غذاهایی که در دوران بلوغ به کمک دختران می‌آیند

تغذیه دوران بلوغ

تغذیه مناسب در دوران بلوغ برای دختران بسیار مهم است چون آنها در آینده دوره‌های بارداری، زایمان و شیردهی را پیش رو دارند. هر چه تغذیه آنها مناسب‌تر باشد هم خودشان توانایی بدنی خوبی برای گذراندن این دوره‌ها خواهند داشت، هم این که نسل آینده سالم‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دوران بلوغ از جنبه‌های مختلف روحی، روانی، جسمی و حتی اجتماعی دوران بسیار حساس و مهمی است؛ چرا که دوره آماده‌سازی کودک برای ورود به دنیای بزرگسالی به حساب می‌آید. اگر این دوران به خوبی سپری شود می‌توان امیدوار بود که فرد آینده خوبی در ابعاد مختلف داشته باشد.

یکی از مسایلی که در دوران بلوغ بسیار اهمیت دارد، نوع تغذیه است. نوجوانان اگر در دوران بلوغ تغذیه مناسبی داشته باشند بدن آنها در دوران جوانی و بزرگسالی سالم‌تر و شاداب‌تر خواهد بود و زندگی با کیفیت‌تری خواهند داشت. این در حالی است که اگر تغذیه آنها خوب نباشد در دوران بزرگسالی با مشکلات جسمی مختلفی روبه‌رو می‌شوند.

دلیل اهمیت زیاد تغذیه دختران در دوران بلوغ

تغذیه دوران بلوغ چه در پسران و چه در دختران اهمیت زیادی دارد اما شاید بتوان گفت که اهمیت این مساله در مورد دختران بیشتر است. به این دلیل که دختران نوجوان در آینده دوره‌های بارداری، زایمان و شیردهی را پیش رو دارند و هر چه تغذیه آنها مناسب‌تر باشد هم خودشان توانایی بدنی خوبی برای گذراندن این دوره‌ها خواهند داشت، هم این که نسل آینده سالم‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

برای مثال، بررسی کشوری شیوع کم‌خونی فقر آهن در زنان 15 تا 49 ساله نشان می‌دهد که بیشترین میزان شیوع کمبود آهن، در دختران 15 تا 19 ساله گزارش شده است. همچنین، آمارها نشان می‌دهند که کم خونی در زنان 15 تا 39 ساله تقریبا 2 برابر مردان است. این آمار، نشان‌دهنده آسیب‌پذیری بیشتر زنان و دختران در سنین بلوغ در مقایسه با مردان این گروه سنی هستند.

با توجه به اهمیت مساله تغذیه در دوران بلوغ، در این مطلب قصد داریم به چگونگی تغذیه بهتر دختران در این دوران بپردازیم.

اشتباهی به نام حذف صبحانه

در دوران بلوغ، حذف وعده‌های غذایی به‌ویژه وعده صبحانه، رفتار شایعی در نوجوانان به شمار می‌آید. به‌طوری که یکی از تحقیقات شاخص در این رابطه نشان داده است که 50 درصد از نوجوانان صبحانه نمی‌خورند. این در حالی است که وعده صبحانه در هر سنی به ویژه در سنین بلوغ و به ویژه در مورد دختران، اصلی‌ترین وعده غذایی محسوب می‌شود. نخوردن صبحانه، بدن را با کمبود شدید مواد مغذی و مشکلاتی مانند بی حالی، خستگی و اختلال در یادگیری مواجه می‌کند.

اهمیت مصرف ویتامین D

ویتامین‌ها و املاحی وجود دارند که مصرف آنها باعث تسریع در روند رشد خواهد شد و نیاز یک نوجوان به مواد مغذی را برطرف خواهد کرد. مثلا مصرف ویتامین D برای رشد و تقویت استخوان‌ها ضروری است و دختران باید مصرف کافی این ویتامین را در دوران بلوغ جدی بگیرند. ویتامین D به مقدار زیادی در روغن ماهی، لبنیاتی مانند پنیر و ماست، جگر، زرده تخم‌مرغ و … وجود دارد. همچنین، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور آفتاب، باعث تولید مقدار زیادی ویتامین D در بدن می‌شود.

مواد غذایی دارای کلسیم فراوان

کلسیم نیز یکی از مواد غذایی به شدت ضروری در سن بلوغ است؛ چرا که در این سن، استخوان‌ها به سرعت رشد می‌کنند. به همین دلیل، نوجوانان باید از موادغذایی دارای کلسیم مانند کشک، ماست، شیر و … به میزان زیاد استفاده کنند.

ارتباط مصرف ویتامین B1 و رشد دختران

مصرف ویتامین B1 نیز تأثیرات مثبتی بر رشد دختران در دوران بلوغ دارد. اگر مصرف این ویتامین کمتر از میزان موردنیاز بدن باشد، فرد دچار بی اشتهایی می‌شود و وزن او کاهش پیدا می‌کند. ویتامین B1 به مقدار فراوان در برنج، جوانه گندم، کلم، هویج، نخود و لوبیا، اسفناج، تخم‌مرغ، شیر، پنیر، ماست، گوشت، انجیر و … وجود دارد.

پریود و از دست دادن آهن بدن

وجود آهن کافی در بدن برای خون‌سازی لازم است اما از آنجایی که دختران به دلیل پریود، مقداری از آهن بدنشان را از طریق خونریزی از دست می‌دهند، خوردن غذاهای دارای آهن برای آنها بیشتر از پسران توصیه می‌شود. دختران می‌توانند آهن مورد نیاز بدن خود را از طریق خوردن موادی مانند گوشت، جگر، ماهی و زرده تخ‌مرغ تأمین کنند. استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین C مانند پرتقال و سایر مرکبات هم کمک زیادی به جذب آهن خواهد کرد.

نکته دیگری که دختران باید به خاطر داشته باشند این است که حتما 1 تا 2 ساعت قبل و بعد از خوردن غذا قید چای خوردن را بزنند چون خوردن چای از جذب آهن جلوگیری می‌کند.

ضرورت مصرف پروتئین

از آنجایی که در دوران بلوغ، سرعت رشد نوجوانان افزایش پیدا می‌کند آنها نیاز بیشتری به دریافت پروتئین دارند. به همین دلیل، باید در برنامه غذایی روزانه آنها منابع تأمین کننده پروتئین حیوانی مانند گوشت، تخم‌مرغ، شیر و … و منابع دریافت پروتئین گیاهی از قبیل حبوبات و غلات وجود داشته باشد.

مطالب مرتبط: 

راهکارهایی برای این که دختران دوره بلوغ را به خوبی سپری کنند

آنچه والدین باید در مورد بلوغ فرزندانشان بدانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *