کنکوری ها سال خود را چگونه تحویل کنند؟ این توصیه های مهم را جدی بگیرید

کنکور

برای استفاده بهتر از این دوران به خانواده های کنکوری ها توصیه می کنم امسال برنامه ای برای سفر نداشته باشند و بدانند که این سال برای فرزند آنها تکرار نمی شود. بنابراین، سفر را از برنامه های خود حذف کنند.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، عید نوروز نه تنها برای دانش آموزان کنکوری بلکه برای تمام خانواده هایی که در خانه آنها کنکوری وجود دارد ایام ویژه ای است. چرا که همه باید خود را با فرد کنکوری وفق دهند و شرایط لازم را برای درس خواندن او در این روزهای طلایی فراهم کنند.

به همین دلیل در رابطه با برنامه ریزی تحصیلی برای کنکوری ها در عید نوروز با سمانه شیرلو؛ مشاور تحصیلی گفتگو کردیم که مشروح این گفتگو را پیش رو دارید.

خودتان برنامه ریزی نکنید

او با اشاره به ضرورت برنامه تحصیلی گفت: اولین توصیه ای که دارم این است که حتما یک مشاور تحصیلی و یک برنامه ریز برای دانش آموزان برنامه ریزی کنند و خود دانش آموزان اقدام به این کار نکنند چون تجربه ای که مشاور تحصیلی دارد دانش آموز ندارد و نمی تواند یک برنامه مفید و قابل استفاده برای خودش بنویسد.

یک امسال هم که شده سفر را حذف کنید

شیرلو با بیان این مطلب که دوران طلایی عید دوران مهمی است و باید به بهترین نحو از آن استفاده شود، بیان داشت: برای استفاده بهتر از این دوران به خانواده ها توصیه می کنم امسال برنامه ای برای سفر نداشته باشند و بدانند که این سال برای فرزند آنها تکرار نمی شود. بنابراین، سفر را از برنامه های خود حذف کنند.

این مشاور افزود: بعضی از خانواده ها هستند که خودشان به سفر می روند و فرزندشان را در خانه می گذارند تا درس بخواند اما این کار هم درست نیست و تبعاتی دارد. چون فرزند به حضور و حمایت خانواده نیاز دارد. حتی ممکن است دانش آموز در نبود والدین نتواند به درستی درس بخواند و از تمام زمان مفید خود استفاده کند. چون درگیر یک سری از مسایل خانه مثل آماده کردن غذا و … می شود.

10 روز مفید برای درس خواندن

او خاطرنشان کرد: این موضوع هم که توقع داشته باشیم دانش آموز از روز 29 فروردین شروع به درس خواندن کند و تا آخرین ساعات 13 فروردین دائم درس بخواند توقع نادرستی است. چون در این صورت دانش آموز بسیار خسته خواهد شد و وقتی باید به مدرسه برود افت عملکرد پیدا می کند.

شیرلو درباره زمان استاندارد برای درس خواندن و استراحت کردن گفت: با احتساب 29 اسفند و 13 فروردین دانش آموزان 14 روز وقت دارند تا در ایام نوروز درس بخوانند که توصیه می کنیم 3 تا 4 روز از این مدت را برای خود خالی کنند. البته، حد استاندارد 3 روز است اما اگر دانش آموز خوب پیش رفته و از برنامه عقب نیست می تواند 4 روز را برای خود خالی کند و به این ترتیب، 10 روز مفید برای درس خواندن داشته باشد.

این مشاور در ادامه اظهار داشت: در مورد روزهایی که بهتر است خالی باشد پیشنهاد می کنم که 29 اسفند، 1 فروردین و 13 فروردین روزهای خالی دانش آموز باشند. 13 فروردین روز خوبی است تا دانش آموز بعد از 10 روز درس خواندن مفید استراحت داشته باشد و برای درس خواندن و ورود به مدرسه تجدید قوا کند. از طرف دیگر، 13 فروردین روزی است که خانواده ها بیرون می روند و تفریحات خاص خود را دارند و این تفریحات می تواند برای دانش آموز مفید باشد.

او افزود: روز اول فروردین هم روز اول عید است و بهتر است خانواده بیشتر دید و بازدیدهای مهم را در همین روز انجام دهند چرا که دانش آموز دوست دارد در این دید و بازدیدها حضور داشته باشد. 29 فروردین هم بهتر است خالی باشد چون در این روز دانش آموز بیشتر به فکر فرداست و نیاز به آمادگی هایی برای سال تحویل و دید و بازدیدها دارد و تمرکز چندانی نخواهد داشت.

زیر 10 ساعت و بیشتر از 12 ساعت درس نخوانید

شیرلو زمان مفید درس خواندن را روزانه 10 تا 12 ساعت دانست و گفت: توصیه می کنم دانش آموز بیشتر از 12 ساعت وقت برای درس خواندن نگذارد. اگر دانش آموز در آزمون های آزمایشی شرکت می کند و ترازهای بالاتر از میانگین دارد می تواند 9 ساعت در روز هم درس بخواند اما ترجیح این است که زمان مطالعه او زیر 10 ساعت و بیشتر از 12 ساعت نباشد. تایم های خالی در طول روز را هم دانش آموز باید استراحت کند و اگر قرار است خانواده به مهمانی بروند بهتر است در تایم استراحت دانش آموز یعنی در شب مهمانی و دید و بازدید داشته باشند.

او در ادامه گفت: در مورد جمع بندی هم توصیه می کنم کسانی که پشت کنکوری هستند درس های سال دوم یا سوم دبیرستان را تا هفتم فروردین جمع بندی کنند و کسانی که امسال کنکوری هستند سال دهم یا یازدهم را تا هفتم فروردین جمع بندی کنند. از هفتم تا چهاردهم فروردین هم نصف دروس چهارم دبیرستان یا پیش 1 را جمع بندی کنند.

قاعده 30 به 70 را رعایت کنید

این مشاور در پایان بیان داشت: بهتر است در عید نوروز دانش آموزان زمان کمتری را به خواندن اختصاص دهند و بیشتر زمان خود را برای جمع بندی و تست زدن در نظر بگیرند. در واقع، بهتر است به صورت 30 به 70 تایم بگذارند. یعنی  30 درصد از زمان خود را صرف خواندن، مرور و یادآوری مطلب و 70 درصد را صرف تست زنی کنند.

‫2 نظر

  • مهدی گفت:

    تعجب میکنم اونم توی کتابخونه که صدا نیست

  • مهدی گفت:

    بنده خدا هدفون صدا گیر گذاشتی بعد درش اوردی هوا میره توگوشات تو باید عادت کنی به صدا وقتی عادت کردی دیگه مغز و گوشت به صدا بی اهمیت میشه

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *