روستای وردیج؛ روستایی با آدمک های سنگی

وردیج

سنگ های این منطقه شبیه جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی است که منظره زیبایی را به وجود آورده است. درباره این سنگ ها افسانه ها و باورهایی هم وجود دارد مثلا برخی بر این باورند که این سنگ های پر از حفره بازمانده های یک قلعه قدیمی هستند که در کنار جاده ساخته شده بود. برخی هم می گویند واقعا جاندارانی در این منطقه تبدیل به سنگ شده اند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، “اکوسایکولوژی” علم نوظهوری است که توسط تئودور روسزاک پایه‌گذاری شده است و بر رابطه انسان با طبیعت و نقش طبیعت در سلامت روان انسان تأکید دارد. در این رابطه تکنیک‌های اکوتراپی یا طبیعت‌ درمانی نیز وجود دارند که می‌توانند به سلامت روحی و روانی افراد به ویژه‌ شهرنشینانی که بیشتر از طبیعت دور هستند کمک کنند.

از آن‌جایی که سفر کردن به طبیعت یکی از تکنیک‌های اکوتراپی است در سلسله گزارش‌هایی به معرفی مناطق طبیعی در دسترس عموم می‌پردازیم.

یکی از مناطق دیدنی و ییلاقی در اطراف شهر تهران روستای وردیج است. وردیج در غربی ترین نقطه شهر تهران قرار دارد و جزء بخش کن و سولقان تهران به شمار می رود. دسترسی به این روستا از طریق اتوبان تهران – کرج و از بالای وردآورد امکان پذیر است. از بالای منطقه وردآورد جاده ای آسفالته و پیچ در پیچ شبیه به جاده امامزاده داود وجود دارد که در امتداد رودخانه و دره ای عمیق به روستای وردیج و پس از آن به روستای واریش منتهی می شود.

n3548703 6181586 300x208 - روستای وردیج؛ روستایی با آدمک های سنگی

روستای وردیج 550 نفر سکنه دارد و آب آن از چشمه سارهای زیادی به ویژه چشمه شاه و چشمه پااورزا تأمین می شود. حوضچه هایی در شمال این روستا وجود دارند که جهت جمع آوری آب رودها، چشمه ها و آب های سطحی جهت آبیاری باغ ها و تأمین آب شرب اهالی روستا از آنها استفاده می شود.

در این روستا باغ های زیادی از جمله گردو، سیب، خرمالو، توت و شاتوت وجود دارد که منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده است. وردیج دو جاذبه منحصر به فرد دارد که توریست ها را به سمت خود جلب می کند. یکی از این جاذبه ها آبشار لت مال و دیگری دامنه ارواح سنگی است. ارتفاعات پهنه حصار و امامزاده بی‌ بی زرین قمر نیز از دیگر جاذبه های این منطقه هستند.

آبشار لت مال

برای رسیدن به آبشار لت مال حدود یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازم است. این آبشار از سه آبشار تشکیل شده است. آبشار اول 5 متر ارتفاع دارد و آبشار دوم کمی از آن بلندتر است اما آبشار سوم که آبشار اصلی لت مال است 35 متر ارتفاع دارد و به صورت پله به پایین می ریزد. لت به معنای سنگ و مال به معنای مالیده شدن است و به این ترتیب، نام این آبشار تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ هاست.

139510041003399889529394 300x209 - روستای وردیج؛ روستایی با آدمک های سنگی

دامنه ارواح سنگی

اگر وارد روستای وردیج نشوید و از آن عبور کنید به منطقه ای می رسید که به آن دامنه ارواح سنگی یا آدمک جیان می گویند. سنگ های این منطقه شبیه جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی است که منظره زیبایی را به وجود آورده است. درباره این سنگ ها افسانه ها و باورهایی هم وجود دارد مثلا برخی بر این باورند که این سنگ های پر از حفره بازمانده های یک قلعه قدیمی هستند که در کنار جاده ساخته شده بود. برخی هم می گویند واقعا جاندارانی در این منطقه تبدیل به سنگ شده اند. با این حال، علم زمین شناسی به وجود آمدن این اشکال را ناشی از نوع خاصی از فرسایش بادی که هوازی نام دارد، می داند.

files destinations vardij 16148c8a8365b3f1157283f3485c9ba39c 300x211 - روستای وردیج؛ روستایی با آدمک های سنگی

امامزاده بی بی زرین قمر

در محلی از دشتی به نام پهنه حصار که در نزدیکی واریش است  امامزاده‌ای به نام بی‌بی زرین قمر وجود دارد. این امامزاده دو اتاق دارد یکی قبر بی‌بی زرین قمر و اتاق دیگر به صورت آشپزخانه که استراحتگاه و پناهگاه کوهنوردان است.

اعتقادات مردم، دلیل مقدس بودن این مکان را این گونه توضیح می‌دهد: «خواهران امام رضا(ع) به نام بدرالنساء و زرین قمر که از دست حاکمان وقت در حال فرار بودند برای رهایی به این صخره سنگ، پناه می‌آورند و به جای گفتن «یاهو و یا الله» می‌گویند: «یا کوه» و  کوه و سنگ شکافته شده  و آن‌ها در دل سنگ جای می‌گیرند. دشمنان با شمشیر ضربه‌ای به آنجا می‌زنند و شکافی پدید می‌آید که امروز ترک‌خوردگی موجود در سنگ نشان از آن است».

139509191618244499414004 300x209 - روستای وردیج؛ روستایی با آدمک های سنگی

ارتفاعات پهنه حصار

رشته‌کوه و قله‌ای در منطقه البرز مرکزی و در شمال غرب تهران از ارتفاعات بخش کن به ارتفاع 3375 متر وجود دارد که رودی از دامنه شرقی این کوه سرچشمه گرفته و در مسیر خود، آبشار سنگان را می‌سازد و در نهایت به رود کن می‌ریزد.

این رشته‌کوه میان جاده سولقان و جاده چالوس قرار دارد و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه واریش و وردآورد می‌رسد. بلندترین قله این رشته‌کوه «پهنه‌سار» است که «پهن حصار» و «پشته‌بند» و «گندم چال» هم نامیده می‌شود.

در همین زمینه بخوانید:

 اکوسایکولوژی// فیلبند؛ روستایی در میان اقیانوسی از ابرها

یک نظر

  • امیر صادقی گفت:

    وردیج روستای خوش آب و هوایی است و فاصله کمی با تهران دارد، دیدن انرا به همه علاقمندان طبیعت بکر توصیه می کنم

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *