اگر می خواهید در دوران قرنطینه، حوصله تان سر نرود این کتاب های روانشناسی را بخوانید

معرفی کتاب

عید و قرنطینه خانگی می‌تواند یک وجه مثبت داشته باشد و آن داشتن وقت بیشتر است. پس چه بهتر که در این مدت، کتاب بخوانیم؛ آن هم کتاب‌هایی در زمینه روانشناسی. 

موسسه خانواده سلامت بنیان- از آنجایی که امسال عید با توجه به شیوع بیماری کرونا، دید و بازدیدها و عید دیدنی‌ها کنسل می‌شود و باید تمام وقت خود را در خانه بگذرانیم، یکی از راه‌هایی که کمک می‌کند حوصله‌مان سر نرود و به معلومات‌مان هم اضافه شود، کتاب خواندن است. ما در این مطلب 10 کتاب مفید در حوزه روانشناسی را به شما معرفی می‌کنیم.

  1. هنر شفاف اندیشیدن

این کتاب نوشته رولف دوبلی، نویسنده سوییسی است که در ایران توسط عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی و علی شهروز ترجمه شد و نشر چشمه آن را منتشر کرد.

هنر شفاف اندیشیدن ۹۹ خطای رایج ذهنی و شناختی که در میان همه انسان‌ها در کشورها و فرهنگ‌های مختلف مشترک است را گردآوری کرده و سعی دارد با استفاده از تجربیات نویسنده و آزمایش‌های علمی روانشناختی چشم ما را به روی این خطاها باز کند و همچنین برای فرار از این خطاها و تله‌ها راهکار ارایه دهد.

رولف دوبلی در کتاب خود سعی کرده درباره خطاهایی صحبت کند که جلوی تفکر و رفتار منطقی انسان را گرفته و موجب غلبه بی منطقی در زندگی و جهان ما شده است. او تفکر منطقی و شفاف را بهترین راه برای داشتن زندگی مطلوب می‌داند اما در این بین به احساس انسانی و شهود نیز بی توجه نیست و می‌گوید در چه مواقعی باید منطق و در چه مواقعی احساس را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داد.

  1. هنر خوب زندگی کردن

این کتاب، یکی دیگر از کتاب‌های رولف دوبلی است که عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی و علی شهروز آن را ترجمه کرده‌اند و توسط نشر چشمه منتشر شده است.

رولف دوبلی با برشمردن ۵۲ الگوی ذهنی تلاش دارد به خواننده کمک کند تا از شر اشتباهات معمول بشر در به هدر دادن زندگی خود و دیگران در امان باشد و عمر را کمتر به بطالت بگذراند. به بیان دیگر او می‌گوید که مغز بشر با سرعت کمتری نسبت به سرعت مدرنیزاسیون زندگی بشر توسعه یافته است و همین مساله باعث ایجاد خطاهای بی شماری در زندگی بشر می‌شود. به روایت نویسنده، او در این کتاب به ما نمی گوید که زندگی خوب چیست بلکه سعی دارد تا به ما بگوید زندگی خوب چه چیزی نیست.

  1. اضطراب موقعیت

این کتاب را آلن دوباتن نوشته و سید حسن رضوی آن را ترجمه کرده است.

دوباتن در این کتاب بر عطش پایان ناپذیر آدم‌های تمدن امروزی و دنیای مدرن برای رسیدن به جایگاه و موقعیت ممتاز تمرکز کرده و به بررسی ساختارها و بسترهای شکل گیری این وضعیت و تأثیرات روانشناختی عمیق آن بر روح و روان و زندگی انسان‌های مدرن پرداخته است.

  1. آدم‌های سمی

یکی از کتاب‌های خوبی که می‌تواند در بهبود و کنترل روابط اجتماعی کتاب موثری باشد و جلوی بسیاری از اشتباهات و مشکلات ما را بگیرد کتاب “آدم‌های سمی” اثر لیلیان گلاس است. آدم‌های سمی را نهضت صالحیان و مینا فتحی ترجمه کرده‌اند و انتشارات رسا آن را در ۳۷۶ صفحه به چاپ رسانده است.

این کتاب به دو بخش کلی تقسیم می‌شود. در بخش اول نویسنده با شما درباره این موضوع صحبت می‌کند که آدم‌های سمی چه کسانی هستند و آنها را به ۳۰ نوع متفاوت دسته بندی می‌کند. در واقع مطالعه این بخش به شما کمک می‌کند آدم‌های سمی را تشخیص دهید و آنها را شناسایی کنید.

 در بخش دوم کتاب، ۱۰ تکنیک به شما آموزش داده می‌شود که از طریق به کارگیری این تکنیک‌ها می‌توانید به شکلی موثر با افراد سمی مقابله کنید و به عبارت دیگر، ارتباط خودتان را با آنها تحت کنترل قرار دهید.

  1. هنر ظریف بی خیالی

کتاب «هنر ظریف بی خیالی: رویکردی نامتعارف به خوب زیستن» را مارک منسون نوشته و گروه ترجمه انتشارات کلید آموزش ترجمه آن را انجام داده است.

از نظر نویسنده این کتاب انسان به گونه‌ای خلق شده که همیشه به چیزی اهمیت دهد و آن چیز برای بسیار مهم باشد پس منظور او از بی تفاوتی و بی خیالی، مهم نبودن مسایل نیست. بلکه سوال اصلی او این است که باید به چه چیزی اهمیت بدهیم و چگونه نسبت به سایر مسایل حاشیه‌ای که اهمیتی برایمان ندارند بی خیال باشیم.

  1. وضعیت آخر

یکی از کتاب‌های جالب و مفید حوزه روانشناسی که به انسان کمک می‌کند بتواند در روح و روان خود به جستجو و کشف و شهود بپردازد کتاب «وضعیت آخر (من خوب هستم – شما خوب هستید)» نوشته تامس ای هریس است.

نویسنده در این کتاب به تحلیل رفتار متقابل می‌پردازد و این کار را براساس تحلیل ۳ شخصیت والد، بالغ و کودک انجام می‌دهد. این شخصیت‌ها در همه افراد وجود دارند اما بسته به شرایط سنی، ویژگی‌های شخصیتی و خانوادگی و موقعیت‌های مختلف هر یک از ما ممکن است براساس یکی از این شخصیت‌ها رفتار کند.

  1. خرده عادت‌ها

کتاب خرده عادت‌ها یا عادت‌های اتمی یک کتاب بسیار مفید در حوزه مدیریت زمان و انضباط شخصی است. این کتاب را جیمز کلییر نوشته و در آن تلاش می‌کند به مخاطبان خود یاد دهد که چگونه عادت‌های منفی را در خود تضعیف کنند و دست به تقویت عادت‌های  مثبت بزنند.

جیمز در این کتاب گریزی هم به مفهوم «دره ناامیدی» می‌زند و اشاره می‌کند که اگر عادت‌های به ظاهر کوچک و پیش پا افتاده در کوتاه مدت تاثیر خود را نشان ندادند اصلا ناامید نشوید و این موضوع را کاملا طبیعی بدانید. چون ما معمولا نتیجه تلاش هایمان را با تاخیر مشاهده می‌کنیم طوری که ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد تلاش‌های ما ثمر دهد. همین مساله باعث می‌شود بسیاری از مردم به دلیل ناامیدی در اواسط راه متوقف شوند و حتی از مسیر منحرف شوند.

در واقع، انتظار اکثر ما این است که پیشرفت به شکل خطی باشد و امیدواریم به سرعت به آن برسیم. به عبارت دیگر، ما توقع داریم با هر گامی که برمی داریم یک پله بالا برویم در صورتی که این یک خطای شناختی است و ما را از مسیر دور می‌کند.

  1. مهرطلبی؛ بیماری راضی کردن دیگران

یکی از کتاب‌های خوبی که در زمینه مهرطلبی نوشته شده و به خوبی می‌تواند شما را با زوایای مختلف این مشکل و راه‌های درمان آن آشنا کند کتاب “مهرطلبی (بیماری راضی کردن دیگران)” نوشته دکتر هریت بریکر است. این کتاب که توسط مهدی قراچه داغی به فارسی ترجمه شده توسط پیک بهار وارد بازار کتاب شده است.

خانم بریکر در کتاب خود درباره تبعات و آثاری که مهرطلبی برای افراد مهرطلب دارد صحبت می‌کند. همچنین، در این کتاب پرسشنامه ای شامل ۲۴ سوال وجود دارد که شما از طریق پاسخ دادن به آن می‌توانید نسبت به میزان مهرطلب بودن خود شناخت پیدا کنید.

اگر پس از پاسخ دادن به پرسشنامه به این نتیجه رسیدید که این مشکل در شما وجود دارد اصلا نگران نشوید چون خانم بریکر در این کتاب برنامه ای ۲۱ روزه به شما پیشنهاد می‌دهد که از طریق آن می‌توانید گام‌های مهم و موثری در راه رهایی از مهرطلبی بردارید.

  1. خوش‌بینی آموخته‌شده

این کتاب توسط مارتین سلیگمن، پدر روانشناسی مثبت‌گرا و رییس سابق انجمن روانشناسی آمریکا نوشته شده است. رامین کریمی و الهام افراز این کتاب را ترجمه کرده‌اند و انتشارات بهار سبز آن را منتشر کرده است.

سلیگمن معتقد است خوش‌بینی یک مساله ثابت، ذاتی و غیر قابل تغییر نیست که بعضی آدم‌ها داشته باشند و بعضی دیگر از نعمت آن محروم باشند. خوش‌بینی یک مهارت یاد گرفتنی است و کسی که تلاش کند می‌تواند به راحتی به این مهارت دست پیدا کند.

 خوش‌بینی و بدبینی به طرز نگرش و اندیشه‌های ما بستگی دارند و اگر اندیشه ما تغییر کند مشکلاتی مانند بدبینی و افسردگی و حتی عوارض جسمی ناشی از آنها هم درمان می‌شوند. به طوری که تحقیقات نشان داده‌اند آدم‌های خوش‌بین از لحاظ جسمی و روحی سالم‌تر از دیگران هستند و از لحاظ اجتماعی هم موفق‌تر از دیگران عمل می‌کنند.

  1. باج‌گیری عاطفی

کتاب «باج‌گیری عاطفی» را دکتر سوزان فوروارد نوشته و منیژه بهزاد (شیخ جوادی) آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است. این کتاب در سال ۹۶ توسط نشر پیکان به چاپ رسید و روانه بازار کتاب شد.

باج‌گیری عاطفی به این معناست که افراد نزدیک به ما به دلیل انجام ندادن کاری که آنها می‌خواهند، ما را تهدید به مجازات می‌کنند. این مساله نوعی سوءاستفاده از رابطه عاطفی محسوب می‌شود و برای ادامه رابطه بسیار آسیب‌ زننده است.

در کتاب باج‌گیری عاطفی که پر فروش‌ترین کتاب سوزان فوروارد است، نویسنده ابتدا به شناخت ساختار روابط عاطفی می‌پردازد سپس عواملی که به این رابطه آسیب می‌زنند را مطرح می‌کند و راه‌های مقابله با این مساله را آموزش می‌دهد. با استفاده از نکاتی که در این کتاب مطرح می‌شود می‌توان پایه‌های روابط عاطفی را تقویت کرد و از آسیب دیدن این روابط جلوگیری نمود.

دکتر فوروارد در این کتاب، روابط را به شکلی دقیق کالبدشکافی می‌کند و به قربانیان باج‌گیری عاطفی یاد می‌دهند چگونه با افراد باج‌گیر مواجه شوند. او این کار را با ارایه گام‌هایی مشخص، تمرین‌های کاربردی و تکنیک‌های ارتباطی انجام می‌دهد و به افراد کمک می‌کند در رابطه عاطفی تبدیل به فرد قوی‌تری شوند.

مطالب مرتبط: 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *