راه‌ سرگرم کردن بچه‌ها و رسیدگی به وضعیت تحصیلی آنها در روزهای کرونا

کرونا ویروس

در این روزها که به دلیل کرونا مدرسه‌ها تعطیل شده این سوال برای والدین پیش آمده که چگونه سر بچه‌ها را در خانه گرم کرده و به وضعیت تحصیلی آنها رسیدگی کنند؟

موسسه خانواده سلامت بنیان- سمانه شیرلو؛ در این روزها که ویروس کرونا کشور را فرا گرفته و همه مراکز آموزشی از جمله مدرسه‌ها تعطیل شده‌اند، سوالی که برای بسیاری از والدین پیش می‌آید این است که باید چه کاری برای عقب نماندن بچه‌ها از درس‌هایشان انجام دهند و چطور آنها را در خانه سرگرم کنند.  

برای تحصیل بچه‌ها در دوران کرونا چه کنیم؟

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که برای رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان‌مان، نیازی به استخدام معلم خصوصی نیست و می‌توانیم خودمان شروع به تدریس دروس به آنها کنیم. قطعا آموزش و پرورش و معلمان هم برای جبران این تعطیلی‌ها اقداماتی را در پیش خواهند گرفت.

اقدام صحیح این است که فرزندان‌مان، درس خواندن و مرور دروس قبلی را در نظر بگیرند تا مطالب آموخته شده فراموش نشود و هنگام بازگشایی مدارس، آماده یادگیری ادامه دروس باشند.

روش‌های سرگرم کردن بچه‌ها

نکته دیگری که این روزها زیاد شنیده‌ایم این است که سعی کنیم تا حد امکان از منزل خارج نشویم. در چنین شرایطی بی شک حوصله کودکان سر می‌رود و بیقراری خواهند کرد. برای سرگرم کردن آنها، انجام بازی‌های فکری، بازی‌های گروهی و مفرح قابل اجرا در خانه، تماشای فیلم و انیمیشن بسیار مفید خواهد بود.

فراموش نکنیم که نیاز نیست تمام اخبار و حواشی بیماری کرونا را برای کودکان بازگو کنیم، تنها کافی است نکات لازم بهداشتی و مراقبتی را به آنها بگوییم.

نکات مهمی که باید رعایت کنیم

در انتها چند توصیه ضروری و کوتاه برای مراقبت از خود و کودکان‌مان در روزهای فراگیری کرونا:

  • خودمان آروم باشیم و بدانیم ترس از کرونا از خود کرونا وحشتناک‌تر است.
  • با لحنی آرام با بچه‌ها صحبت کنیم و به آنها بگوییم این ویروس مثل سرماخوردگی شدید است و اگر پیشگیری کنیم مشکلی پیش نمی‌آید.
  • به کودکان یاد بدهیم چگونه از خودشان مراقبت کنند. دست‌های‌شان را مرتب و به مدت ۲۰ ثانیه بشویند، اجازه ندهند کسی آنها را ببوسد و به کسی دست ندهند. حتی این نکات را در مورد پدرشان مراعات کنند چون پدر معمولا بیشتر بیرون می‌رود.
  • حتما با بازی و شعر و قصه نکات بهداشتی مربوط به کرونا را به بچه‌ها یاد بدهیم تا پیشگیری برایشان ترسناک نباشد.
  • به هیچ عنوان اخبار را با صدای بلند نخوانیم و پیش بچه‌ها از کرونا صحبت نکنیم و اگر تلویزیون و یا رسانه‌ای اخبار کرونا را اعلام می‌کند سعی کنیم بچه‌ها این اخبار را نشنوند.
  • در منزل فضای شاید ایجاد کرده و با بچه‌ها بازی کنیم، به‌ویژه بازی‌های فکری و دسته‌جمعی که باعث حواس‌پرتی خودمان و آنها از اخبار بد می‌شود.
  • اگر کودکی می‌ترسد از او بخواهیم که دلیل نگرانی‌اش را برایمان توضیح دهد تا بتوانیم ترس‌های بی مورد او را رفع کنیم. اما اگر ترسش برطرف نشد می‌توانیم از مشاور کودک کمک بگیریم.

مطالب مرتبط: 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *