواصل مطالعه با استراحت‌های مناسب پر می‌شود تا خستگی مطالعه زیاد و پیوسته باعث ایجاد مشکل در یادگیری و تمرکز نشود.

3. ورزش کافی

ورزش باعث کاهش استرس و افزایش عملکرد ذهنی می‌شود. همچنین می‌تواند انرژی را افزایش دهد. اگر زمان لازم برای ورزش در نظر گرفته شود( حدود نیم ساعت روزانه)، داوطلب کنکور اضطراب به مراتب کمتری را تجربه خواهد کرد.

4. خواب کافی

خواب کافی برای سلامتی لازم است و روشی مؤثر برای کاهش اضطراب است. به همین دلیل توصیه می‌شود شب قبل از آزمون خواب مناسب داشته باشید. توصیه می‌شود در این ده روز باقیمانده قبل از انجام کنکور، داوطلبان خواب کافی داشته باشند. خواب ناکافی باعث خستگی و تمرکز کمتر می‌شود که منجر به یادآوری کمتر مطالب خوانده شده و اضطراب بیشتر می‌شود.

5. غذای مناسب و کافی

در روز‌های باقیمانده استفاده از غذا‌های مناسب، به اندازه و مقوی، نه تنها مواد مغذی لازم برای عملکرد صحیح مغز و انرژی جسمی را تامین می‌کند بلکه باعث تقویت تمرکز نیز می‌شود. گرسنگی تمرکز راکاهش می‌دهد و باعث می‌شود فرآیند یادآوری مطالب مطالعه شده دشوار گردد که خود ایجاد اضطراب می‌کند. علاوه بر وعده‌های غذایی روزانه میان وعده‌هایی با میوه‌جات تازه نیز بسیار کمک کننده است. حتی مصرف یک سیب قبل از کنکور می‌تواند به آرامش و تمرکز بیشتر در آزمون کمک نماید.

6. مثبت اندیشی و دوری از اخبار منفی و بدبینانه

بدبینی و افکار منفی باعث اضطراب بیشتر می‌شود.  به اینکه دیگران چه وضعیتی دارند نباید فکر کرد بلکه داوطلب کنکور باید به این فکر کند که او در چه وضعیتی است. تمرکز بر نقاط قوت خود و دیدن نیمه پر لیوان ضروری است و کمک به تقویت اعتماد به نفس می‌کند.

 7. حفظ آرامش با استفاده از تن آرامی و تنفس عمیق

در طول روز و بویژه قبل از رفتن به جلسه آزمون کمی دراز کشیدن و استفاده از تکنیک ریلکسیشن یا تن آرامی در حد 3 تا 5 دقیقه و چند نفس عمیق باعث کاهش اضطراب می‌شود. گهگاهی تمرکز را باید از آزمون دور کرد و به یک سفر تفریحی یا برنامه شاد در آینده متمرکز شد. این انحراف فکر از ازمون باعث کاهش اضطراب ناشی از کنکور می‌شود.

 8. کمک گرفتن از یک مشاور مجرب و حرفه‌ای برای کاهش استرس کنکور

گاهی اوقات اضطراب ناتوان کننده‌ای وجود دارد. در این شرایط لازم است فرد با یک مشاور حرفه‌ای مشاوره داشته باشد تا کمک کند اضطراب او به حداقل ممکن برسد.

 

امید که داوطلبان عزیز با تکیه بر توانایی‌های خویش و عدم انحراف از برنامه‌ریزی درسی خود با آمادگی کامل و حفظ جوانب ایمنی در کنکور شرکت کنند و نتایج خوبی به دست آورند. مسلما این شرایط اضطراب زا برای همه افراد وجود دارد و با همدلی و همراهی خانواده‌ها و داوطلبان عزیز و پرهیز از ورود به چالش‌ها و تنش‌های سیاسی موجود پشت سر گذاشته خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *