چند دستورالعمل ساده و کاربردی برای این که دیابت نگیرید یا کمتر از عوارض آن رنج ببرید

دیابت

یکی از مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت گیاه استویا است. برگ های گیاه استویا دارای ماده بسیار شیرینی است که در عین خیلی شیرین بودن کالری ندارد یا به عبارت دیگر کالری آن در حد مواد شیرین معمولی نیست و خیلی جزئی است.

به گزارش موسسه خانواده سلامت بنیان، رعایت برخی از توصیه های غذایی می تواند در پیشگیری و کاهش عوارض بیماری ها موثر باشد و از سوی دیگر، مصرف برخی از مواد غذایی در رشد و پیشرفت بیماری تأثیرگذار هستند. یکی از این بیماری ها دیابت است که برای آن نیز پزشکان توصیه هایی دارند.

رژیم غذایی و بیماری قند همیشه با هم ارتباط نزديك داشته اند زیرا دیابت اختلالی در لوزالمعده است، یعنی در غده ای که هورمون انسولین را تولید می کند و انسولین ماده ای برای تبدیل غذا به انرژی لازم است. حتی اگر شخص سابقه ارثی و ژنتیکی دیابت در خانواده داشته باشد نیز احتمال دارد رژیم غذایی، مقاومت بدن او را در برابر بروز دیابت افزایش دهد.

اگر در خانواده سابقه دیابت دارید به نوزادان شیر گاو ندهید

توصیه دانشمندان تغذیه این است که حتی الامکان نباید به نوزادان شیر گاو داد مخصوصا اگر در خانواده سابقه ارثی بیماری دیابت باشد. زیرا به نظر می رسد دادن شیر گاو به کودکان ممکن است زمینه بروز دیابت نوع اول را آماده کرده و در سالهای بعد در دوره نوجوانی و جوانی، شخص، مبتلا به دیابت نوع اول شود.

شواهد تحقیقاتی زیادی این نظریه را تأیید می کند. بعلاوه تحقیقات نشان داده است کودکانی که در مدت کافی با شیر مادر تغذیه می شوند و شیر گاو نمی خورند در سال های جوانی خیلی کمتر احتمال دارد به دیابت نوع اول مبتلا شوند.

گاو - چند دستورالعمل ساده و کاربردی برای این که دیابت نگیرید یا کمتر از عوارض آن رنج ببرید

تحقیقات دیگری که در مؤسسه کارولینسکا در استکهلم انجام شده نشان می دهد، اشخاصی که در سنین نوزادی تا حدود ۱۴ سالگی در رژیم غذایی خود بیشتر از غذاهای سرشار از پروتئین و هیدرات های کربن و هم چنین غذاهای مولد نیتروزامین استفاده کرده اند خیلی بیشتر از دیگران احتمال دارد که به دیابت مبتلا شوند.

ارتباط دیابت با مصرف ماهی

طبق بررسی محققان هلندی با خوردن ماهی ممکن است احتمال مبتلا شدن به دیابت نوع دوم ۵۰ درصد تقلیل یابد. اشخاصی که در رژیم غذایی آنها ماهی جای دارد تا حدود ۵۰ درصد کمتر از آنهائی که ماهی نمی خورند احتمال مبتلا شدن به دیابت دارند.

حشو جنوب - چند دستورالعمل ساده و کاربردی برای این که دیابت نگیرید یا کمتر از عوارض آن رنج ببرید

توصیه می شود که بیماران دیابتی نباید از کپسول های روغن ماهی جز با تجویز پزشك استفاده نمایند زیرا آزمایش ها نشان داده است که روغن ماهی در نظم جذب قندخون بیماران دیابتیک مشکل ایجاد کرده است.

پرهیز از مصرف چربی را جدی بگیرید

همچنین، از چربی باید پرهیز کرد زیرا چربی زیاد سرعت سقوط بدن به طرف بیماری دیابت را تسریع می کند.

.jpg - چند دستورالعمل ساده و کاربردی برای این که دیابت نگیرید یا کمتر از عوارض آن رنج ببرید

در بررسی جدیدی که در مرکز علوم سلامتی دانشگاه کلورادو به عمل آمده نشان داده شده اگر روزی ۴۰ گرم بیشتر چربی خورده شود (یعنی مقدار چربی که تقریبا در همبرگر چرب به وزن ۱۲۰ گرم و سیب زمینی سرخ کرده وجود دارد)، احتمال مبتلا شدن به دیابت در انسان سه برابر بیشتر می شود.

تأثیرات شفابخش پیاز

توصیه می شود که برای پیش گیری و کنترل بیماری قند از پیاز استفاده شود. پیاز یکی از قدیمی ترین مواد خوراکی است که از نظر کنترل بیماری دیابت مورد توجه بوده است.

.jpg - چند دستورالعمل ساده و کاربردی برای این که دیابت نگیرید یا کمتر از عوارض آن رنج ببرید

تحقیقات جدید علمی نیز نشان می دهد که خوردن پیاز روی کاهش قند خون اثر می گذارد. هرچه مقدار بیشتری پیاز خورده شود مقدار بیشتری قندخون کاهش می یابد و جالب این است فرقی نمی کند که پیاز مورد مصرف خام یا پخته باشد.

دیابتی ها دارچین را فراموش نکنند

برای بالا بردن توانائی انسولین می توان از برخی ادویه استفاده نمود. مصرف دارچین و میخك به عنوان ادویه در غذاهای شیرین نظیر کدو حلوایی نه فقط مزه آن را جالب می کند بلکه برای جذب قند این غذاها نیز کمک می کند و مانع تأثیر منفی شیرینی این نوع غذاهای شیرین در بیماران دیابتی می شود.

دکتر اندرسن در تحقیقات خود کشف کرده است ادویه مختلف برای تحریك توانائی انسولین تأثیر محسوس دارند یعنی موجب می شوند بدن بتواند قند و شیرینی موادغذایی شیرین را بهتر جذب نماید و در نتیجه مقدار کمتری انسولین نیاز خواهد بود.

.jpg - چند دستورالعمل ساده و کاربردی برای این که دیابت نگیرید یا کمتر از عوارض آن رنج ببرید

در آزمایشی دکتر اندرسن برای اندازه گیری توانائی تأثیر انسولین، مقداری موادغذائی شیرین را در لوله های آزمایشی در مجاورت تعدادی ادویه مختلف قرار داد و مشاهده کرد بین انواع ادویه و گیاهان، دارچین، میخك، زردچوبه و برگ بو فعالیت و توانائی انسولین را تا سه برابر افزایش دادند و بین آنها اثر دارچین در صدر همه قرار داشته است. به طوری که مقدار کمی دارچین که روی غذاهای شیرین پاشیده شود فعالیت انسولین را افزایش می دهد و مانع افزایش قند خون می شود.

آیا شکر متهم ردیف اول است؟

طی سال های متمادی کارشناسان تغذیه فکر می کردند که هیدراتهای کربن ساده مانند شکر از پر ضررترین مواد برای بیماری قند هستند و برای بالا بردن قند خون متهم ردیف اول محسوب می شوند و در مقابل تصور می کردند که هیدراتهای کربن پیچیده مانند حبوبات و دانه های غلات و گیاهانی نظیر سیب زمینی و هویج که قند آنها به تدریج و آهسته آزاد شده و جذب می شود کمتر ضرر دارند و یا حتی مفید هستند.

.jpg - چند دستورالعمل ساده و کاربردی برای این که دیابت نگیرید یا کمتر از عوارض آن رنج ببرید

ولی در سالهای اخیر عده ای از دانشمندان از جمله دکتر فیلیس کاریو از دانشگاه کالیفرنیا در ساندیگو و دکتر دلوید جنکینس از دانشگاه تورنتو مقدار قندخون عده ای از بیماران را پس از خوردن انواع مختلف موادخوراکی اندازه گیری و با کمال تعجب مشاهده کردند که بیشترین و سریعترین روند افزایش قند خون پس از خوردن بستنی و انواع مواد قندی و شیرینی ها نیست بلکه پس از خوردن هویج و سیب زمینی و فرآورده های غلات ایجاد می شود.

با این آزمایش ها نظریه توصیه خوردن هیدراتهای کربن پیچیده برای بیماران قندی اعتبار خود را از دست داد و نتیجه گرفته می شود که در رژیم غذایی بیماران مبتلا به بیماری قند باید از خوراکی هایی استفاده شود که دارای ضریب شیرینی پایین تری هستند.

وزن بدن را پایین نگه دارید

مهمترین رژیم غذای برای مبتلایان به دیابت رژیمی است که برای پیش گیری از حمله های قلبی توصیه می شود یعنی چربی بخصوص چربی حیوانی خیلی محدود شود و مواد هیدرات های کربن گیاهی که سرشار از فیبر هستند نظیر حبوبات، دانه های غلات، مغزهای گیاهی، میوه ها و سبزی ها در رژیم غذایی وارد شود و در آخر به متعادل نگه داشتن وزن بدن و نرمش و ورزش به موازات رژیم غذایی مناسب توجه خاص شود.

تأثیر گیاه معجزه بخش استویا بر دیابت

یکی از مواد غذایی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت گیاه استویا است. برگ های گیاه استویا دارای ماده بسیار شیرینی است که در عین خیلی شیرین بودن کالری ندارد یا به عبارت دیگر کالری آن در حد مواد شیرین معمولی نیست و خیلی جزئی است.

برگ های ریز و شیرین این گیاه را پس از خشک شدن به صورت پودر در آورده و جانشین طبیعی شکر مصرف می کنند. يك قاشق مرباخوری از پودر برگ های خشك این گیاه بیشتر از یك پیمانه شکر (حدود ۲۱۰ گرم) شیرینی دارد و در عین حال بدون کالری است.

در امریکای جنوبی از قرنها پیش معمول است که از برگ های این گیاه برای تهیه غذای شیرین و مطبوع خود به نام ماته استفاده می کنند و بومیهای کشور پاراگوئه این ماده شیرین طبیعی را برای شیرین کردن نوشابه های تلخ و هم چنین برای شیرین کردن دم کرده های بدطعم دارویی گیاهی به کار می برند.

در جنگ دوم جهانی که مواد غذایی به مقدار غیر کافی تولید می شد و اغلب مواد از جمله شکر جیره بندی شده بود در انگلستان این گیاه به عنوان نوعی جایگزین برای شکر در اراضی وسیعی کاشته می شد و از برگهای آن به جای شکر استفاده می کردند.

.jpg - چند دستورالعمل ساده و کاربردی برای این که دیابت نگیرید یا کمتر از عوارض آن رنج ببرید

از سال ۱۹۷۰ از طرف مقامات رسمی دولت ژاپن اعلام شد که از برگهای این گیاه به عنوان يك ماده شیرین طبیعی بدون هیچ عوارض جانبی میتوان به جای شکر استفاده نمود و در ساخت حدود ۷۰ نوع خوراكی مختلف شامل انواع نان شیرینی، بستنی، نوشابه های غیرالکلی، سقزهای جویدنی به صورت آدامس و غیره به کار می رود.

این ماده شیرین گیاهی را به عنوان يك ماده شیرین کننده گیاهی بدون عوارض جانبی می توان مصرف نمود در حالی که در عین شیرینی کالری ندارد و هدیه مهمی است برای تنظیم قند خون اشخاص مبتلا به بیماری قند و هم چنین اشخاصی که زمینه مساعدی برای عفونت های قارچی دارند. ضمن این که برای اشخاص چاق نیز بهترین هدیه است که می توانند با استفاده از آن خوراك شیرین بخورند بدون این که به وزن آنها اضافه شود.

مطالب مرتبط: 

تأثیر عوامل روانشناختی بر پر خوری و چاقی/ چرا رژیم های لاغری شکست می خورند؟

دیابت یا بیماری قند: از علایم بیماری تا درمان آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *