چند راهکار جالب برای غلبه بچه ها بر مشکل غلط های زیاد در دیکته نویسی
دیکته نوشتن برای بسیاری از بچهها معضل بزرگی است. در این مطلب با انواع غلطهای دیکته نویسی و راههای حل آنها آشنا میشویم.
موسسه خانواده سلامت بنیان – اعظم حسنی؛ بعضی از بچهها در درس دیکته ضعیف هستند و نه تنها معلمها و والدین بلکه خودشان هم به این دلیل اذیت میشوند. این بچهها دچار اختلالاتی در دیکته نویسی هستند اما والدین و معلمها باید رفتاری داشته باشند که باعث کاهش این اختلال شود نه این که بچهها را سرزنش کنند. در این مطلب با انواع غلطهای دیکته نویسی و راههای حل آنها آشنا میشویم.
انواع غلطهای دیکته نویسی شامل موارد زیر میشود:
- حافظه دیداری
- دقت دیداری
- حافظه شنیداری
- دقت شنیداری
- وارونه و قرینه نویسی
- غلطهای آموزشی
- سر هم یا جدا نویسی
- نارسا نویسی
غلطهایی که مربوط به حافظه دیداری میشود
به طور مثال میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
غلط
|
درست |
منزور |
منظور |
هیله |
حیله |
مقازه |
مغازه |
الی |
علی |
بشغاب |
بشقاب |
راهکارهایی برای تقویت حافظه دیداری
تمرینهای زیادی برای حل این مشکل وجود دارد. مثلا دو تصویر به دانشآموز نشان میدهیم سپس تصویرها را مخفی میکنیم و از او میخواهیم تصویرها را شرح دهد. در سری بعد به جای ۲ تصویر ، ۳ تصویر انتخاب میکنیم و همان کار را انجام میدهیم.
غلطهایی که مربوط به دقت دیداری می شود:
- کم و زیاد گذاشتن دندانه
- کم و زیاد گذاشتن نقطه
- کم و زیاد گذاشتن حروف
- نگذاشتن سرکش
در جدول زیر به نمونههایی از این غلطها اشاره شده است.
غلط |
درست |
کردش |
گردش |
شعال |
شغال |
سبر |
سبز |
سرده |
سپرده |
راهکارهایی برای افزایش دقت دیداری در دیکته نویسی
تمام بازیهایی که در آنها نشانهگیری وجود دارد، دقت دیداری را بالا میبرد. مثل دارت، انداختن توپ بسکتبال داخل حلقه، بولینگ و تیله بازی.
تمرین دیگری که برای افزایش دقت دیداری وجود دارد این است که کارتهای مقوایی به ابعاد ۷× ۱۰ سانتی متر تهیه میکنیم، در ستون سمت راست کارت، یک حرف مینویسیم و در ستون سمت چپ کارت، چند حرف و از جمله حروفی را که در سمت راست نوشته بودیم مینویسیم. سپس از دانشآموز میخواهیم حروف سمت راست را در میان حروف سمت چپ پیدا کند.
ج
|
چ-ی-ص-ج-ع-ک-ح-خ |
د
|
ر-ز-و-د-ا-م-ذ |
ل
|
ک-ن-م-ی-ل-گ-س |
گ |
ل-ک-ی-گ-ج-ح |
غلطهای دیکته که مربوط به دقت شنیداری میشوند
غلط |
درست |
صب |
صبح |
سولاخ |
سوراخ |
عسک |
عکس |
هستن |
هستند |
دیفار |
دیوار |
مسباک |
مسواک |
راهکارهای افزایش دقت شنیداری
راهکارهایی برای افزایش دقت شنیداری وجود دارند که برخی از آنها به شرح زیر هستند:
- تمرین گوش کردن تلویزیون با صدای کم
- تمرین آرام صحبت کردن در خانه
- صداهای مختلف مثل گریه، خنده، سرفه، چک چک آب، باران ضربه انگشت به در، شیشه، برخورد توپ با زمین و امثال اینها را ضبط کرده و از دانشآموز میخواهیم به آنها گوش داده و صدای هر کدام را تشخیص دهد.
- استفاده از قوطی حبوبات، به این صورت که حبوبات مختلف را در قوطیهای کوچک هم اندازه میریزیم و با تکان دادن آن از دانشآموز میخواهیم هر کدام را تشخیص دهد و شباهت و تفاوت آنها را بگوید.
نشانههای نارسانویسی در نوشتن دیکته
- بد خط نویسی
- ریز نوشتن
- درشت نوشتن
- کم رنگ و پر رنگنویسی
- روی خط ننوشتن
- منقطع نویسی
- در هم نوشتن
- کج نویسی
- عدم تناسب سایز کلمات در یک جمله
درمان نارسانویسی
برای درمان هر مشکلی ابتدا باید علت ایجاد آن مشکل را مورد بررسی قرار داد سپس اقدام به رفع علت و ریشه آن مشکل کرد تا خود آن مشکل هم رفع شود. در مورد نارسانویسی ممکن است دلایل زیر وجود داشته باشند:
- شاید فرد اشتباه مینشیند
- شاید گاهی موقع نوشتن، شانه بالا میآید
- گاهی مشکل از نگه داشتن آرنج است
- شاید مشکل از مچ باشد
- شاید مشکل از انگشت باشد
راهکارهایی برای درمان نارسانویسی
- به وضعیت نشستن کودک هنگام نوشتن تکلیف توجه کرده و آن را اصلاح کنید. او باید بتواند روی صندلی راحت بنشیند. ارتفاع میز تحریر باید با صندلی و با قد کودک تناسب داشته باشد به گونهای که بتواند هر دو ساعد خود را به راحتی روی میز قرار دهد.
- نحوه در دست گرفتن مداد درست باشد، مداد باید بین انگشت شست و انگشت اشاره قرار گرفته و از بالای قسمت تراشیده شده گرفته شود.
اگر علت نارسانویسی ضعیف بودن انگشتان باشد تمرینهای زیر خیلی کمک کننده هستند:
- قیچی کردن روزنامه
- باز و بسته کردن پیچ و مهره
- خمیر بازی
- باز و بسته کردن دکمه و زیپ
- جدا کردن حبوبات
و …
غلطهای آموزشی در دیکته نویسی
غلط |
درست |
خراک |
خوراک |
مز |
موز |
خوروس |
خروس |
اصحابه |
اصحاب |
دیدنه برادر |
دیدن برادر |
این نوع غلطهای دیکته ای نشان میدهد که دانشآموز از آموزش کافی و صحیح برخوردار نبوده است.
نکته: برای رفع این نوع غلطها باید با آموزگار دانشآموز تماس گرفت و روش آموزش وی
را جویا شد، تا روشی که درمانگر به کار میبرد با روش آموزگار مغایر نباشد.
کندنویسی چیست؟
گاهی دانشآموز در دیکته نویسی، کلمه، جمله یا عبارت را جا میاندازد. ابتدا باید تشخیص داد که این جا انداختن به خاطر کندنویسی است یا دلیل آن ضعف در حافظه شنیداری است. اگر علت جا انداختن، کندنویسی باشد، تمرین و بازیهایی که برای افزایش هماهنگی دو نیمکره و تقویت عضلات ظریف توصیه میشوند خیلی کمک کننده هستند.
وارونه نویسی چیست؟
گاهی دانشآموز در دیکته عدد یا کلمات را به صورت وارونه مینویسد و این یعنی دانشآموز در پایههای پیش دبستانی و اول جهتها را خوب یاد نگرفته است. برای حل این مشکل تمرینها و بازیهایی را انجام میدهیم که جهتیابی و هوش فضایی دانشآموزان را افزایش دهد.
مطالب مرتبط:
راه سرگرم کردن بچه ها و رسیدگی به وضعیت تحصیلی آنها در دوران کرونا