راهکارهایی برای مقابله با کمال‌گرایی در کتاب ” چگونه کمال‌گرا نباشیم ؟”

چگونه-کمالگرا-نباشیم

استفن گایز در کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم ، تجربیات خود را با خواننده در میان می‌گذارد و از مسیری می‌گوید که برای کنار گذاشتن کمال‌گرایی پیموده است.

موسسه خانواده سلامت بنیان- کمال‌گرایی یکی از مشکلات جدی روانشناختی است که می‌تواند روی ابعاد مختلف زندگی فرد کمال‌گرا از ابعاد فردی گرفته تا اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل کتاب ” چگونه کمال‌گرا نباشیم ؟” نوشته استفن گایز به این موضوع پرداخته است که چگونه می‌توان از شر این ویژگی منفی خلاص شد.

خیلی از افراد احساس می‌کنند که اگر کمال‌گرا باشند و تمرکز زندگی‌شان را روی بی‌ عیب و نقص انجام دادن همه کارها قرار دهند، پیشرفت بسیار زیادی می‌کنند. در حالی که کاملا برعکس است و این ویژگی در واقع، یک تله روانی است که باعث سقوط فرد می‌شود. البته، رهایی از این تله روانی خیلی هم آسان نیست و به تلاش و کوشش و استمرار نیاز دارد.

استفن گایز در کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم ، تجربیات خود را با خواننده در میان می‌گذارد و از مسیری می‌گوید که برای کنار گذاشتن کمال‌گرایی پیموده است. او در این کتاب می‌گوید، هدف بزرگی مثل 50 حرکت شنا روی زمین را کنار گذاشت و آن را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم کرد. او برای ورزش کردن دست از ایده‌آل‌گرایی کشید و در آغاز کار به جای این که به باشگاه برود، از روی تخت‌خوابش شروع به ورزش کرد.

گایز اشاره می‌کند که مهم‌ترین دلیلی که باعث شده کمال‌گرایی خود را کاهش دهد، این بوده که سطح توقعاتش را پایین آورده و کارهای موردنظرش را به عادت هر روزه خود تبدیل کرده است.

در بخشی از کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم آمده است:

همه ما دیده و یا شنیده ایم که کسی می گوید: « من چنین کمال گرایی هستم » . آیا متوجه شده اید مردم با وجود آنکه کمال گرایی را یک عیب می دانند، باز هم مخفیانه به آن افتخار می کنند؟ معمولا لبخندی زده و در حین ادای کلمات، می خندند. کمال گرایان تمایل دارند که در حد کمال کارها را انجام داده، در حد کمال به نظر رسیده و یا در حد کمال بودن را احساس کنند.کمال گرایی متفاوت از کلمه کمال بوده و غیرمنطقی، فلج کننده، محدود کننده و حتی کشنده است. اگر به درستی متوجه حقیقت تاثیر مخرب کمال گرایی بر انسانیت بودیم، از زدن برچسب کمال گرا به خودمان، آنچنان ذوق زده و شاد نمی شدیم.

گفتنی است، استفن گایز، نویسنده کتاب چگونه کمال‌گرا نباشیم ، یک کارآفرین موفق جهانی است. یکی از مشهورترین آثار او یعنی کتاب “عادت‌های اتمی” یا “خرده عادت‌ها” مدت‌ها در صدر پر فروش‌ترین آثار آمازون و نیویورک‌تایمز قرار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *