در جزیره هرمز خاک را با طعم ادویه تجربه کنید

جزیره هرمز

در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه‌هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این کوه‌ها، کوه قرمز رنگی وجود دارد که خاکش خوراکی است و مردم محلی از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سُس استفاده می‌کنند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، “اکوسایکولوژی” علم نوظهوری است که توسط تئودور روسزاک پایه‌گذاری شده است و بر رابطه انسان با طبیعت و نقش طبیعت در سلامت روان انسان تأکید دارد. در این رابطه تکنیک‌های اکوتراپی یا طبیعت‌ درمانی نیز وجود دارند که می‌توانند به سلامت روحی و روانی افراد به ویژه‌ شهرنشینانی که بیشتر از طبیعت دور هستند کمک کنند.

از آن‌جایی که سفر کردن به طبیعت یکی از تکنیک‌های اکوتراپی است در سلسله گزارش‌هایی به معرفی مناطق طبیعی در دسترس عموم می‌پردازیم.

جزیره هرمز یکی از جاذبه های دیدنی جنوب کشور ماست که به دلیل نوع اقلیم و آب و هوایی که دارد مسافران زیادی را در فصول سرد سال به خود جذب می کند.

جزیره ای به مساحت ۴۲ کیلومترمربع در ورودی خلیج فارس و در ۸ کیلومتری بندر عباس واقع شده. به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به تنگه هرمز از لحاظ بازرگانی و راهبردی اهمیت زیادی دارد. فاصله این جزیره از جزیره قشم با قایق تندرو و در حالت طبیعی آب و هوایی حدود ۳۰ دقیقه است. اما فاصله بندرعباس تا هرمز بیشتر از ۳۰ دقیقه است. مسافران و گردشگران می توانند از بندرشهید حقانی با استفاده از شناورهای مسافری استاندارد عازم جزیره هرمز شوند، همچنین از قشم هم می توان به سمت جزیره هرمز سفر کرد.

جنگل های مانگرو با پوشش حرا، یکی از  جاذبه های طبیعی جزیره هرمز است. این اجتماع دست کاشت بر یک پهنه گلی قرار دارد و زیستگاه ۲۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی محسوب می شود. به دلیل خاک نمکی و آب های شور در این جزیره گونه های گیاهی جز این گونه به ندرت یافت می شود، اما این گونه به دلیل مکانیزم ویژه ای که برای مقابله با شوری آب های دریایی دارد در سواحل گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شود.

e02fde07d49ee258cc3f6d1b19207757 XL 300x199 - در جزیره هرمز خاک را با طعم ادویه تجربه کنید

یکی دیگر از جاذبه های این جزیره مخصوصا برای علاقمندان علوم ژئومورفولوژی تنوع بالای سنگ ها و کانی های موجود در این جزیره است.قسمت عظم جزیره رو گنبد نمکی تشکیل می دهد و در بخش های جنوبی سنگ نمک و سنگ های دیگه به شکل بلور های عظیم موجود است.

یکی دیگر از جذابیت های سواحلی که در کنار کوه و ارتفاعات سنگی در این جزیره قرار دارند وجود غارهای دریایی هست که در جنوب و جنوب غرب جزیره قابل مشاهده است. این منظره های بکر با صدای آرامش بخش موج ها و تابش نور گرم آفتاب، استراحتگاه های مناسبی برای ماجراجویی هایتان در این جزیره حساب می شود.

7 7 300x200 - در جزیره هرمز خاک را با طعم ادویه تجربه کنید

در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه‌هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این کوه‌ها، کوه قرمز رنگی وجود دارد که خاکش خوراکی است و مردم محلی از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سُس استفاده می‌کنند.

جزیره هرمز در میان زمین شناسان به علت این که از انواع خاک های مختلف تشکیل شده و تنوع بالایی دارد به بهشت زمین شناسی مشهور شده است.

IMG17304753 300x186 - در جزیره هرمز خاک را با طعم ادویه تجربه کنید

در خانه های جزیره هرمز در زمستان و تابستان بیش از ۱۲ نوع نان پخت می شود که در اکثر آنها روغن و سوراغ  به کار برده می شودکه خود یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره محسوب می شود که هر گردشگری که برای دیدن جاذبه های طبیعی این جزیره سفر می کند اول باید از این نان صرف کند تا طمع و مزه این نان لای دندان هایش را تا چند روزی احساس کند.

این نان ها را در اصطلاح محلی نان تموشی (توی مشتی)،‌نان دستی، نان رخته (Rekhte) ریخته، نان چووائی، نان لیهی، نان بالا تاوه ای، نان خمیر بدون روغن، نان تخم مرغی، نان سوراغی و نان مهیاوه ای می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *