نکاتی که والدین باید درباره آموزش مجازی فرزندانشان بدانند

آموزش-مجازی

والدین باید بدانند که درست است آموزش مجازی برگزار می‌شود و معلم خواب‌آلودگی دانش‌آموز را نمی‌بیند، اما والدین نمی‌توانند این توقع را داشته باشند که دانش‌آموز خواب‌آلوده آنها تکالیف خود را به نحو احسن انجام دهد.

موسسه خانواده سلامت بنیان- سمیرا فرزان، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و مشاوره کودک؛ با شیوع بیماری کرونا و خطر ابتلا کودکان به بیماری، تصمیم بر آن شد که آموزش مدارس به روش مجازی باشد. در این شرایط، خطر شیوع بیماری کاهش پیدا کرده و جان فرزندان ما در امنیت بیشتری قرار می‌گیرد، اما نکته اساسی که بسیاری از خانواده‌ها را درباره آموزش مجازی نگران کرده این است که آیا با این روش، توانایی یادگیری فرزندانمان پایین می‌آید؟ آیا والدین به نحو احسن، توانایی انتقال مطالب درسی که معلم به‌صورت مجازی عنوان می‌کند را دارا هستند؟

استرسی که والدین در زمینه آموزش مجازی به فرزندانشان منتقل می‌کنند

نگرانی زیاد دیگری که مادران در حین آموزش مجازی دارند این است که به‌صورت مستقیم در جریان یادگیری فرزندان خود هستند و اگر فرزندشان در درسی مشکل یادگیری داشته باشد، مادران استرس و اضطراب می‌گیرند و این احساس را به شدت به فرزندان خود منتقل می‌کنند.

این احساس تا حدی وجود دارد که حتی مشاهده شده برخی مادران با الفاظ بد با فرزند خود صحبت کرده و او را با عبارات آسیب‌زننده‌ای مانند «نفهم»، «کودن»، «خنگ» و «احمق» مورد خطاب قرار می‌دهند. دانش‌آموزانی که در معرض چنین رفتارهایی قرار دارند متحمل آسیب‌های روحی زیادی خواهند شد.

هر کودکی توانایی‌های خاص خود را دارد

والدین در زمینه آموزش مجازی باید این نکته را به خاطر داشته باشند که هر کودکی توانایی و استعداد خاص و منحصربه‌فردی دارد و قرار نیست که در تمامی دروس عالی‌ترین نمره را کسب کند. بنابراین، اگر فرزند آنها در یک درس، ضعیف‌تر از سایر دروس است نباید به شکل تحقیرآمیزی با او برخورد کنند.

چالش‌های آموزش مجازی که برای دانش‌آموزان دچار مشکلات یادگیری پیش می‌آید

یکی دیگر از مسایلی که در امر آموزش مجازی وجود دارد و چالش‌هایی ایجاد می‌کند، حجم دروس است. با در نظر گرفتن اینکه در حین آموزش نیاز است که والدین به دانش‌آموز کمک کنند، دیگر مانند مدرسه نیست که بچه‌ها 4 یا 5 ساعت سر کلاس حاضر شوند.

در نتیجه، معلم باتوجه به زمان محدودی که دارد باید دروس را آموزش دهد. بنابراین، فشردگی دروس برای ارائه به‌وجود می‌آید و دانش‌آموزانی که کندنویسی یا مشکلات یادگیری دارند، در آموزش مجازی بسیار تحت فشار قرار می‌گیرند. این دانش‌آموزان برای حل کردن مطالب درسی و ارایه آن به معلم دچار مشکل شده و در زمانی که دارند به خوبی نمی‌توانند پاسخگوی سوالات معلم خود باشند.

کمک‌هایی که والدین می‌توانند به دانش‌آموزان دچار مشکل یادگیری داشته باشند

در این شرایط، والدین باید بدون رودربایستی و خجالت به معلم دانش‌آموز خود بگویند که در امر درس فرزندانشان دقیقا با چه مشکلاتی درگیر هستند تا معلم به شکل انعطاف‌پذیرتری با آن دانش‌آموز برخورد کند و همچنین، راه‌حل‌های موردنیاز برای رفع مشکلات یادگیری در زمینه آموزش مجازی را به والدین بدهد.

اگر مشکلات یادگیری دانش‌آموز زیاد باشد، بهتر است والدین برای رفع این مشکل به متخصصان امر مراجعه کنند تا دانش‌آموز در امر تحصیل از همکلاسی‌های خود عقب نماند و خود والدین هم دچار آشفتگی و اضطراب نشوند.

قطعا همکاری والدین، معلم و دانش‌آموز، مثلث موفقیت در تحصیل را برای دانش‌آموزان به همراه خواهد داشت.  

اگر معلم در زمینه آموزش مجازی سخت‌گیر باشد، والدین چه واکنشی می‌توانند نشان دهند؟

گاهی اوقات والدین احساس می‌کنند معلم سخت‌گیر است یا مطالب را آنطور که باید و شاید خوب ارائه نمی‌دهد. بهتر است والدین در این موارد، مشکل را به‌صورت مستقیم با خود معلم مطرح کنند و معلم هم به‌طور نسبی وضعیت موجود را تغییر خواهد داد.

اگر والدین تغییری در سخت‌گیری‌های والدین مشاهده نکردند، می‌توانند به مرجع بالاتر مانند معاون یا مدیر مدرسه اطلاع دهند.

مهمترین کاری که باعث افزایش دقت و توجه دانش‌آموز می‌شود

مهمترین اصلی که والدین باید در مورد بالا رفتن دقت و توجه دانش‌آموز در کلاس درس به خاطر داشته باشند این است که ساعت خواب و تغذیه دانش‌آموز اهمیت زیادی دارد. اگر دانش‌آموز به اندازه کافی نخوابیده باشد، سر کلاس مدام چرت می‌زند و نمی‌تواند تمرکز  و توجه لازم را در حین درس داشته باشد.  

والدین باید بدانند که درست است آموزش مجازی برگزار می‌شود و معلم خواب‌آلودگی دانش‌آموز را نمی‌بیند، اما والدین نمی‌توانند این توقع را داشته باشند که دانش‌آموز خواب‌آلوده آنها تکالیف خود را به نحو احسن انجام دهد.

با توجه به اینکه دانش‌آموزان در حال رشد هستند و هورمون‌های رشد، بیشتر در ساعت ۱۰ شب تا ۴ صبح ترشح می‌شود. پس هم به رشد سالم فرزندانتان فکر کنید و هم به تمرکز و یادگیری آنها توجه کنید تا دچار اضطراب نگرانی در مورد رشد جسمی و رشد یادگیری فرزند خود نباشید.

بهتر است والدین به فرزند خود باور داشته باشند

مادران شاغل مسلما نسبت به مادری که خانه‌دار است، بیشتر تحت فشاری قرار دارند. در بعضی مواقع، ساعات دروس آموزش مجازی دانش‌آموز با ساعت کار والدین یکی است و والدین مجبورند برای کمک به آموزش فرزندشان از دیگران کمک بگیرند. این والدین نگرانی‌هایی درباره آموزش درست فرزند خود دارند و به همین دلیل در طول روز دائم به فرزندشان متذکر می‌شوند که «تونستی درست و بخونی؟ تکالیفت رو انجام دادی؟ چرا نشستی تلویزیون نگاه می‌کنی و غیره».

این در حالی است که دانش‌آموز همه تکالیف خود را انجام داده است، اما باز هم باور این مساله از جانب والدین سخت است.

بهتر است فرزند خود را باور داشته باشید تا او به خودباوری برسد. احساس اعتماد شما به فرزندتان باعث می‌شود او احساس کفایت بیشتری کند و برای خشنودی والدین خود از تمام توانایی‌اش برای انجام تکالیف استفاده نماید.

مطالب مرتبط: 

راه‌ سرگرم کردن بچه‌ها و رسیدگی به وضعیت تحصیلی آنها در روزهای کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *