کتاب مامان و معنی زندگی و 6 داستان روانشناختی عمیق

مامان-و-معنی-زندگی

کتاب مامان و معنی زندگی یکی از کتاب‌های حوزه روانشناسی است که تجربیات یک روان درمانگر را در قالب داستان‌هایی ساده و روان بیان می‌کند.

موسسه خانواده سلامت بنیان- این کتاب، یکی از آثار اروین د. یالوم است که سپیده حبیب آن را به فارسی برگردانده است. اهالی کتاب، یالوم را بیشتر با کتاب «نیچه گریست» می‌شناسند.

او یکی از معروف‌ترین روان‌پزشکان دنیاست که در کتاب مامان و معنی زندگی 6 داستان با تم روان درمانی را برای مخاطب روایت می‌کند. از این داستان‌ها 4 داستان کاملا واقعی و براساس تجربیات شخصی نویسنده هستند اما دو داستان دیگر براساس تخیل نویسنده نوشته شده‌اند.

عناوین هر یک از داستان‌ها به شرح زیر است:

داستان اول: مامان و معنی زندگی

داستان دوم: همنشینی با پائولا

داستان سوم: تسکین از نوع جنوبی

داستان چهارم: هفت درس پیشرفته در درمان سوگ

داستان پنجم: رویارویی دو جانبه

داستان ششم: طلسم گربه مجار

درون‌مایه اصلی داستان‌های این کتاب مفاهیمی مانند سوگ، احساس پوچی، بیماری‌های پیشرفته و نحوه رویارویی با آنها، ترس از دست دادن عزیزان، تنهایی و مرگ است و نویسنده با مهارتی قابل توجه این مفاهیم سنگین فلسفی را با نگاه روان درمانی در قالب داستان آورده است.

یالوم در چند بخش کتاب مامان و معنی زندگی تاکید کرده همان‌طور که بیماران از تجربیات و علم روان درمانگر استفاده می‌کنند، روان درمانگر هم نکات زیادی را از بیماران و دانشجویان خود یاد می‌گیرد. در بخشی از کتاب مامان و معنی زندگی آمده است: «یادگیری درباره بیماران؟ بله کار ما در دانشکده پزشکی همین بود اما یادگیری از بیماران؟ این جنبه از تحصیلات عالی‌ام خیلی دیر شروع شد. شاید استادم «جان وایت هورن» شروعش کرد که اغلب می‌گفت: به بیمارانتان گوش کنید، بگذارید درس‌تان بدهند. برای خردمندتر شدن باید دانشجو بمانید. منظورش تنها این واقعیت پیش پا افتاده نبود که شنونده خوب بیشتر درباره بیمار می‌آموزد. منظورش دقیقا این بود که باید اجازه دهیم بیماران تعلیم‌مان دهند».

مطالب مشابه: 

اگر می خواهید در قرنطینه حوصله تان سر نرود این کتاب های روانشناسی را بخوانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *