پیشنهاداتی برای اشتغال مجدد در دوران بازنشستگی  

بازنشستگی

بسیاری از متخصصان معتقدنـد دلیلی وجود ندارد كه سالمندان در دوره بازنشستگی به‌طور کامل از كار و فعالیـت صـرف­نظر كننـد، مگـر آنكـه وضـع جسـمانی و سـلامت آن­هـا اقتضا كند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- بسیاری از افراد هنگامی كه بازنشسته می ­شوند، فعالیت‌های متنوع بیشتری دارند. تعداد و انواع فعالیت­ ها و میزان و مقـداری كـه افراد خود را درگیر آن می­ سازند، با سوابق اجتماعی، روش­های زنـدگی، سـطح درآمد و عوامل دیگر ارتباط دارند.

به عقیده­ پرفسور اشترایب، افـراد بازنشسـته، بسـیاری از فعالیت­ ها و نقش ­هایی را كه پیش از بازنشستگی داشته ­اند، همچنان ایفا می کنند و برخی اوقات، نقش­ های جدیدتری می ­پذیرند، فعالیت ­های تازه‌ای یاد می ­گیرند و رفتارهای نویی را بروز می ­دهند.

.jpg - پیشنهاداتی برای اشتغال مجدد در دوران بازنشستگی   

سال ­های آخر حیات ممكن است رنـج ­آور و آزاردهنـده شـود، مگـر آنكـه افـراد در خـارج از سازمان خود به توفیق ­ها و پیروزی ­هایی برسند و پیشرفت­ هایشان طوری گسترده شود كه شهرت و معروفیت زمان اشتغال آن­ها در دوران بازنشستگی نیـز ادامـه پیدا کند. در غیر این صـورت، خرد و دانشی كه در گذشته جمع کرده‌اند، برای آن­ها ارزش كمی خواهد داشت.

بسیاری از متخصصان معتقدنـد دلیلی وجود ندارد كه سالمندان در دوره بازنشستگی به‌طور کامل از كار و فعالیـت صـرف­نظر كننـد، مگـر آنكـه وضـع جسـمانی و سـلامت آن­هـا اقتضا كند. حتی در چنین وضعیتی، باز هم برخی از مردان و زنان به كـار خود، با كاهش تعداد ساعات یا كاستن از میزان فعالیت­ های جسمانی ادامه می ­دهند.

مشكلات اقتصادی ناشی از عدم توجه كافی به وضعیت بازنشستگان اثرات بسیار نـاگواری بـر وضعیت جسمی و روانی و اجتماعی آنها برجای می ­گـذارد. از آنجـا كـه تنهـا یـك چهـارم از سالمندان پس از بازنشستگی قادر به انجام فعالیـت ­هـای روزانـه نیسـتند و بقیـه بـرای انجـام فعالیت ­های مختلف از توان كافی برخوردار هستند، توجه به مسائل آنها و جذب سالمندان در فعالیت ­های اجتماعی و فرهنگی به منظور جلوگیری از منزوی­ شدن آنها بـا ارائـه برنامـه­ هـای علمی و كمك سازمان ­های ذیربط ضروری است.

همه­ پیری­ شناسان موافق این نظریه هستند كه زندگی کردن در بیست سال آخر عمر در وضع متناسب و سرحال جسمانی ولی بدون هیچ­گونه فعالیت سودمند، از جهت روانـی و اجتمـاعی بـرای هـر انسانی غیرممكن است. کسانی كه به زندگی ادامه می­ دهند باید دلیلی برای زیستن داشته باشند.

بازنشستگی - پیشنهاداتی برای اشتغال مجدد در دوران بازنشستگی   

 پیشنهاداتی برای اشتغال مجدد افراد در دوران بازنشستگی

برای اشتغال مجدد و فعالیت دوباره سالمندان و افراد بازنشسته، راه­ های زیادی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

۱. به کار کردن در محل کار فعلی­ تان فکر کنید

برای فعالیت کاری بعد از بازنشستگی گزینه ­های زیادی وجود دارد که یکی از آن­ها ادامه فعالیت در محل کار فعلی ­تان است. اگر به کار خود علاقه دارید و حقوق‌تان نیز مناسب است، به فکر داشتن یک کار پاره‌وقت در محل کار خود بعد از بازنشستگی باشید. بسیاری از شرکت­ ها و سازمان­ ها علاقه دارند از کارمندان خوب خود بعد از بازنشستگی نیز استقبال کنند. حتی می ­توانید کار کردن از راه دور با شرکت یا سازمان خودتان را نیز در نظر بگیرید.

۲. خدمات مشاوره را امتحان کنید

اگر توانایی خاصی در بازار کار دارید، مثلا اگر به امور حقوقی، کامپیوتری یا مالی آشنا هستید، می­ توانید به کار کردن در امور مشاوره ­ای فکر کنید. شما می‌توانید کاری مشابه کار فعلی خودتان، اما با ساعات کاری کمتر و انعطاف­پذیرتر داشته باشید. برخی شرکت ­ها ترجیح می دهند به جای استخدام کارکنان تمام‌وقت، مشاوران پاره‌وقت را به کار گیرند. در این صورت، دست شما کاملا باز است و می­ توانید میزان فعالیت و ساعات کاری خود را در دوران بازنشستگی انتخاب کنید.

۳. به کارهای دولتی فکر کنید

اگر قصد داشته باشید در مشاغل دولتی فعالیت کنید، گزینه ­های مختلفی را برای کارهای پاره‌وقت پیدا خواهید کرد. بسیاری از اوقات کارهای دولتی، فصلی و موقتی هستند. از این رو، انتخاب­ های زیادی پیش روی شما قرار دارد.  

۴. سرگرمی خود را به شغل تبدیل کنید

بسیاری از افراد پس از بازنشستگی وقت آزاد زیادی نسبت به زمانی که تمام وقت کار می­ کردند، دارند. اگر به یک فعالیت به‌عنوان سرگرمی علاقه دارید و هیچ‌گاه فرصت پیگیری جدی و تبدیل کردن آن به یک شغل را نداشتید، دوران بازنشستگی بهترین زمان برای این کار است. مثلا اگر به ورزش علاقه دارید، می ­توانید فعالیت­ های متنوعی در این زمینه انجام دهید. حتی می ­توانید از هنر دست خود استفاده کنید. برای نمونه، اگر توانایی ساخت لوازم تزئینی را دارید، می ­توانید با ساختن و فروش این لوازم، درآمد خوبی داشته باشید.

۵. به شغل آزاد فکر کنید

اگر تمام مدت فعالیت کاری‌تان ساعات استرس ­زای طولانی را تجربه کرده ­اید، شاید زمان آن رسیده که در دوران بازنشستگی روند کاری خود را تغییر دهید. فعالیت ­های مختلفی وجود دارد که می ­توانید در شغل ­های آزاد داشته باشید، اما بهتر است با تحقیق کافی حوزه ای را انتخاب کنید که با سلایق، روحیات و توانایی ­های شما همخوانی داشته باشد. مثلا براساس شخصیت خودتان می‌توانید مشاغلی مانند تدریس پاره‌وقت یا فعالیت در مراکز خدمات درمانی و مراقبتی را انتخاب کنید. 

مطالب مرتبط: 

استفاده از فن آوری های جدید چه فوایدی برای سالمندان دارد؟

بهترین شغل ها برای افراد بازنشسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *