استفاده از فن‌آوری‌ های جدید چه فوایدی برای سالمندان دارد؟

فناوری

فن‌آوری تضمین بزرگ و مهمی برای بهبود زندگی سالمندان ایجاد می‌کند و این امکان را به آنها می‌دهد تا استقلال خود را حفظ کرده و طول عمر بیشتری داشته باشند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- بنیامین نعیمایی، جامعه شناس؛ استفاده از فن‌آوری‌های روز تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی سالمندان دارد. این مساله وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانید بسیاری از کشورها با پدیده سالخوردگی جمعیت روبه‌رو شده‌اند یا در آینده این پدیده را تجربه خواهند کرد. در حال حاضر حدود ۱۲ درصد از جمعیت جهان سالمندان هستند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ این میزان به حدود ۲۰ درصد جمعیت جهان (2 میلیارد نفر) افراد ۶۰ ساله و بیشتر برسد.

تا 30 آینده 25 درصد از جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد جمعیت سالمندان در کشورهای در حال توسعه مانند ایران بیشتر خواهد بود. در حال حاضر حدود ۹ درصد از جمعیت ایران افراد بالای ۶۰ سال هستند و طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۱۴۳۰ بیش از ۲۵ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند. زیرا جمعیت متولدین دهه ۶۰ (بیش‌زایی انقلاب) وارد سنین سالمندی خواهند شد.

سالمندی به معنای از کارافتادگی نیست

معمولا دوران بازنشستگی همراه با اتمام دوران میانسالی و ورود به دورانی است که از آن به عنوان سالمندی یاد می‌شود. اما سالمندی حتما به معنی از کارافتادگی و دور افتادن از چرخه عادی زندگی نیست. سبک زندگی ما و اینکه چقدر بخواهیم دوران خوبی در بازنشستگی و سالمندی تجربه کنیم تعیین کننده کیفیت زندگی ماست.

امروزه که سرعت تولید دانش و تغییر آن زیاد است، گاهی اوقات فکر می‌کنیم فن آوری‌های جدید از جمله زندگی دیجیتال و فضای مجازی فقط برای جوانان و نسل جدید است، در حالی که اینطور نیست.

پتانسیل‌های بالای فن‌آوری های جدید برای بهبود زندگی سالمندان

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما بیشترین پتانسیل برای بهبود زندگی سالمندان در تکنولوژی‌های ساخته شده برای جوان‌ترها وجود دارد. بعضی حوزه‌های به شدت رو به رشد مانند خانه‌های هوشمند که به نظر می‌رسد برای بهبود شرایط زندگی جوانان مناسب باشد، ممکن است حتی تاثیر بیشتری روی زندگی افراد سالخورده داشته باشد.

آوری و سالمندان - استفاده از فن‌آوری‌ های جدید چه فوایدی برای سالمندان دارد؟

تکنولوژی تضمین بزرگ و مهمی برای بهبود زندگی سالمندان ایجاد می‌کند و این امکان را به آنها می‌دهد تا استقلال خود را حفظ کرده و طول عمر بیشتری داشته باشند. همچنین، ابزارها و خدمات تکنولوژی می‌توانند به کسانی که از سالمندان مراقب می‌کنند کمک کرده و آرامش خاطر بیشتری به آنها بدهند. این ابزارها همچنین به سلامت و بهداشت بیشتر سالمندان هم کمک می‌کنند و از صرف هزینه‌های زیاد در بیمارستان‌ها یا مراکز نگهداری از آنها، جلوگیری خواهند کرد.

تحولات فن‌آوری در همه عرصه‌های زندگی وجود دارد، از گوشی تلفن ثابت و تلفن همراه گرفته تا کوچک‌ترین وسایل پخت و پز. تصور کنید تا همین 10 سال قبل همه اجاق گازهای خانگی با کلید و پیچ‌های معمولی کار‌ می‌کردند اما نسل جدید اجاق گازها که در کشور ما هم وجود دارد، دیجیتال و لمسی است و کار کردن با آنها ساده شده است. همچنین، غذاسازهایی وجود دارد که زحمت چند ساعت تلاش برای آشپزی را به کمتر نیم ساعت کاهش می‌دهد.

هر پدیده‌ای نکات مثبت و منفی خود را دارد. در مورد تکنولوژی‌های جدید نیز تا حد زیادی نحوه استفاده از این ابزارها تعیین کننده عوارض و مزایای آنهاست.

ویژگی‌های مثبت فن‌آوری های جدید برای سالمندان

ویژگی‌های مثبت فن‌آوری‌های جدید مانند فضای مجازی بسیار زیاد است که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت زمان
  • به روز شدن
  • کاهش فاصله‌ها
  • تسریع کارها
  • صرفه‌جویی مالی و زمانی
  • افزایش فعالیت مغزی (ورزش ذهن)

نکته مهم دیگر این است که استفاده اصولی از ابزارهای رسانه‌ای با یک برنامه‌ریزی صحیح  باعث می‌شود اشخاص سالمند احساس بیهودگی نکنند و ارتباط اجتماعی بیشتر و مناسب‌تری با دیگران داشته باشند.

1 2 - استفاده از فن‌آوری‌ های جدید چه فوایدی برای سالمندان دارد؟

عوارضی که استفاده از فن‌آوری‌ های جدید می‌تواند داشته باشد

اما این ویژگی‌های مثبت می‌تواند تحت تاثیر مواردی باشد که از آنها به عنوان عوارض یاد می‌شود:

  • وابستگی زیاد به استفاده از فن‌آوری‌ها
  • کم تحرکی و کاهش فعالیت‌های فیزیکی
  • موارد روانشناختی و اجتماعی مثل کاهش حضور فیزیکی در جمع دوستان
  • کم شدن گفتگو در خانواده

سالمندان با رعایت بعضی از نکات می‌توانند هم از فن‌آوری استفاده کنند هم کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

شیوه کار با تکنولوژی‌ها را یاد بگیرید

این روزها روزنامه‌ها هم الکترونیکی شده‌اند و در سایت‌ها یا شبکه‌های مجازی فعالیت‌ می‌کنند. شما برای اینکه با ابزارهای نوین زندگی آشنا شوید و طریقه کار آنها را یاد بگیرید باید مطالعه کنید. در این زمینه، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری اطلاعات مفیدی به شما می‌دهند.

از جوان‌ها کمک بخواهید

برای اینکه از دانش روز عقب نمانید باید فاصله خود را با جوان‌ها در این حوزه‌ها کم کنید. بهتر است تجربیات خود را در اختیار جوان‌ها بگذارید و از آنها بخواهید تا راه‌اندازی ابزار‌های دیجیتال یا جدید را به شما یاد دهند. به هر حال، به یاد داشته باشید که همیشه باید یاد بگیرید.

و سالمندان - استفاده از فن‌آوری‌ های جدید چه فوایدی برای سالمندان دارد؟

روابط اجتماعی خود را حفظ کنید

کار دیگری که بهتر است انجام دهید این است که روابط اجتماعی خود را با دوستان، همسالان و همکاران سابق حفظ کنید، در گروه‌های مجازی عضو شوید، به‌طور برنامه‌ریزی شده قرار‌های حضوری بگذارید و جمع دوستان و خانواده را حفظ کنید.

سبک زندگی خود را با فن‌آوری هماهنگ کنید

اگر سبک زندگی خود را با فن‌آوری روز هماهنگ کنید، کیفیت زندگی‌تان بالاتر می‌رود. تعیین اهداف کوچک و قابل دسترسی و خرد کردن اهداف به موارد کوچک‌تر و قدم‌های کوتاه برداشتن در این راه کمک‌ می‌کند.

مطالب مرتبط: 

سالمندان با رعایت این نکات تغذیه‌ای، سالم و شاداب خواهند ماند

استفاده از تکنولوژی در دوران سالمندی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *