مشاور تحصیلی چگونه به فرزند شما برای انتخاب رشته دبیرستان کمک می‌کند؟

انتخاب-رشته-دبیرستان

مشاور تحصیلی کمک می‌کند تا فرایند پر ابهام و استرس‌زای انتخاب رشته دبیرستان تبدیل به انتخابی شفاف، مصمم و در کمال آرامش شود.

سمانه شیرلو، روانشناس و مشاور تحصیلی- این روزها، زمان انتخاب رشته دبیرستان است؛ تصمیمی سرنوشت‌ساز برای فرزندان‌مان که آینده‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بهترین اقدام در این زمینه، مراجعه به  روانشناس و مشاور تحصیلی است که با توجه به دانش و تجربه کافی، می‌تواند کمک‌کننده باشد تا فرزند ما، با آگاهی تصمیم درستی بگیرد و از اشتباهات و پشیمانی‌های آتی جلوگیری شود.

 

مشاور تحصیلی در رابطه با انتخاب رشته دبیرستان چگونه عمل خواهد کرد؟

در ابتدای امر، علایق، نظر و دیدگاه نوجوان پرسیده می‌شود، تا مشاور یک پس زمینه برای توضیحات و سوالات لازم را داشته باشد.

سپس مشاور، یک سری توضیحات کلی راجع به رشته‌های دبیرستان، هنرستان و فنی و حرفه‌ای می‌دهد و در ادامه، یک چشم‌انداز کلی راجع به رشته‌های اصلی هر شاخه در دانشگاه  و آینده شغلی آنها داده خواهد شد.

در فرایند انتخاب رشته دبیرستان ، توضیحات جزئی و دقیق‌تر راجع به رشته‌هایی داده خواهد شد که دانش‌آموز به آنها علاقه دارد یا بین چند انتخاب تردید دارد. در این قسمت توضیحات جامعی ارائه می‌شود و هرگونه ابهام یا سوال پاسخ داده می‌شود زیرا تا شفاف‌سازی و آگاهی‌بخشی کامل صورت نگیرد، انتخاب با شک و تردید و سوگیری اطرافیان صورت خواهد گرفت که عوارض و عواقبی را در بر خواهد داشت.

در مرحله بعد انتخاب رشته دبیرستان، مشاور  سوالاتی از دانش آموز می‌پرسد، از قبیل معدل، نمرات دروس، میزان درس خواندن، نحوه یادگیری هر درس، دروس مورد علاقه و بالعکس و قوی و ضعیف بودن در دروس.

این سوالات، تکمیل‌کننده توضیحات قبلی است که با توجه به این اطلاعات، تصویر کامل‌تری راجع به موفقیت نوجوان در هر رشته مشخص می‌شود.

 

یک مرحله اختیاری اما بسیار مهم برای انتخاب رشته دبیرستان

یک مرحله اختیاری اما بسیار کمک‌کننده هم وجود دارد که اجرای تست‌های شخصیت  و هدایت تحصیلی است؛ به‌خصوص برای دانش‌آموزانی که شناخت کمتری از خودشان دارند. تفسیر این تست‌ها یک تصویر کامل از نوجوان ارائه می‌دهد که با توجه به شخصیت و علایقش در کدام شغل‌ها موفق‌تر خواهد بود.

 

خانواده‌ها خواسته خود را به فرزندشان تحمیل نکنند

در مرحله آخر انتخاب رشته دبیرستان، یک جمع‌بندی کلی از صحبت‌های کلیدی و مهم خواهیم داشت.

مجددا هرگونه سوال یا ابهام دانش‌آموز و خانواده پاسخ داده می‌شود. همچنین، توضیحاتی به خانواده داده می‌شود در زمینه اینکه همراه و پشتیبان تصمیم فرزندشان باشند، ضمن اینکه تجربیات خودشان را هم با او به اشتراک بگذارند و به هیچ وجه نظر و خواسته خودشان را تحمیل نکنند تا فرزندشان در کمال آرامش و آگاهی دست به تصمیمی سرنوشت‌ساز بزند که آینده خود و خانواده‌اش در گرو این تصمیم مهم است.

بدین طریق، مشاور فرایند پر ابهام، تردید و استرس‌زای انتخاب رشته دبیرستان را تبدیل به انتخابی شفاف، مصمم و در کمال آرامش خواهد کرد.

مطالب مرتبط: 

راه‌ سرگرم کردن بچه‌ها و رسیدگی به وضعیت تحصیلی آنها در روزهای کرونا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *