کتاب خرده عادت ها را بخوانید تا در دره ناامیدی نیفتید

68942975 2945888348817516 6346790425785392305 n - کتاب خرده عادت ها را بخوانید تا در دره ناامیدی نیفتید

جیمز کلییر در کتاب خرده عادت ها تلاش می کند به مخاطبان خود یاد دهد که چگونه عادت های منفی را در خود تضعیف کنند و دست به تقویت عادت های  مثبت بزنند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- کتاب خرده عادت ها یا عادت های اتمی با نام انگلیسی (Atomic Habits) یک کتاب بسیار مفید در حوزه مدیریت زمان و انضباط شخصی است. این کتاب را جیمز کلییر (James Clear) نوشته و در آن تلاش می کند به مخاطبان خود یاد دهد که چگونه عادت های منفی را در خود تضعیف کنند و دست به تقویت عادت های  مثبت بزنند.

جیمز کلییر برای این که مخاطب را همراه کند و به او احساس همذات پنداری بدهد داستان خودش را تعریف می کند، داستانی که براساس آن زندگی جیمز تغییر کرده و نتیجه آن نوشتن خرده عادت ها شده است.

جیمز در مقدمه کتاب خرده عادت ها تعریف می کند که زمانی ورزشکار بوده و بیسبال بازی می کرده اما روزی از بد حادثه چوب بیسبال به سختی به سرش اصابت می کند و او دچار آسیبی بسیار جدی می شود، آسیبی که مسیر زندگی او را تغییر می دهد. اما بعد از مدتی به نتیجه می رسد که دوباره باید به دوره رشد و شکوفایی خود برگردد پس به سختی تلاش می کند تا خودش را به تمرین و ورزش عادت دهد. او بعد از مدت ها می تواند بدنی سالم و وزنی متعادل داشته باشد و دوباره ورزش مورد علاقه خود یعنی بیسبال را شروع کند.  

خرده عادت ها - کتاب خرده عادت ها را بخوانید تا در دره ناامیدی نیفتید

او با آوردن داستان خودش تصمیم دارد روی این نکته تاکید کند که عادت های بسیار کوچک که شاید ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسند بسیار مهم هستند و می توانند تغییرات مهمی در زندگی ایجاد کنند. واژه «اتمی» در عنوان کتاب هم اشاره به همین موضوع دارد.  

جیمز در کتاب خرده عادت ها گریزی هم به مفهوم «دره ناامیدی» می زند و اشاره می کند که اگر عادت های به ظاهر کوچک و پیش پا افتاده در کوتاه مدت تاثیر خود را نشان ندادند اصلا ناامید نشوید و این موضوع را کاملا طبیعی بدانید. چون ما معمولا نتیجه تلاش هایمان را با تاخیر مشاهده می کنیم طوری که ممکن است ماه ها یا حتی سال ها بعد تلاش های ما ثمر دهد. همین مساله باعث می شود بسیاری از مردم به دلیل ناامیدی در اواسط راه متوقف شوند و حتی از مسیر منحرف شوند.

در واقع، انتظار اکثر ما این است که پیشرفت به شکل خطی باشد و امیدواریم به سرعت به آن برسیم. به عبارت دیگر، ما توقع داریم با هر گامی که برمی داریم یک پله بالا برویم در صورتی که این یک خطای شناختی است و ما را از مسیر دور می کند.

به عقیده جیمز عادت هایی که ما برای خودمان ایجاد می کنیم به صورت غیر خطی نتیجه می دهند. به این معنا که امکان دارد در ابتدا تلاش های ما نتیجه ملموسی نداشته باشد و ما را به ورطه نا امیدی بکشد اما اگر هوشیار باشیم و در دره ناامیدی نیفتیم از یک جایی به بعد اثر تغییر عادت ها به شکل بسیار ملموس و سریع خود را به ما نشان می دهد.

کتاب خرده عادت ها را زهرا صادقی ترجمه کرده و انتشارات میلکان آن را به چاپ رسانده است.

مطالب مرتبط: 

کتاب مامان و معنی زندگی و 6 داستان عمیق روانشناختی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *