راهکارهایی که اگر به آنها عمل کنید، کودک شما کتاب خوان می شود

کتاب خوانی کودک

موسسه خانواده سلامت بنیان- اگر می خواهید فرزند شما کتابخوان شود هیچ راه دیگری ندارید جز این که خودتان هم کتابخوان باشید. بعضی از پدر و مادرها هیچ ارتباطی با کتاب ندارند اما به فرزندشان که می رسند از او انتظار دارند کتابخوان و فرهیخته باشد.

این انتظار و توقع از اساس اشتباه است چون فرزندان ما به خصوص وقتی در سنین پایین قرار دارند کاملا از رفتار و اعمال ما تقلید می کنند. پس نمی شود کودکتان در دست شما کتاب نبیند اما علاقمند به مطالعه بار بیاید. قبل از هر کاری اول روی خودتان کار کنید و سعی کنید فرزندتان شما را در اوقات مختلف در حال مطالعه ببیند تا او هم با این موضوع انس بگیرد و علاقه مند به مطالعه شود.

Cild book - راهکارهایی که اگر به آنها عمل کنید، کودک شما کتاب خوان می شود

در ادامه به راهکارهایی اشاره می کنیم که باعث علاقه و درگیری بیشتر کودک با کتاب می شود.

1. به فرزندتان کتاب هدیه دهید

یکی از راهکارهای تشویقی بسیاری از پدر و مادرها خرید هدیه برای فرزندشان است. چه بهتر که وقتی کودک کار خوبی مطابق انتظار شما انجام داده و از او راضی هستید برای نشان دادن رضایت‌تان به او کتاب هدیه دهید. در واقع، باید این احساس را در کودک به وجود بیاورید که کتاب یک هدیه ارزشمند است و وقتی این هدیه را به او می دهید یعنی خیلی از او راضی هستید.

2. درست انتخاب کنید 

وقتی می خواهید برای کودک کتاب بخرید به رده سنی و علایق او توجه داشته باشید و بی گدار به آب نزنید. مثلا اگر برای یک کودک 4 ساله کتاب رده سنی 8 تا 10 سال را بخوانید نه تنها هیچ علاقه ای به مطالعه پیدا نمی کند بلکه از کتابخوانی زده می شود.

3. به عکس های کتاب توجه کنید 

بچه ها عاشق عکس ها و علایم بصری هستند چون هنوز سواد ندارند و با کلمه اخت نگرفته اند. از سوی دیگر، رنگ های متنوع و شاد برای آنها بسیار جذاب است و می تواند توجه آنها را جلب کند. پس وقتی می خواهید برای فرزندتان کتاب بخرید حتما به عکس های آن توجه کنید و کتابی را انتخاب کنید که تصویرسازی های زیبا و رنگارنگ داشته باشد.

4. موقع کتاب خواندن، فرزندتان را در آغوش بگیرید

وقتی کودک را در آغوش می گیرید به او احساس امنیت و آرامش می دهید. حال تصور کنید که این احساس زمانی برای کودک ایجاد شود که برای او کتاب می خوانید. این کار باعث می شود کودک حس خوبی نسبت به مطالعه پیدا کند و تصویر کتاب در ذهن او همراه با امنیت و آرامش باشد.

5. ادای کاراکترهای کتاب را دربیاورید

بچه ها از شنیدن جملات کتابی و رسمی و یکنواخت خوششان نمی آید. پس وقتی برای آنها کتاب می خوانید باید سعی کنید در قالب هر یک از شخصیت های کتاب بروید و صداسازی کنید. مثلا اگر یک شخصیت پیرزن در آن وجود دارد تا جایی که می توانید موقع خواندن حرف های او سعی کنید صدایتان را شبیه پیرزن ها کنید یا اگر از زبان یک کودک حرف می زنید صدای یک کودک را در بیاورید. این کار به شدت بچه ها را سر ذوق می آورد و توجه آنها را به داستان جلب می کند. از سوی دیگر، باعث ارتباط بهتر کودک با شما هم می شود چون به نظر او شما شخصیت با مزه ای به نظر می رسید.

book - راهکارهایی که اگر به آنها عمل کنید، کودک شما کتاب خوان می شود

6. کودک را مجبور نکنید

اگر کودک را مجبور کنید که در ساعت مشخصی بنشیند تا شما برایش کتاب بخوانید و اصرار داشته باشید که حتما تا انتها همراه شما باشد خیلی در کتابخوان کردن او موفق نخواهید بود. به این مساله توجه داشته باشید که توانایی تمرکز کودک و مدت زمانی که می تواند به یک موضوع توجه کند بسیار متفاوت و کمتر از شماست و اگر او را مجبور به شنیدن کتاب و یک جا نشستن کنید احساس می کند زندانی است و علاقه اش را به کتابخوانی از دست می دهد.

به این نکته هم توجه داشته باشید که کودکان با هم متفاوت هستند و نباید از همه آنها انتظار داشته باشید به یک میزان تمرکز و علاقه به مطالعه داشته باشند. وقتی کودک خسته شد به او اجازه بدهید از جایش بلند شود و کمی فعالیت کند تا دوباره به سمت شما برگردد. همچنین، وقتی کودک کسل و بی حوصله شد او را رها کنید اما خودتان به خواندن ادامه دهید. در این مواقع معمولا وقتی کودک کمی دور بزند و راه برود خسته می شود و حس کنجکاوی باعث می شود دوباره به سمت شما برگردد.

7. ژانر موردعلاقه کودک را پیدا کنید 

همه بچه ها به یک ژانر کتاب علاقه ندارند و شما می توانید ژانرهای مختلف مانند شعر و ترانه، داستان، علمی و تخیلی و … را امتحان کنید تا ببینید کودک شما نسبت به کدام ژانر علاقه بیشتری نشان می دهد. سپس بیشتر در همان ژانر برای او کتاب بخوانید.

بعضی از پدر و مادرها تنها به خواندن یک ژانر برای کودک بسنده می کنند و اگر او علاقه ای نشان دهد به این نتیجه می رسند که کودک آنها علاقه ای ندارد و کتاب خواندن را کنار می گذارند. این در حالی است که شاید کودک آنها از ژانر به خصوصی خوشش نیاید و نسبت به سایر ژانرها علاقه نشان دهد.

مطالب مرتبط: 

معرفی چند کتاب شعر کودک و نوجوان

کتاب کودک من منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *