راهکارهایی برای این که دختران دوره بلوغ را به خوبی سپری کنند

نشانه-بلوغ-دختران

در دوره بلوغ شاهد تغییرات روانشناختی هستیم که این تغییرات طبیعی هستند. یکی از این تغییرات خشونت و پرخاشگری است. در این دوران بچه ها با کوچکترین مشکلی دچار خشونت و پرخاشگری می شوند و این مساله اصلا غیرعادی و عجیب نیست.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، دوره بلوغ دوره حساسی است که اگر فرد بتواند این دوره را با آرامش سپری کند به رشد سالم شخصیت او و آرامشی که در آینده خواهد داشت کمک می کند اما اگر در این دوره مشکلی برای فرد ایجاد شود می تواند تا آخر عمر مشکلات دیگری را هم برای او ایجاد کند.

دوره بلوغ با تغییرات هورمونی آغاز می شود و تغییرات جسمانی، روحی، اجتماعی و ذهنی در فرد رخ می دهد و به این ترتیب فرد از دوره کودکی به دوره بزرگسالی ورود پیدا می کند.

تغییرات جسمانی دوره بلوغ

غده هیپوفیز در دختران بین 11 تا 13 هورمون هایی را ترشح می کند که آن هورمون ها با تأثیر روی ارگان های مختلف بدن تغییرات دوره بلوغ را ایجاد می کنند. اولین تغییر جسمانی در دختران در دوران بلوغ رشد سینه هاست سپس موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی رشد می کند. همچنین، رشد قدی بچه جهش پیدا می کند. بعد از آن تغییراتی در سیستم تناسلی ایجاد می شود که از آن به دوره پریود یا عادت ماهانه تعبیر می شود و تا آخر دوران باروری این سیکل را دارد.

همچنین، تغییراتی در پوست بچه ایجاد می شود و غدد چربی شروع به ترشحات بیشتری می کنند گاهی هم ترشحات این غدد چربی به اندازه ای می شود که خود را به صورت جوش و بیشتر در ناحیه صورت و کتف ها نشان می دهد.

قبل از بلوغ دختران را با علایم بلوغ آشنا کنید

اگر دختر خانم نسبت به این تغییرات جسمانی در دوره بلوغ آگاهی نداشته باشد برای او ابهامات و مشکلاتی ایجاد می شود مثلا دختری که آگاهی ندارد و به یک باره با خونریزی عادت ماهانه مواجه می شود حس وحشت زیادی در او به وجود می آید.

متأسفانه در جامعه ما به دلیل فقدان این آموزش ها بچه ها به صورت ناگهانی با این مساله مواجه می شوند و وحشتی که ایجاد می شود می تواند تا آخر عمر مشکلاتی را برای آن بچه به همراه داشته باشد و حتی در زندگی زناشویی آینده او مشکلاتی می تواند بروز کند. به همین دلیل توصیه ما این است که قبل از بلوغ بچه باید اطلاعات لازم را در زمینه بلوغ به او ارایه دهیم تا آگاهی لازم را داشته باشد و بداند این تغییرات یک روند رشد عادی در او محسوب می شود و اصلا غیر طبیعی نیست.

تغییرات دوره بلوغ به صورت تدریجی و در افراد مختلف با هم متفاوت است. باید این تفاوت ها را برای بچه ها توضیح دهیم چون ممکن است به دلیل بی اطلاعی از تفاوت زمان بلوغ در افراد مختلف، کسی که دیرتر به بلوغ می رسد را مسخره کنند و این اتفاق اثرات خوبی روی بچه ها ندارد. همچنین، در سیر رشد سینه ممکن است یک سینه بزرگتر و سینه دیگر کوچکتر باشد البته، بعد از پایان مراحل بلوغ هر دو سینه هم اندازه می شوند و این یک سیر طبیعی است که باید برای بچه ها توضیح داده شود.

پدرها هم در آموزش های دوران بلوغ مسئول هستند

وظیفه آموزش مسایل مربوط به بلوغ و مسایل جنسی چه قبل از دوران دبستان و چه بعد از زمانی که وارد مدرسه می شوند همیشه برعهده خانواده است و مدرسه در جایگاه دوم قرار دارد. پدر و مادر هم هر دو مسئول آموزش هستند و این گونه نیست که پدر خود را کنار بکشد به این دلیل که بچه دختر است.

خشونت در دوره بلوغ طبیعی است

در دوره بلوغ شاهد تغییرات روانشناختی نیز هستیم که این تغییرات طبیعی هستند. یکی از این تغییرات خشونت و پرخاشگری است. در این دوران بچه ها با کوچکترین مشکلی دچار خشونت و پرخاشگری می شوند و این مساله اصلا غیرعادی و عجیب نیست. دو تا سه سال این وضعیت وجود دارد اما بعد از فروکش می کند و اگر برخورد ما درست باشد رفتار بچه عادی می شود اما اگر برخورد ما با پرخاشگری دوره بلوغ مقابله ای باشد منجر به خیره سری و نافرمانی در دوره های دیگر زندگی می شود. باید در این دوران تحمل و صبوری بیشتری داشته باشیم و احساس دخترمان را تأیید کنیم و از او بخواهیم با ما صحبت کند.

انزوای دوران بلوغ

یکی دیگر از علایم روانشناختی در این دوران انزوا و گوشه نشینی است به طوری که بچه ها دوست دارند حریم خصوصی برای خودشان تعریف کنند و دلشان نمی خواهد کسی آنها را سوال و جواب کند. مثلا اگر بچه ای چند ساعت در اتاقش می ماند و بیرون نمی آید مساله نگران کننده ای نیست و نباید دائم از او بپرسید چه اتفاقی افتاده است. همچنین، بچه ها ممکن است خیلی دوست نداشته باشند در مهمانی ها حضور پیدا کنند در این مواقع به او اصرار زیادی نکنید بلکه بگویید ما دوست داریم تو همراه ما باشی اما اگر در مهمانی احساس ناراحتی می کنی اشکالی ندارد و می توانی با ما نیایی.

به هم خوردن تعادل عاطفی و رویاپردازی

در دوران بلوغ تعادل عاطفی بچه ها به هم می خورد و یک لحظه خیلی خوشحال هستند اما لحظه بعد غمگین می شوند. این تفاوت های خلقی در این دوران کاملا طبیعی است و نباید نگران شوید. بی قراری و بی ثباتی یکی دیگر از ویژگی های این دوره است و بچه ها دوست ندارند یک جا بمانند و تمایل به بیرون رفتن دارند و باید این فضا برایشان فراهم شود و محدود نشوند.

رویاپردازی ویژگی دیگر دوران بلوغ است به طوری که می بینیم بچه زمان طولانی به یک جا خیره شده و در خیالات خودش سیر می کند. نباید با این مساله برخورد بدی شود بلکه باید حمایت عاطفی کنید تا بچه بتواند این دوره را با آرامش و سلامتی سپری کند.

افزایش قدرت تحلیل در دوران بلوغ

تغییر در عملکرد ذهنی یکی دیگر از تغییرات این دوران است که رشد ذهنی و قدرت تفکر بچه ها دچار تغییر می شود و بچه ای که تا دیروز مسایل ساده را هم به درستی تحلیل نمی کرد از قدرت تحلیل خوبی برخوردار می شود و به درک مناسبی می رسد. باید این مساله را به رسمیت بشناسیم و سعی کنیم اعتماد به نفس بچه را تقویت کنیم.

اعتماد به نفس بچه ها را بازسازی کنیم

نگرانی هایی که بچه ها در مورد انگاره بدنی خود دارند اعتماد به نفس آنها را خدشه دار می کند و می تواند مشکل ایجاد کند. باید اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری بچه ها را تقویت کنیم و اجازه بدهیم بچه ها استقلال را تجربه کنند و توانایی هایشان را بشناسند و تقویت کنند.

باید در کارهایی که انجام می دهیم از بچه ها مشورت بگیریم و از آنها بخواهیم در تصمیم گیری های خانه مشارکت داشته باشند. به این ترتیب، بچه ها احساس می کنند که هویت آنها به عنوان یک فرد بالغ از نظر ما به رسمیت شناخته شده است. این مساله به بازسازی اعتماد به نفس بچه ها کمک می کند.

والدینی که این مسایل را رعایت نکنند دچار مشکلات مختلفی می شوند. بچه در این دوران تمایلات جنسی پیدا می کند و اگر ما درست برخورد کنیم تربیت جنسی بچه درست خواهد بود اما اگر این مسایل رعایت نشود ممکن است بچه به انحرافات جنسی کشیده شود.

اهمیت رابطه عاطفی دختر با پدر در سلامت دختر

یکی از نکاتی درباره دختران اهمیت خاصی دارد ارتباط عاطفی و حتی ارتباط جسمی پدر و دختر است. دخترانی که رابطه عاطفی قوی با پدرشان دارند و با هم صحبت می کنند و تفریحات دارند، از نظر عاطفی و از نظر نیازی که به جنس مخالف دارند ارضا می شوند و کمتر به سمت جنس مخالف کشیده می شوند. هر اندازه رابطه عاطفی دختر با پدر ضعیف تر باشد امکان خطر برای دختر بیشتر است. عمده دختران فراری با پدرشان ارتباط عاطفی مناسبی ندارند.

اصولی که در ارتباط با بچه ها باید رعایت کنیم

در ارتباط با بچه ها باید دو اصل مهم را از کودکی تا بزرگسالی آنها رعایت کنیم. اولین اصل ما دوست داشتن غیر مشروط است. دوست داشتن فرزند غیر مشروط است و ارتباطی با رفتارهای خوب یا بد بچه ندارد. حتی اگر بچه کار خطایی انجام دهد ابتدا تأکید می کنیم که من تو را خیلی دوست دارم اما از این که این رفتار را انجام دادی ناراحت شدم. این نوع برخورد به بچه کمک می کند که سبک دلبستگی او به من والد سبک ایمنی باشد و امنیت روانی او تأمین شود.

دومین اصل، ایجاد اعتماد است. بچه ها از زمانی که به حرف می افتند سوالات زیادی مطرح می کنند و حتی گاهی یک سوال را بارها می پرسند چون می خواهند ارزیابی کنند که ما قابل اعتماد هستیم یا خیر. باید جواب درست بدهیم و حتی اگر 10 بار یک سوال را می پرسد باید هر بار جواب درست بدهیم تا اعتماد او به ما جلب شود.

** دکتر علی شیخ الاسلامی؛ پزشک و متخصص روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *