چرخه جنسی چیست و چه نقشی در تشخیص اختلالات جنسی دارد؟

چرخه-جنسی

برای تشخیص اختلال جنسی افراد، باید درباره چرخه جنسی و کارکرد مراحل آن اطلاع داشته باشیم و بدانیم اختلال، در کدام مرحله اتفاق می‌افتد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- دکتر علی شیخ‌الاسلامی، سکس تراپ؛ در هنگام رابطه جنسی در سیستم فیزیولوژیک بدن ما چرخه‌ای اتفاق می‌افتد که از میل جنسی تا فرونشینی بعد از رابطه جنسی را در برمی‌گیرد. ما اگر بتوانیم چرخه جنسی را به خوبی بشناسیم، تقریبا می‌فهمیم اختلالی که در رابطه جنسی اتفاق می‌افتد در کدام مرحله است.

مرحله اول- میل جنسی

اولین مرحله چرخه جنسی، «میل یا انگیزش جنسی» است. به این معنا که فرد تمایل به برقراری رابطه جنسی دارد یا خیر. اگر فرد تمایل داشته باشد، اختلال در دسته بعدی قرار گرفته می‌شود و اگر این تمایل وجود نداشته باشد، مشکل او مربوط به دسته اختلالات میل جنسی است.

مرحله دوم- برانگیختگی

دومین مرحله چرخه جنسی، «موضوع تحریک یا برانگیختگی» است. زمانی که فرد تمایل به رابطه جنسی دارد و قصد برقراری این رابطه را می‌کند، یک‌سری فعل و انفعالات فیزیکی و شیمیایی در بدنش اتفاق می‌افتد. این مساله در آقایان خود را به شکل نعوظ نشان می‌دهد و در خانم‌ها به صورت حرارت و مرطوب شدن واژن صورت می‌گیرد.

مرحله سوم- ارگاسم

هر چقدر تحریک ادامه پیدا کند، شدت برانگیختگی بیشتر می‌شود تا به نقطه ارگاسم برسد. پس سومین مرحله چرخه جنسی، «ارگاسم یا اوج لذت جنسی» است.

مرحله چهارم- فرونشینی

مرحله بعدی، «فرونشینی» است که تمام این فعل و انفعالات به حالت عادی و طبیعی برمی‌گردد و بدن وارد فاز استراحت می‌شود.

چه زمانی زن یا مرد دچار اختلال برانگیختگی جنسی هستند؟

در این چرخه جنسی، وقتی نعوظ در آقایان اتفاق نمی‌افتد و در خانم‌ها هم خشکی مجرا وجود دارد و تحریک به حدی که باید، علایم فیزیولوژیک را ایجاد نمی‌کند، نشان می‌دهد که این افراد، اختلال برانگیختگی جنسی دارند که باید علت آن بررسی شود.

نشانه اختلال ارگاسم

در آقایان ارگاسم، مترادف با انزال است و اگر انزال اتفاق بیفتد یعنی مرد به مرحله ارگاسم رسیده است. خانم‌ها نیز وقتی به ارگاسم می‌رسند، انقباضات ریتمیکی را در ناحیه تناسلی احساس می‌کنند، سرعت تنفس آنها تند می‌شود و در نقطه‌ای احساس می‌کنند به اوج لذت می‌رسند و بعد از آن فرونشست دارند و ریلکسیشن اتفاق می‌افتد و تنفس به حالت عادی خود برمی‌گردد، علایمی هم که از لحاظ انقباضی در واژن داشتند از بین می‌رود و به آرامش می‌رسند.

اگر کسی این مراحل را تجربه نکند، اختلال او در چرخه جنسی مربوط به اختلال ارگاسمی می‌شود و باید دلایل این موضوع را بررسی کنیم.

مرحله آخر هم فرونشست است که بعد از ارگاسم تقریبا در همه افراد اتفاق می‌افتد و بدن به حالت عادی خود برمی‌گردد.

مطالب مرتبط: 

همه آنچه که اگر بدانید رابطه جنسی سالم و لذت بخشی خواهید داشت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *