دلایل خونریزی غیر طبیعی در زنان و روش های درمان آن

خونریزی-غیرطبیعی

سیکل هایی که در کمتر از ۲۱ روز یک بار تکرار می شوند و یا خونریزی های واضحی که بیش از ۷ روز طول بکشند، غیرطبیعی قلمداد می شوند.

 

دکتر رویا نصیری، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی- یک سیکل قاعدگی نرمال سیکلی است که با فواصل ۲۱ تا ۳۵ روز یک بار تکرار می شود و هر نوبت خونریزی نیز بین ۳ تا ۷ روز معمولا طول می کشد. با همین تعریف می توان گفت که سیکل هایی که در کمتر از ۲۱ روز یک بار تکرار می شوند و یا خونریزی های واضحی که بیش از ۷ روز طول بکشند، غیرطبیعی قلمداد می شوند.

گرچه مبحث پیش رو در مورد همین موارد افزایش میزان خونریزی است ولی یادآور می شود سیکل هایی که بیش از ۴۲ روز از یکدیگر فاصله داشته باشند هم غیرطبیعی هستند. خصوصا اگر این فاصله به ۹۰ روز برسد حتی اگر در سال اول شروع سیکل های قاعدگی باشد.

غیرطبیعی 1 - دلایل خونریزی غیر طبیعی در زنان و روش های درمان آن

خونریزی غیر طبیعی چه دلایلی دارد؟ 

علت خونریزی های غیرطبیعی را می توان در چندین دسته طبقه بندی کرد که عبارتند از:

  • وجود بارداری احتمالی
  • اختلالات تخمک گذاری
  • استفاده از داروهای هورمونی
  • اختلالات انعقادی عفونت های رحمی
  • دیگر اختلالات سیستمیک و غددی شامل بیماری های تیروئید و هورمون شیری
  • اشکالات ساختمانی در رحم و دستگاه تناسلی

نحوه تشخیص مشکلات چگونه است؟ 

در سنین مختلف مانند پیش از بلوغ، دوره نوجوانی و بلوغ، سنین جوانی و باروری، و دوران یائسگی شیوع این عوامل متفاوت هستند و هریک از این علل می تواند در صدر تشخیص قرار گیرد.

در صورت وجود خونریزی غیر طبیعی در هر سنی، اخذ شرح حال دقیق از فرد و انجام معاینه دقیق و کامل الزامی است تا اشکالات ساختمانی و عفونت ها و همچنین وجود بیماری های همراه رد شود. آنچه که اهمیت دارد این است که در دوران بلوغ تا پیش از یائسگی در هر یک از موارد خونریزی غیرطبیعی باید بارداری را مدنظر داشت و پیش از هر اقدامی وجود یا عدم آن را اثبات کرد. لذا همیشه انجام تست بارداری الزامی است.

غیرطبیعی رحمی - دلایل خونریزی غیر طبیعی در زنان و روش های درمان آن

سایر آزمایش های مربوط به خونریزی غیرطبیعی، همان بررسی و شمارش کامل سلول های خونی، بررسی فاکتورهای انعقادی و تست های عملکرد تیروئید است. کمک کننده ترین روش تصویربرداری نیز سونوگرافی است که در صورت امکان روش ترانس واژینال آن ارجح است وگرنه همان سونوگرافی شکمی نیز سودمند خواهد بود.

درمان های رایجی که توصیه می شود

درمان های رایج عمدتا از نوع دارویی است که باز هم شایع ترین داروهای مورد استفاده همان قرص های جلوگیری از بارداری هستند. در صورت وجود کم خونی، تجویز مکمل آهن هم الزامی است. گاهی برای تشخیص و درمان نمونه برداری از رحم لازم است. و گاهی بسته به شدت و علت خونریزی مداخلات جراحی اجتناب ناپذیز است.

توصیه می شود در صورت وجود هرگونه الگوی غیرطبیعی خونریزی رحمی در هر سنی به پزشک متخصص مراجعه شود.

مطالب مرتبط: 

مهمترین چیزهایی که زنان باید در مورد بهداشت خود در دوران قاعدگی بدانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *