برای ازدواج و انتخاب همسر مو را از ماست بیرون بکشیم یا نه؟

ازدواج

با وجود این که ازدواج مقوله ای خوشایند و مثبت است در میان لیست موارد اضطراب زا به عنوان دومین مقوله اضطراب زا طبقه بندی شده است. دلیل این مساله این است که جذب تفاوت ها و رویکرد انتخابی مسئولیت بسیار زیادی با خود به همراه دارد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- یکی از مسایلی که در مورد ازدواج و انتخاب همسر در بسیاری از جوانان و خانواده های آنها دیده می شود سخت گیری های بیش از اندازه است به طوری که در بسیاری از موارد این سخت گیری ها منجر به بالا رفتن سن ازدواج و حتی در مواردی، انتخاب غلط می شود. از سوی دیگر، برخی افراد فرایند انتخاب همسر را بسیار آسان و با بی دقتی و سهل انگاری سپری می کنند و چشم بر روی بسیاری از نکاتی که باید در نظر بگیرند می بندند. استدلال این افراد هم معمولا این است که دنیا را سخت نگیرند تا دنیا هم به آنها سخت نگیرد.

سوالی که مطرح می شود این است که تا چه حد باید برای انتخاب همسر سخت گیر باشیم؟ آیا باید چشمانمان را به روی همه تفاوت ها و تعارض ها ببندیم یا این که راه دیگری در پیش بگیریم؟ دکتر مریم ملکان؛ روانشناس و مشاور خانواده در ادامه این مطلب به این سوال پاسخ داده است.

دومین مقوله اضطراب زا

با وجود این که ازدواج مقوله ای خوشایند و مثبت است در میان لیست موارد اضطراب زا به عنوان دومین مقوله اضطراب زا طبقه بندی شده است. دلیل این مساله این است که جذب تفاوت ها و رویکرد انتخابی مسئولیت بسیار زیادی با خود به همراه دارد و ممکن است با این انتخاب مسیر مثبتی داشته باشیم یا این که این انتخاب به قدری غلط باشد که تمام مسیر زندگی ما تحت الشعاع تأثیرات منفی آن قرار بگیرد.

همسر - برای ازدواج و انتخاب همسر مو را از ماست بیرون بکشیم یا نه؟

اهمیت تعادل احساسی و عقلانی در انتخاب همسر

مطلبی که در مورد انتخاب همسر اهمیت دارد این است که هم افراط هم تفریط نشانه جهل هستند و در این مورد نه باید افراط و وسواس بیش از اندازه داشته باشیم نه این که چشمانمان را به روی موارد هشدارگونه ببندیم. در این رابطه باید طبق اصول عقلانی پیش برویم. البته، ابعاد احساسی هم اهمیت دارد و تناسب و تعادل ابعاد احساسی و عقلانی در انتخاب همسر بسیار مهم است.

در مورد ازدواج نباید زود تصمیم گرفت و بی دقتی، نداشتن حساسیت لازم و تصمیم گیری بدون تحقیق و تفحص اصلا درست نیست. از طرف دیگر، وسواس بیش از حد، مو را از ماست بیرون کشیدن و حساسیت بیش از حد نیز باعث می شود که فرصت های مناسب از دست بروند.

در مشاوره های پیش از ازدواج مته به خشخاش نمی گذاریم

درست است که در مشاوره های ازدواج ابعاد مختلف یک فرد را می سنجیم و نهایتا فرد را به سمت تصمیم گیری در مورد ازدواج یا عدم ازدواج سوق می دهیم اما هیچ وقت مته به خشخاش نمی گذاریم. ازدواج ابعاد چندگانه ای دارد و در مشاوره های ازدواج ابعاد چندگانه خانواده های دو طرف و خود آنها در نظر گرفته می شود و نهایتا به شخص این آگاهی داده می شود که چه تفاوت ها و شباهت هایی بین آنها وجود دارد و تفاوت های موجود چقدر قابل توجه است و باید روی آنها بیشتر فکر کرد. با در نظر گرفتن تمام این ابعاد به این نتیجه می رسیم که ازدواج صورت بگیرد یا خیر.

تأثیر کمال طلبی در انتخاب همسر

افرادی که بحث ازدواج را بسیار پیچیده می کنند به دلیل کمال طلبی است. این افراد انتظار دارند طرف مقابلشان در نهایت کمال باشد و هیچ گونه نقصی نداشته باشد. معمولا در مورد افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند هم این اتفاق می افتد زیرا به این افراد بابت کاستی هایشان بسیار خرده گرفته شده و الان دنبال این هستند که از کاستی های طرف مقابل خرده بگیرند. همین مساله مانع و سد بزرگی بر سر راه انتخاب همسر است.

1 - برای ازدواج و انتخاب همسر مو را از ماست بیرون بکشیم یا نه؟

اهمیت سازگاری و آموزش مهارت های زندگی

به این نکته هم توجه داشته باشید که تنها بخشی از ازدواج مربوط به انتخاب درست است و بخش دیگر آن سازگاری و آموزش مهارت های زندگی است تا بتوانیم با شرایط زندگی جدید و فرد جدید به درستی سازگاری ایجاد کنیم. مرحله بعد از انتخاب همسر و سازگاری با شرایط جدید به مهارت ها و هنر افراد بستگی دارد. افراد باید آموزش ببینند که با تفاوت های موجود با رویه مناسب و سازگاری برخورد داشته باشند.

از طرف دیگر، افرادی هستند که همسری را انتخاب می کنند و از نقص های او هم آگاه هستند اما پیش خودشان می گویند مشکلات و نقص های او را بعد از ازدواج تغییر می دهند. اما این رویکرد بسیار اشتباهی است و نمی توانند چنین کاری انجام دهند.

مطالب مرتبط: 

اول عاشق شویم بعد ازدواج کنیم یا برعکس؟// دلایلی که نباید براساس آنها ازدواج کرد

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *