راهکارهای کاهش استرس کنکور؛ فرزندمان را با خودش مقایسه کنیم نه با دیگران

کاهش-استرس-کنکور

سمانه شیرلو، مشاور تحصیلی گفت: توصیه من به خانواده‌ها برای کاهش استرس کنکور این است که در نظر بگیرند دانش‌آموز آنها در چه نقطه‌ای قرار دارد و او را با خودش مقایسه کنند نه با دانش‌آموزان دیگر، چون بچه‌ها ویژگی‌های هوشی، خانوادگی و عملکردهای مغزی متفاوتی دارند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- باز هم فصل کنکور شده و داوطلبان در این روزهای پایانی مانده به آزمون تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بتوانند سال تحصیلی جدید را در دانشگاه و رشته مورد علاقه‌شان آغاز کنند. در این بین داوطلبانی هم هستند که به دلیل استرس‌ و اضطراب شاید نتوانند تمام توانایی‌های خود را به‌کار بگیرند و به نتیجه موردنظر برسند. در رابطه با راهکارهای کاهش استرس کنکور و اقداماتی که والدین می‌توانند در این زمینه انجام دهند با سمانه شیرلو، مشاور تحصیلی و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفتگویی داشتیم.

شیرلو با اشاره به این که اولین اقدامی که داوطلبان باید برای کاهش استرس انجام دهند برنامه‌ریزی و مدیریت زمان‌هایشان است، بیان داشت: برنامه‌ریزی برای چگونگی استفاده از ساعت‌ها و روزها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کاهش استرس کنکور و آرامش خیال داشته باشد. همچنین، داوطلبان برای سنجش عملکرد خود حتما باید در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنند تا متوجه شوند آیا در مسیر درست قرار دارند یا خیر و این که نقاط ضعفشان را رفع و نقاط قوتشان را تقویت کنند.

Concours Stress2 - راهکارهای کاهش استرس کنکور؛ فرزندمان را با خودش مقایسه کنیم نه با دیگران

ورزش چه نقشی در کاهش استرس کنکور دارد؟

این مشاور تحصیلی در رابطه با راهکارهای کاهش استرس در جلسه کنکور گفت: روان و بدن به هم مرتبط هستند و اگر بدن در نقطه سالم قرار داشته باشد به آمادگی ذهن و روان کمک می‌کند. در این زمینه خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش اهمیت دارد. داوطلبان حتی اگر شده روزی 20 دقیقه ورزش کنند زیرا این کار برای کاهش استرس و آمادگی برای حضور در جلسه بسیار کمک‌کننده است.

شبیه‌سازی جلسه کنکور در خانه

او افزود: بهتر است داوطلبان، جلسه کنکور را در خانه شبیه‌سازی کنند یعنی حتما ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوند، صبحانه بخورند، ورزش کنند، لباسی که قرار است روز کنکور بپوشند را بر تن کنند و رأس ساعت 8 صبح پشت میز بنشینند و آزمون بدهند. اگر تمام شرایطی که در جلسه وجود دارد بارها در خانه تجربه و تمرین شود می‌تواند در کاهش استرس بسیار موثر باشد.

وظایف خانواده‌ها برای کاهش استرس کنکور

او توصیه‌هایی هم برای خانواده‌های داوطلبان کنکور داشت و گفت: مهمترین وظیفه خانواده‌ها ایجاد و حفظ آرامش و سکوت موردنیاز برای یادگیری و مطالعه است. مساله بعدی که بار آن روی دوش خانواده قرار دارد فراهم کردن شرایط و امکانات لازم جهت درس خواندن بچه‌ها مثل فراهم کردن کتاب‌ها و کلاس‌های موردنیاز است. مساله دیگر این است که باید خانه برای درس خواندن مناسب باشد چون هر روز مهمان داشتن یا به‌صورت افراطی برای تفریح برنامه‌ریزی کردن به بچه‌ها آسیب می‌زند. البته تفریح باید وجود داشته باشد اما افراطی نباشد.

Concours Stress - راهکارهای کاهش استرس کنکور؛ فرزندمان را با خودش مقایسه کنیم نه با دیگران

شیرلو خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید از بچه‌ها توقعات به‌جا داشته باشند. گاهی اوقات خانواده‌ها چون نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند که بچه‌ها به درستی درس بخوانند یک‌سری فشارهای روانی را به آنها تحمیل می‌کنند. بخش اعظم خانواده‌ها اطلاعات ندارند که چه کاری باید انجام دهند و چگونه با بچه‌ها صحبت کنند تا استرس‌های آنها کمتر شود. خانواده‌ها در این زمینه می‌توانند از کتاب‌های موجود و مشاوران کمک بگیرند.

فرزندمان را با خودش مقایسه کنیم نه با دیگران

این مشاور تحصیلی در رابطه با توقعات زیاد برخی خانواده‌ها از بچه‌هایشان اظهار داشت: ما همیشه از فرزندانمان توقع بهترین بودن را داریم اما باید ببینیم فرزندمان می‌تواند بهترینی که در ذهن من است بشود یا خیر؟ توصیه من به خانواده‌ها برای کاهش استرس کنکور این است که در نظر بگیرند دانش‌آموز آنها در چه نقطه‌ای قرار دارد و او را با خودش مقایسه کنند نه با دانش‌آموزان دیگر، چون بچه‌ها ویژگی‌های هوشی، خانوادگی و عملکردهای مغزی متفاوتی دارند. مقایسه افراطی دانش‌آموز با دیگران استرس وحشتناکی به او وارد می‌کند و عملکرد او را قطعا نامطلوب خواهد کرد. در حالی که مقایسه دانش‌آموز با خودش باعث مشخص شدن نقاط قوت و ضعف او خواهد شد.

بچه‌ها حتما نباید دکتر یا مهندس شوند

شیرلو در پایان توصیه دیگری نیز برای کاهش استرس کنکور داشت و گفت: نکته دیگر این است که خانواده‌ها باید متوجه باشند که دانش‌آموز آنها حتما نباید یک عنوان خاص داشته باشد و حتما مهندس یا دکتر شود. شرکت والدین در جلسات مشاوره کمک می‌کند آنها را از این نگاه دور کنیم که الزاما دکتر و مهندس شدن به معنای موفق بودن نیست. ما باید کمک کنیم فرزندمان بهترین عملکرد خود را داشته باشد نه بهترینی که در ذهن ما وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *