کتاب والدین سمی و التیام زخم‌های تربیتی که والدین به فرزندان‌شان زده اند

کتاب-والدین-سمی

بسیاری از والدین از الگوهایی مخرب برای تربیت فرزندانشان استفاده می کنند که در بزرگسالی مشکل ساز می شود. کتاب والدین سمی به این موضوع پرداخته است.   

 

موسسه خانواده سلامت بنیان- اگر پدر و مادر هستید و تربیت فرزندتان برای‌تان اهمیت دارد، یا تصمیم گرفته‌اید بچه‌دار شوید، یا بزرگسالی هستید که هنوز از زخم‌های تربیتی والدین تان التیام پیدا نکرده‌اید، یا این که در زمینه روانشناسی کودک مشغول به فعالیت هستید، کتاب والدین سمی یک کتاب مفید برای شماست. این کتاب را سوزان فوروارد نوشته و در لیست پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های نیویورک‌تایمز قرار دارد.   

موضوع اصلی این کتاب، تربیت و پرورش فرزند است و نویسنده سعی دارد با رویکردی شناختی و درمانی، از طریق اشاره به بایدها و نبایدها و خط‌قرمزهای والد بودن و نقد الگوهای تربیتی مخرب، به تربیت بهتر فرزندان کمک کند. همچنین، هدف دیگر این کتاب، کمک به بزرگسالان برای التیام آسیب‌هایی است که تربیت توسط والدین سمی برای آنها به وجود آورده است.

کتاب والدین سمی که در 15 فصل به رشته تحریر درآمده، حرف دل خیلی از آدم‌ها را می‌زند. نویسنده در بخش اول این کتاب، ویژگی‌ها و رفتارهای سمی را ذکر می‌کند و در بخش دوم، به ذکر راهکارهایی برای درمان آسیب‌های ناشی از تربیت چنین والدینی می‌پردازد.

در ابتدای این کتاب، پرسش‌نامه‌ای آمده است که جواب دادن به آن به شما کمک می‌کند تشخیص دهید که آیا والدین شما جزو والدین سمی هستند یا خیر. این تشخیص در ادامه به کمک شما می‌آید تا به شناسایی رفتارهای سمی، مراقبت از خودتان و دوری از این رفتارها در آینده بپردازید.  

(کتاب «نکاتی کاربردی درباره تربیت دختر»، مناسب خانواده هایی که می خواهند دخترانی سالم و موفق تربیت کنند)

در بخشی از کتاب والدین سمی آمده است:

«بسیاری از والدین سمی متلک‌ها و بدزبانی‌هایشان را تحت راهنمایی کردن و نصیحت، ابراز می‌کنند و توجیهی برای این روش ظالمانه خود دارند و می‌گویند من کمک می‌کنم که انسان موفق‌تری شوی، دنیا پر از سختی و پستی‌ و بلندی‌هاست و باید از پس آن بربیایی و این درس من به تو است.

ویکی یک زن جذاب و زیبای 34 ساله و مدیر مالی یک شرکت بود اما از اعتمادبه‌نفس پایین رنج می‌برد و آن را تهدیدی برای موفقیت‌هایش می‌دانست. او گفت به مدت شش سال است که برای این شرکت کار می‌کنم و بسیار موفق بوده‌ام و از سطح پایین به رشد و ترقی رسیده‌ام؛ از منشی‌گری تا مدیریت مالی. 

هفته قبل یک مورد باورنکردنی برایم اتفاق افتاد. رئیس گفت که مرا به مرحله بالاتری خواهد فرستاد و باید مدرک MBA بگیرم. من 10 سال است از درس و دانشگاه دور بوده‌ام و این مرا ترساند که از پس این کار برمی‌آیم یا خیر.

هنگامی که به مادرم زنگ زدم و از او پرسیدم که آیا می‌توانم از عهده این کار بربیایم، او گفت اگر به این موفقیت دست پیدا نکنی و مدرکت را نگیری، به پیشرفت‌های بالاتر نمی‌رسی. از طرفی، اگر هم به موفقیت برسی، یادت باشد که بیشتر مردان از زنان بالاتر از خودشان وحشت دارند».

گفتنی است که سوزان فوروارد، نویسنده این کتاب، یکی از مشهورترین روان‌درمانگران معاصر در کالیفرنیاست و تاکنون تعدادی از آثار او به زبان فارسی منتشر شده است. از میان این آثار می‌توان به کتاب‌های «باج‌خواهی عاطفی» و «مادران سمی و پدران زن‌ستیز» اشاره کرد.  

 

مطالب مرتبط: 

معرفی کتاب روانشناسی عزت نفس 

نگاهی به کتاب روانشناختی فلسفه ملال

کتاب خوشبینی آموخته شده و حرکت از بدبینی به خوش بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *