بالاخره دانش آموزان در ایام عید درس بخوانند یا نه؟

درس خواندن عید

توصیه می شود سختگیری ها و الزام هایی که برای کنکوری ها باید داشته باشیم در مورد سایر دانش آموزان رعایت نشود و چندان به آنها سخت نگیریم.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، در عید نوروز یکی از دغدغه های مهم خانواده هایی که فرزند دانش آموز دارند، نحوه رسیدگی او به درس و مشقش است. از آن جایی هم که تعطیلات فرصت خوبی برای دانش آموزان که تا جای ممکن از زیر انجام تکالیفشان در بروند این دغدغه برای والدین بیشتر می شود. در این گزارش سمانه شیرلو؛ مشاور تحصیلی از بایدها و نبایدهای درس خواندن دانش آموزان در عید نوروز گفته است.

توصیه می شود سختگیری ها و الزام هایی که برای کنکوری ها باید داشته باشیم در مورد سایر دانش آموزان رعایت نشود و چندان به آنها سخت نگیریم. حتی برای غیر کنکوری ها مسافرت مشکلی ندارد و بلامانع است.

(در همین زمینه بخوانید: کنکوری ها سال خود را چگونه تحویل کنند؟// این توصیه های مهم را جدی بگیرید)

حد تعادل درس خواندن در نوروز این است که دانش آموز حتی اگر در سفر هم هست یک یا دو درس و تکالیف آنها را با خود همراه کند و روزی 2 تا 3 ساعت برای مطالعه و حل تکالیف خود زمان بگذارد و تکالیفش را برای روزهای پایانی عید انباشته نکند. چون این تکالیف و امتحاناتی که بعد از عید گرفته می شود برای این است که دانش آموز این دو هفته را رها نکند و از درس فاصله نگیرد.

مفید بودن این مطالعات هم بستگی به این دارد که در طی دو هفته عید نوروز در حالت عادی و طبیعی 2 تا 3 ساعت زمان بگذارد تا درس ها فراموش نشود اما اگر انجام تکالیف خود را به روزهای آخر محول کند این تکالیف هیچ نقش مفیدی نخواهند داشت. از طرف دیگر، در این حالت چند درس پشت سر هم خوانده می شود و این دروس تنها به حافظه کوتاه مدت دانش آموز ورود پیدا می کنند و در بلندمدت کارایی چندانی ندارند.

دانش آموز در ایام عید نوروز می تواند روزهای خالی هم داشته باشد اما بهتر است بین 1 هفته تا 9 روز به صورت مفید برای درس خواندن زمان بگذارد. البته، 9 روز بهتر از 1 هفته است.

مشاوران و خانواده ها نباید در عید نوروز سخت گیری هایی داشته باشند که بچه ها از درس خواندن متنفر یا دلزده شوند. نکته دیگر این است که اگر دانش آموز عملکرد ضعیفی در برخی از درس ها دارد و در طول سال تحصیلی زمان چندانی برای رفع اشکال و برطرف کردن ضعف های خود نداشته دوران عید نوروز فرصت خوبی برای رفع اشکال و تقویت دانش آموز در آن درس هاست. اگر هم خانواده نتوانستند در این زمینه کمکی به دانش آموز کنند بهتر است از یک معلم خصوصی و مشاور و برنامه ریز تحصیلی کمک بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *