اگر این رفتارها را با کودک خجالتی داشته باشید کم رویی او بیشتر می شود؛ چند راهکار عملی برای کاهش خجالت کودکان

خجالتی - اگر این رفتارها را با کودک خجالتی داشته باشید کم رویی او بیشتر می شود؛ چند راهکار عملی برای کاهش خجالت کودکان

کودک خجالتی یا گوشه گیر، کودکی است که در مقابل دیگران، کم حرف و کم تحرک است. او سعی می کند در نزدیکی والدینش باقی بماند و از جمع همسالانش دوری کند و علاقه کمی به مهمانی و محیط های شلوغ دارد. در نتیجه این رفتارها والدین را نگران و مضطرب می کند و ممکن است دست به رفتارهایی مخرب بزنند که کمرویی کودک وخیم تر شود.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، بعضی از پدر و مادرها ناراحتند که بچه شان جلوی دیگران حرف نمی زند، کم رو و خجالتی است و وقتی قرار است در جمع حاضر شود دست و پایش را گم می کند. این پدر و مادرها نگران آینده کودکشان هستند و می ترسند این بچه نتواند در آینده گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. در این زمینه یادداشت سمانه شیرلو؛ مشاور و روانشناس را می خوانید.

ویژگی های کودک خجالتی

کودک خجالتی یا گوشه گیر، کودکی است که در مقابل دیگران، کم حرف و کم تحرک است. او سعی می کند در نزدیکی والدینش باقی بماند و از جمع همسالانش دوری کند و علاقه کمی به مهمانی و محیط های شلوغ دارد. در نتیجه این رفتارها والدین را نگران و مضطرب می کند و ممکن است دست به رفتارهایی مخرب بزنند که کمرویی کودک وخیم تر شود و یا حتی کودک دچار اختلالات اضطرابی مانند اضطراب جدایی و… شود که درمان و بهبود کودک دچار اختلال قطعا سخت تر از رفع کمرویی فرزند است.

بنابراین بهتر است بدانیم اگر کودکی داریم که دچار کمرویی است، چه عواملی ایجاد کننده این عارضه شده و در این زمینه چه اقداماتی باید انجام داد تا کودک ما بهبود یابد. در ابتدا خوب است بدانیم چرا کودکی کمرو و کودک دیگر اجتماعی است؟

ممکن است گوشه گیری کودک در نتیجه کم رویی کودک به وجود بیاید یعنی یک کودک به دلیل کم رویی تمایلی برای برقراری ارتباط با دیگران به خصوص فرد غریبه نداشته و از آن گریزان است که بسیاری از گوشه گیری های در کودکان همین دلیل و مشکل را دارند. شدید ترین حالت در گوشه گیری کودکان انزوای اجتماعی نام دارد که در آن کودک نه تنها تمایلی برای بازی کردن و ارتباط با هم سن و سالان خود ندارد که از آن گریزان نیز هست. خجالت شدید به همراه حالت هایی از ترس و افسردگی می تواند دلیل اصلی به وجود آمدن انزوای اجتماعی در کودکان باشد.

حالتی دیگر از گوشه گیری “مردد بودن” نام دارد که کودک در این حالت به جای بازی با هم سن و سالان خود و شرکت در فعالیت ها در گوشه ای مانده و نظاره گر بازی خواهد بود. این حالت در کودکانی که والدینی سخت گیر و مداخله گر دارند بیش از دیگران اتفاق خواهد افتاد.

چرا یک کودک خجالتی و گوشه گیر می شود؟

عوامل ژنتیکی و ارثی در کنار نحوه ارتباط و تعامل کودک با پدر و مادرش می تواند تاثیر مهمی در اجتماعی شدن او بر جای بگذارد. دلیل دیگر برای بروز اختلال گوشه گیری در کودکان می تواند افسردگی باشد که البته این مساله دو طرفه است یعنی اختلال گوشه گیری نیز می تواند سبب تشدید و به وجود آمدن اختلال افسردگی در کودکان باشد. کمبود توجه و بیش فعالی یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن اختلال گوشه گیری و انزوا در کودکان است چرا که ارتباطات اجتماعی در این دسته از کودکان می تواند به شدت دچار اختلال گردد.

دلیل به وجود آمدن کودک خجالتی هر کدام از موارد گفته شده هم که باشد نیاز است تا والدین رفتارها و نکته هایی خاص را در برخورد با این گونه کودکان مدنظر قرار داده و با این کارها از تشدید عارضه و اختلال جلوگیری کرده و حتی آن را به مرور زمان در کودک از بین ببرند.

روش از بین بردن خجالت در کودکان 2 تا 5 ساله

در کودکان بین 2 تا ۵ سال نیاز است تا علت به وجود آمدن گوشه گیری مشخص شده و با اصلاحات در سبک فرزند پروری و نحوه تعامل کودک با والدین و موارد این چنینی ترس کودک از بین برده شود و با افزایش اعتماد به نفس کودک باعث افزایش تعاملات و روابط اجتماعی در او گردید.

برخی از کودکان خجالتی در نتیجه اشتباهات تربیتی والدین به وجود می آیند مثلا حتی اگر والدین کاملا فهمیده اند که کودکشان خجالتی و گوشه گیر است نباید در حضور او این مسائل را به زبان بیاورند مثلا نباید بگویند کودک من خجالتی است و نمی تواند با دیگر هم سن و سال های خود بازی کند چرا که این مباحث باعث تشدید گوشه گیری و خجالت او می شود.

کودکتان را با بچه های دیگر مقایسه نکنید

همچنین، هرگز نباید کودک را به دلیل کارهایش مورد تمسخر قرار داد زیرا این کار می تواند اعتماد به نفس او را تا درجه نابودی پیش بکشد. به یاد داشته باشید که حس اعتماد به نفس و عزت نفس افراد در دوران کودکی در آن ها شکل می گیرد لذا والدین باید در این موارد بسیار دقت عمل به خرج دهند. هرگز نباید کودک را با دیگر افراد مقایسه نمایید به خصوص اگر او آن فرد را کاملا بشناسد مثلا اگر به او بگویید که” نگاه کن ببین دوستت چقدر اجتماعی است و با دیگران چه خوب رفتار می کند اما تو چرا انقدر خجالتی و کم رو و ترسو هستی” این کار باعث کاهش اعتماد به نفس در کودکان و در نتیجه آن به وجود آمدن یک کودک گوشه گیر می شود.

وظایف والدین برای بهبود کودک خجالتی:

– از واژه‌های تمسخرآمیز مانند ترسو، خجالتی، دست و پاچلفتی و بی‌عرضه استفاده نکنید.

ـ از سرزنش کودک به دلیل بازی نکردن با همسالان بپرهیزید.

ـ او را با دیگران مقایسه نکنید و اجتماعی بودن اطرافیانش را به رخ او نکشید.

ـ در کودک احساس امنیت ایجاد کنید و از دیگران او را نترسانید.

– از سرزنش کودک گوشه گیر به دلیل بازی نکردن با همسالان بپرهیزید.

ـ به کودک برچسب خجالتی بودن نزنید و اگر سوم شخصی در یک جمع از شما پرسید، آیا کودکتان خجالتی است، بلافاصله پاسخ دهید: خیر، کمی زمان نیاز دارد تا به موقعیت جدید عادت کند.

ـ به کودک مسئولیت‌های کوچک بدهید و اعتماد به نفس او را تقویت کنید.

ـ رفتار مثبت و واقعی در کودک پیدا کنید و آنها را برجسته کنید و تشویقش کنید.

ـ در هفته 2 بار کودک را به محل بازی کودکان ببرید.

ـ فرزندتان را همان طور که هست، بپذیرید و توقع و انتظار بی‌مورد و بیش از حد نداشته باشید.

ـ درباره تجربیات خوب فرزندتان با همبازی‌هایش صحبت کنید.

ـ متناسب با سن و توانایی فرزندتان یکی دو هنر و تردستی به او بیاموزید (نظیر بازی با طناب یا حلقه پلاستیکی). این کار به کودک کمک می‌کند برای نشان دادن خودش به همسالانش فرصت داشته باشد.

ـ داستان‌های مفهومی و مشارکتی برای کودک بخوانید.

ـ بازی‌های دسته‌جمعی که در آنها بزرگسالان با کودکان مشارکت می‌کنند انجام دهید.

مطالب مرتبط: 

چگونه می توانیم حسادت فرزند بزرگترمان را نسبت به نوزاد جدید کمتر کنیم؟

از کجا بفهمیم کودک ما بیش فعال است؟/// ۳ روش درمان کودکان بیش فعال و کم توجه

۱۰ راهکار برای حل مشکل لکنت زبان کودکان/ چه کودکانی بیشتر دچار لکنت می شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *